دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه “قورمه سبزی با مرغ” + نکات مهم جا افتادن قورمه سبزی

بهترین روش جهت تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ

طرز تهیه “قورمه سبزی با مرغ” + نکات مهم جا افتادن قورمه سبزی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
یکی از انواع قورمه سبزی که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است، قورمه سبزی با مرغ است و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که این غذای لذیذ را دوست نداشته باشد. در واقع می‌توان گفت این غذا به نوعی نمادی از غذاهای ایرانی است.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی جا افتاده و خوشمزه

جالب است بدانید اولین شنبه از ماه آذر هر سال را روز قورمه سبزی نام‌گذاری کرده‌اند تا اهمیت این غذای سنتی و ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر افراد عادت دارند که قورمه سبزی را با گوشت بپزند. البته در این مورد هم اطلاع از طرز تهیه قورمه سبزی و نکات جانبی خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی اهمیت دارد ولی در این مقاله از دلگرم قصد داریم تا روش تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه " قورمه سبزی با مرغ" ؛ اسرار خوشمزگی آن

مواد لازم جهت تهیه قورمه سبزی با مرغ به شرح زیر است:

  • سبزی قورمه (1 کیلو)
  • لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی (100 گرم)
  • سینه مرغ ( دو عدد)
  • لیمو عمانی ( 3 عدد)
  • پیاز (دو عدد)
  • نمک ( به مقدار لازم)
  • زردچوبه ( یک قاشق چای خوری)
  • فلفل قرمز ( نصف قاشق چای خوری)
  • آبلیمو (دو قاشق غذا خوری)
  • روغن سرخ کردنی ( به میزان لازم)

روش طبخ قورمه سبزی با مرغ مجلسی خوشمزه

در گام اول لوبیا (قرمز یا چیتی) را در یک قابلمه می‌گذاریم تا با حرارت ملایم بپزد، البته به این نکته توجه کنید که اگر لوبیا را شب قبل در آب بخیسانید بهتر است زیرا از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

در گام دوم در حالی که لوبیا در حال پختن است، سبزی قورمه را کاملا بشویید و آن را ساطوری کنید.

سپس سبزی‌ها را در یک تابه ریخته و با حرارت پایین کاملا تفت دهید تا اصطلاحا آب آن کشیده شود و سپس کمی روغن به آن اضافه کنید و آن را به خوبی سرخ کنید.

در گام سوم سینه مرغ را کاملاً تمیز کنید و استخوان‌ها را از آن جدا کنید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به برش های کوچک و مستطیلی تقسیم کنید. توجه داشته باشید که می توانید از گوشت ران مرغ به جای سینه استفاده کنید.

در گام چهارم نوبت به پیازها می‌رسد ابتدا آن‌ها را بشویید و خرد کنید و در یک قابلمه مناسب کمی روغن سرخ کردنی بریزید و پیازها را تفت دهید. سپس مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و گوشت مرغ را به قابلمه پیازها اضافه کنید و آن‌ها را با هم سرخ کنید.

در گام پنجم سبزی قورمه سرخ شده را به پیاز و مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید و سپس لوبیا را در قابلمه بریزید. میزان آب آن به اندازه یک بند انگشت باشد، کافی است. آب را اضافه کنید سپس مقداری نمک، فلفل و ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

می‌توان به کمک چنگال چند سوراخ در لیمو عمانی ایجاد کرد و یا از وسط آن را نصف کرده و هسته های آن را جدا کرده و سپس آن را به قابلمه قورمه سبزی با مرغ اضافه کرد. در این مرحله می‌توان کمی آبلیمو نیز اضافه کرد.

سپس درب قابلمه را بگذارید و درجه حرارت اجاق گاز را ملایم کنید. یک ساعت به قورمه سبزی با مرغ وقت بدهید تا به خوبی جا بیفتد.

قورمه سبزی را با برنجی که به صورت آبکش یا دمی یا پلویی تهیه شده است، سرو کنید.

بعد از آماده شدن قورمه سبزی می‌توان آن را در کنار سالاد شیرازی، پیاز خام، ترشی، سیر ترشی، ماست، سبزی خوردن، فلفل سبز و دوغ سرو کرد.

بهترین روش جهت تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ

نکاتی مهم در طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

اگر می‌خواهید قورمه سبزی با مرغ شما ظاهری زیباتر و مجلسی‌تر داشته باشد باید پیازها را در روغن بسیار داغ تفت دهید و همچنین برای تفت دادن سبزی قرمه باید زمان زیادی را صرف کنید. با انجام این کارها قورمه سبزی با مرغ شما بسیار خوش‌رنگ‌تر می‌شود.

در قورمه سبزی با مرغ می‌توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا قرمز استفاده کنید قورمه سبزی با مرغ به همراه لوبیا چشم بلبلی بسیار راحت‌تر تهیه می‌شود چون زمان کمتری برای پختن لوبیا لازم است (حدود یک ساعت).

در تهیه قورمه سبزی با مرغ می‌توانید نسبت سبزی‌های قورمه را به دلخواه تغییر دهید.

اگر حس کردید که آب قورمه سبزی با مرغ شما کم است هنگام پختن آن نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.

دستور پخت قورمه سبزی با مرغ که در بالا توضیح داده شد برای چهار نفر است، در صورت کم یا زیاد شدن افراد می‌توانید نسبت‌ها را تغییر دهید.

سبزیه قورمه سبزی چیه و چند تا از هر کدومش میزنید؟

قورمه سبزی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که دانستن انواع سبزی در آن و اینکه سبزی قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است، از تاثیرگذارترین موارد در مزه قورمه سبزی است.

انتخاب بهترین سبزی برای قورمه سبزی به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد ممکن است شخصی طعم شنبلیله را در غذا بیشتر دوست داشته باشد و دیگری طعم تره و یا اسفناج و … . اما بطور اصولی شنبلیله باعث خوش طعم شدن خورش می شود به شرطی که به اندازه بریزید چون زیادی آن باعث تلخ شدن غذا می شود.

همچنین تره هم تأثیر زیادی در طعم قورمه سبزی دارد. مثلاً اگر شما می خواهید ۲ کیلوگرم سبزی برای قورمه سبزی تهیه کنید، ۸۰۰ گرم از این ۲ کیلوگرم را تره، ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم را جعفری، ۳۵۰ تا ۴۵۰ گرم را گشنیز و نهایتاً فقط ۵۰ تا ۷۵ گرم را شنبلیله در نظر بگیرید.

اگر این میزان را به درصد بیان کنیم ۴۰ درصد از سبزی را تره، ۳۵ درصد را جعفری، ۱۸ تا ۲۰ درصد را گشنیز و ۵ تا ۷ درصد را شنبلیله تشکیل می دهد.

این درصد و حتی این ترکیبات در نواحی مختلف گاهی متفاوت است. به طور مثال در شمال کشور از یک نوع سبزی به نام “خلواش” نیز داخل سبزی قورمه استفاده می شود و یا در تبریز مقدار تره و اسفناج بیشتر از حد معمول است که باعث می شود کمی طعم خورش تندتر باشد.

البته می توان به این میزان بنابر دلخواه خودتان حدود نیم کیلو برگ چغندر یا اسفناج (بنا به فصل) اضافه کرد. (سبزی تان ۲/۵ کیلو گرم خواهد شد).

به طور کلی سبزی قورمه سبزی شامل :

  • تره 500 گرم
  • جعفری 500 گرم
  • شنبلیله 100 گرم

بهترین روش جهت تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ

روش آماده کردن و شستشوی سبزی قورمه سبزی

سبزی ها را بعد از پاک کردن خوب بشویید و مدتی صبر کنید تا آب سبزی ها برود و آماده خرد کردن شوند.

سبزی ها را باید ریز خرد کنید. اگر بخواهیم اندازه ای برای آن تعیین کنیم، بین سبزی های آش، پلویی و قورمه سبزی، سبزی خورشتان باید از همه ریزتر باشد.

بعد از اینکه خرد کردن سبزی ها به پایان رسید باید سبزی ها را تفت دهید.

به حفظ خواص سبزی ها اهمیت دهید و فقط سبزی ها را تفت دهید و اجازه دهید بیشتر پخته شوند تا سرخ شده و خشک گردند.

سبزی ها را در هر ظرفی که تفت می دهید به میزان سبزی نسبت به ظرف دقت کنید تا سبزی آب نیندازد و تیره نشود.

روش سرخ کردن سبزی مخصوص قورمه سبزی

برای سرخ کردن سبزی ابتدا باید روغن بریزید بعد سبزی و اگر روغن دیرتر ریخته شود باعث تیره تر شدن رنگ سبزی و در نهایت خورش خواهد شد.

بعد از اینکه سبزی ها کامل سرخ شدند آنرا از روی حرارت بردارید. زمانی که سبزی ها خنک شدند، برای هر وعده مصرف به صورت جداگانه در کیسه فریزری ریخته و صاف کنید و در فریزر قرار دهید تا برای هر بار مصرف تنها به همان میزان از حالت انجماد خارج شود و بقیه سبزی خواص خود را از دست نداده و مستعد فاسد شدن، نشوند.

سبزی شما آماده است می توانید با فراهم کردن بقیه مواد لازم، یک قورمه سبزی خوشمزه تهیه کنید و در کنار بقیه اعضای خانواده نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید :

قورمه سبزی بهترین گزینه برای ناهار ایرانی | خواص قورمه سبزی

سبزی مخصوص قورمه سبزی چیست ؟

آیا میدانید ادویه مخصوص قورمه سبزی چه ادویه ای است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits