دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی مخصوص دلمه بادمجان چیست ؟ فیلم طرز تهیه دلمه بادمجان
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دلمه بادمجان یکی از غذاهای مجلسی و خوشمزه است که بسیاری از افراد طرفدار آن هستند. تا انتها با ما همراه باشید تا سبزی مخصوص این دلمه را معرفی و طرز تهیه آن را شرح نماییم.

سبزی دلمه بادمجان

سبزی دلمه بادمجان موضوع مورد بحث ماست. دلمه بادمجان غذایی لذیذ و متنوع است که می توانید این غذا را حتی برای مجالس و مهمانی های خود آماده کنید. چنانچه شما هم هوس دلمه بادمجان کرده اید و می خواهید این غذا را در منزل برای خود تهیه کنید، با ما باشید.

سبزی دلمه بادمجان چیست/سبزی مخصوص دلمه بادمجان

سبزی مخصوص دلمه بادمجان شامل چه سبزی هایی است ؟

1. سبزی دلمه بادمجان: تره

تره محرک، ادرار آور و قاعده آور است و گرفتگی های کبدی را بازمی کند، قصب الریه را پاک می کند، خونریزی ها به خصوص خون بواسیر را قطع می کند، کمر را تقویت و نیروی جنسی را زیاد می کند، دستگاه گوارش را تقویت و روماتیسم را درمان می کند، سبب ریزش اشک چشم می شود.

اگر میل دارید که استفراغ کنید، آب آن را بگیرید و با عسل مخلوط کنید و بنوشید. آن را با جو دو سر بپزید و بخورید. به مزاج لینت می دهد، روده ها را ضد عفونی می کند، هاضمه را تقویت می کند، برای درمان آسم یا تنگی نفس مفید است.

2. سبزی دلمه بادمجان: جعفری

یکی دیگر از سبزی های دلمه بادمجان جعفری است. جعفری در درمان بیماری آرتریت روماتوئید بسیار مؤثر بوده است. ترکیبات مانند ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است که به کنترل بیماری آرتریت کمک می‌کند.

اعتقاد بر این است که مصرف این سبزی به‌ طور منظم باعث سرعت بخشیدن به فرآیند حذف اوریک‌ اسید می‌شود که با علائم آرتریت در ارتباط است.

جعفری در خالص‌ سازی خون کمک کرده و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این امر از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

3. سبزی دلمه بادمجان: گشنیز

خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌ های گشنیز تازه، پیش‌ غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ ی غذایی حسابی است.

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

4. سبزی دلمه بادمجان: شوید

شوید گیاهی خواب آور است و منبع عالی کلسیم است، ناخن را برای تقویت در دانه های آسیاب شده شوید که با کمی آب مخلوط شده است، قرار دهید.

جویدن دانه شوید، بوی بد دهان را برطرف می کند. مصرف ماست با مقداری شوید ناراحتی گوارشی را برطرف می کند.

5. سبزی دلمه بادمجان: ریحان

رﯾﺤﺎن ﻣﻌﺎﻟﺞ ﺳﺮدردھﺎی ﻣﯿﮕﺮن و ﻋﺼﺒﯽ اﺳﺖ، ﻧﻮﺷﯿﺪن ﯾﮏ ﻓﻨﺠﺎن ﻋﺮق رﯾﺤﺎن ﻧﻔﺦ و ﮔﺎز ﻣﻌﺪه را از ﺑﯿﻦ می برد.

ریحان آرام ﺑﺨﺶ و ﻣﻘﻮی ﻗﻠﺐ اﺳﺖ، ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارش اﺳﺖ، رﻓﻊ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺸﮑﻼت ﭘﻮﺳﺘﯽ و ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮای درد ﮔﻮش است.

سبزی برای دلمه بادمجان/سبزی داخل دلمه بادمجان

6. سبزی دلمه بادمجان: پیازچه

از خواص پیازچه، تنظیم کردن میزان کلسترول خون است. پیازچه حاوی ماده ­ای به نام الیسین می­ باشد. این ماده، آنزیمی را که در کبد مسئول ساخت کلسترول است، مهار می­ کند. همچنین باعث پایین آوردن سطح کلسترول بد خون خواهد شد.

کالری پیازچه کم است و به طور طبیعی متابولیسم را افزایش می ­دهد. پیازچه این عمل را با بالا بردن سطح سوخت­ کالری، و در نتیجه در اختیار قرار دادن مقدار کافی انرژی برای بدن، انجام می ­دهد. اینولین موجود در آن به عنوان پروبیوتیک، با متعادل کردن جمعیت باکتری های مفید غشای مخاطی روده، سبب کاهش خطر ابتلا به چاقی می ­شود.

از خواص پیازچه، بهبود سلامتی روده می ­باشد. پروبیوتیک ­های موجود در پیازچه، باعث جذب مرتب و متناسب مواد غذایی خواهند شد. آن­ ها هم­چنین مواد زائد را پاکسازی می ­کنند که متعاقب آن خطر التهاب روده کاهش می ­یابد. با ارتقای سطح سلامت روده، خطر ابتلا به سندرم Leaky Gut را کم می­ کند.

کالری پیازچه : 100 گرم پیازچه چقدر کالری دارد ؟

7. سبزی دلمه بادمجان: نعنا

نعنا باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می برد، تقویت کننده معده و بدن است، ضد تشنج و ضد سرفه است.

نعناع مسکن،‌ آرام بخش و قاعده آور است و برای بی خوابی، کم خوابی و ناراحتی های شبانه یک داروی موثر است، استفاده از نعنا، درد شکم را برطرف می کند.

8. سبزی دلمه بادمجان: ترخون

ترخون موجب حفظ سلامت قلب، کاهش قند خون در بیماران دیابتی، جلوگیری از کم خونی، محافظت از مخاط روده، جلوگیری از گرفتگی عضلات، حفظ سلامت استخوان، تقویت دندان ها می شود.

همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی، کاهش علائم التهاب، حفظ سلامت چشم، کمک به کاهش علائم نوروپاتی، کاهش درد دندان، کاهش علائم بی خوابی، کاهش اضطراب، بهبود عملکرد شناختی، کاهش بوی بدن، کاهش علائم بی اشتهایی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری ایسکمیک قلب می شود.

ترخون از یبوست جلوگیری کرده و به ساخت توده ماهیچه ای کمک می کند.

9. سبزی دلمه بادمجان: مرزه

مرزه گیاهی است که با خواص ضد عفونی و ضد التهابی خود در ساخت داروهای پوستی و درمان آلرژی و حساسیت های پوستی کاربرد فراوان دارد.

مرزه گیاهی مملو از ترکیبات آهن و پتاسیم است که برای بیماران هموفیلی و کم خونی بسیار مناسب می باشد و با داشتن ویتامین B6 (پیرودوکسین) باعث تسکین و تقویت اعصاب شده و استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

مرزه دارای ویتامین A می باشد که با سلامت غشای مخاطی پوست و بهبود تنفس و ریه از سرطان مجاری تنفسی پیشگیری می کند همچنین آن گیاهی ادرار آور با خاصیت آنتی اکسیدانی است که مثانه و کلیه را پاک سازی می کند و موجب سلامتی عملکرد آن ها می شود.

طرز تهیه دلمه بادمجان


روش پخت دلمه بادمجان

مواد لازم جهت تهیه دلمه بادمجان:

  • گوشت چرخ کرده: ۱۰۰ گرم
  • بادمجان دلمه ای بزرگ: ۵ عدد
  • برنج: نصف پیمانه
  • لپه: نصف پیمانه
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • پیاز: ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • سبزی دلمه: ۲۰۰ گرم

مراحل تهیه دلمه بادمجان:

ابتدا باید بادمجان ها را پوست گرفته و سرشان را جدا کنید. سپس داخل آن ها را بدون آسیب زدن به دیواره داخلی بادمجان، خالی کرده و مقداری نمک بزنید و به مدت یک ساعت بگذارید تا تلخی بادمجان ها کشیده شود.

لپه ها را که از شب قبل خیسانده بودید، درون قابلمه ای ریخته و نیم پز کنید. برنج را همراه مقداری نمک در قابلمه آب در حال جوش بریزید و بگذارید به مرحله آبکشی برسد، سپس برنج را آبکش کنید.

در این مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان دو عدد پیاز و دو حبه سیر را ریز خرد کنید و و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت چرخ شده را همراه فلفل و نمک به پیاز و سیر اضافه کنید و همه را تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ بدهد.

رب گوجه فرنگی را به مواد دلمه اضافه و همه مخلوط را با هم تفت دهید. لپه هایی که نیم پز شده اند را به همراه سبزیجات ساطوری شده به مواد دلمه اضافه نمایید و مرتب هم بزنید.

زمانی که دیدید رنگ سبزیجات تغییر کرد، در ظرف را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا بخار کنند. پس از اینکه مواد دلمه بخار گرفتند، برنج آبکش شده را به آن بیافزایید و مواد را مخلوط کنید.

پس از ترکیب همه ی مواد دلمه در ظرف را بردارید تا اضافات آب کشیده شود، سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مواد دلمه خنک شوند. می توانید بادمجان های شکم خالی را با مقداری روغن تفت دهید تا سرخ شوند.

سپس داخل شکم بادمجان ها را با مواد دلمه که سرد شده اند، پر کنید.

طرز تهیه سس دلمه بادمجان

اولین کاری که باید برای درست کردن سس دلمه انجام دهید این است که یک حبه سیر و یک پیاز را ریز خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید. سپس گوجه ها را نگینی خرد کرده و به سیر و پیاز اضافه و همه را با هم تفت دهید.

بعد از اینکه سیر و پیاز و گوجه ها را حسابی تفت دادید، ۲ لیوان آب گرم همراه کمی فلفل و نمک به گوجه ها اضافه کنید و حرارت را ملایم کرده تا سس کمی غلظت پیدا کند.

بادمجان های شکم پر را به آرامی درون قابلمه سس بچینید. با حرارت ملایم به مدت یک ساعت اجازه دهید تا پخته شوند.

سبزی مخصوص دلمه برگ مو

طرز تهیه ۱۱ مدل دلمه با طعم های متفاوت و خوشمزه + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits