دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه قدم به قدم اسپاناکوپیتا غذای لاکچری و خوشمزه
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اسپاناکوپیتا یک غذای یونانی است که بسیار خوشمزه بوده و برای مهمانی های لاکچری سرو می شود. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این غذای خوشمزه را تقدیم حضورتان کنیم.

روش پخت اسپاناکوپیتا

اسپاناکوپیتا غذای یونانی است که در کشورهای دیگر از جمله کشور ما نیز پخته می شود و طرفداران زیادی دارد. این غذا به عنوان عصرانه، پیش غذا و غذای اصلی کاربرد دارد. یکی از ارکان اصلی اسپاناکوپیتا، اسفناج است.

اگر می خواهید اسپاناکوپیتای شما خوشمزه شود و طعم تازه و دلچسبی داشته باشد، از اسفناج های کوچک یا بیبی اسفناج استفاده کنید. همچنین در این غذا باید حتما از پنیر فتا استفاده کنید و پنیر دیگری را جایگزین آن نکنید.

اسپاناکوپیتا

روش پخت اسپاناکوپیتا اسفناج

طرز تهیه اسپاناکوپیتا

مواد لازم برای تهیه اسپاناکوپیتا:

  • روغن زیتون 3 قاشق سوپ خوری
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • سیر 6 حبه
  • پوست و آب یک عدد لیموی تازه
  • اسفناج یک کیلو
  • شوید 4 تا 6 ساقه
  • آویشن 2 قاشق چایی خوری
  • پنیر فتا 340 گرم
  • تخم مرغ 7 عدد

مواد لازم برای تهیه کراست اسپاناکوپیتا:

  • کره 220 گرم
  • روغن زیتون یک چهارم پیمانه
  • برگ بو 3 تا 6 عدد
  • خمیر فیلو یک بسته 200 گرمی

مراحل تهیه اسپاناکوپیتا:

ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید، سپس ماهیتابه را روی حرارت زیاد قرار دهید و درون آن روغن بریزید تا داغ شود. پس از اینکه روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را درون ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا نرم و سبک شوند.

حالا سیر را رنده کنید و به پیازها اضافه کنید سپس آب لیمو ترش و پوست لیموی رنده شده را اضافه کنید و حرارت را کم کنید.

اسپاناکوپیتا چیست

نحوه پخت اسپاناکوپیتا

در این مرحله از طرز تهیه اسپاناکوپیتا، برگ های اسفناج را بشویید و کمی آن ها را خرد کنید و همه را با هم درون ماهیتابه بریزید. اگر حس کردید مقدار آن ها زیاد است باز هم همه را بریزید و نگران نباشید چون اسفناج خیلی زود آب می شود و کم می شود.

مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و به مدت 5 دقیقه تا زمانی که رنگ اسفناج ها تغییر کند و تیره شود و آب آن ها جمع شود، تفت دهید.

اسپاناکوپیتا یونانی

اسپاناکوپیتای یونانی

اگر مقدار اسفناج های شما خیلی زیاد بود و درون ماهیتابه شما جا نشد، آن ها را کم کم اضافه کنید چون اگر مقدار کمی اسفناج استفاده کنید، بعد از پخت حجم آن ها کم می شود و مقدار آن ها برای درست کردن اسپاناکوپیتا کافی نیست.

پس از اینکه اسفناج ها پختند و رنگ آن ها تغییر کرد، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه اسپاناکوپیتای یونانی

دستور پخت اسپاناکوپیتا

پس از اینکه ماهیتابه را از روی حرارت برداشتید، نوبت به اضافه کردن سایر مواد می رسد. شوید تازه را خرد کنید و به اسفناج ها اضافه کنید، سپس آویشن و پنیر فتا را اضافه کنید و آن ها را به خوبی با هم ترکیب کنید تا حسابی مخلوط شوند.

طرز تهیه اسپاناکوپیتا یونان

در این مرحله از طرز تهیه اسپاناکوپیتا تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و با همزن دستی هم بزنید. اجازه دهید تا اسفناج ها خنک شوند، سپس تخم مرغ ها را به موادتان اضافه کنید و با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

روش پخت اسپاناکوپیتا

چطور اسپاناکوپیتا درست کنیم ؟

مراحل تهیه کراست اسپاناکوپیتا:

کره، روغن و برگ بو را درون یک ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی کره ذوب شد، حرارت را کم کنید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا عطر برگ بو به کره و روغن برسد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

اسپاناکوپیتای اسفناج

طرز تهیه اسپاناکوپیتای اسفناج

خمیر فیلو یا همان خمیر یوفکا را از فریزر خارج کنید و آن را از بسته بندی بیرون آورید. روی خمیر را با یک دستمال آشپزخانه تمیز نم دار بپوشانید تا خمیرها خشک نشوند.

حالا باید ظرف مورد نظر برای تهیه اسپاناکوپیتا را آماده کنید. یک ظرف مستطیلی مناسب، با ابعاد تقریبی 22 در 33 بردارید حالا یک لایه خمیر را به صورتی که یک طرف آن وسط ظرف قرار بگیرد و طرف دیگر آن از ظرف آویزان باشد، بگذارید.

یک لایه خمیر دیگر همانند لایه اول در طرف دیگر ظرف بگذارید. شش لایه خمیر را به همین صورت در دو طرف ظرف قرار دهید. حالا با یک برس خمیرها را با مخلوط کره و روغن به خوبی چرب کنید.

حالا شش لایه خمیر دیگر در دو طرف (عرض) ظرف قرار دهید. یعنی در نهایت باید مطابق تصویر زیر هر چهار طرف ظرف لایه های خمیر باشد و در آخر همه ی خمیرها را با کراست چرب کنید. توجه کنید که روی خمیرهای بسته بندی را حتما با دستمال نم دار بپوشانید که خشک نشوند.

چگونه اسپاناکوپیتا درست کنیم

آموزش تصویری اسپاناکوپیتا

بعد از اینکه خمیرهای اسپاناکوپیتا را آماده کردید، مخلوط اسفناج که از قبل آماده کرده اید را درون ظرف وسط خمیرها بریزید و در تمام ظرف پخش کنید.

آموزش اسپاناکوپیتا

آموزش اسپاناکوپیتای یونانی

حالا باید لبه های خمیری که در اطراف ظرف آویزان بود را روی مواد اسفناجی بگذارید و همه را جمع کنید. ابتدا خمیرهایی که سمت طول ظرف است را جمع کنید و سپس خمیرهای عرض ظرف را جمع کنید.

اگر در این مرحله از طرز تهیه اسپاناکوپیتا خمیرها خرد شدند هیچ اشکالی ندارد باز هم به کار خود ادامه دهید و با احتیاط خمیرها را جمع کنید.

نحوه پخت اسپاناکوپیتا

دستور تهیه اسپاناکوپیتا

پس از اینکه همه ی خمیرها جمع شد، یک لایه خمیر فیلو بردارید و روی ظرف قرار دهید که همه ی ترکیباتی که درون ظرف است را بپوشاند. سپس با احتیاط کامل مطابق تصویر زیر گوشه های خمیر را درون ظرف جمع کنید.

آموزش پخت اسپاناکوپیتا

اسپاناکوپیتا با اسفناج

بعد از جمع کردن خمیر، با یک برس روی خمیر را به طور کامل چرب کنید و سپس یک لایه خمیر دیگر روی لایه قبلی قرار دهید و مانند لایه قبل، گوشه های آن را جمع کنید و روی آن را چرب کنید. این کار تا 8 لایه خمیر ادامه دهید.

اسپاناکوپیتا

تهیه اسپاناکوپیتا

حالا فر را روشن کنید و ظرف را درون فر به مدت 40 تا 50 دقیقه قرار دهید تا زمانی که لایه های خمیر طلایی شوند و حالت برشته و کرانچی شوند. پس از آن، ظرف را از فر خارج کنید، آن را برش بزنید و نوش جان کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits