دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش تهیه سس مرغ مناسب برای انواع غذا با مرغ
18
زمان مطالعه: 5 دقیقه
معمولا برای مهمانی ها و مجالس مرغ پای ثابت سفره هاست. از این رو تهیه سس مرغ خوشمزه می تواند زینت بخش سفره باشد. در ادامه قصد داریم طرز تهیه سس مرغ مجلسی را به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما باشید.

دستور تهیه سس مرغ

طرز تهیه سس مرغ موضوع مورد بحث ماست. سس در تهیه غذا‌ها جایگاه مهمی دارد و به گفته فرانسوی‌ ها غذای بدون سس مثل نامه بدون امضاء بی ارزش است.

یکی از غذا‌های محبوب نزد ایرانیان زرشک پلو با مرغ است که در میهمانی‌ ها و مراسم مختلف جایگاه خاصی دارد. شاید یکی از غذا‌هایی که به راحتی و بدون دردسر می‌ توان در منزل برای میهمانی‌ ها تهیه کرد، زرشک پلو با مرغ است.

مرغ خیلی سریع می‌ پزد و آماده می‌ شود و در مواقعی که وقت زیادی برای آشپزی نداریم، این غذا می‌ تواند گزینه مناسبی باشد. اما چرا برخی از مرغ‌ ها خوشمزه ترند ؟ یکی از مواردی که باعث خوشمزه‌ تر شدن مرغ می‌ شود، سس مرغ است که به روش‌ ها و با مواد و سبزیجات متنوعی درست می‌ شود.

مواد اصلی که در تهیه سس مرغ برای زرشک پلو استفاده می‌ شود، شامل رب گوجه، آبلیمو و ادویه‌ های مختلف است. در این مقاله سعی داریم شما را با طرز تهیه یک نوع سس مرغ آشنا کنیم که به آن طعم و بوی بی نظیری می‌ دهد و می‌ توان آن را با زرشک پلو و سایر غذاها با مرغ سرو کرد و از طعم خوب آن لذت برد.

طرز تهیه سس مرغ/طرز تهیه سس مرغ مجلسی

طرز تهیه سس مرغ مجلسی

این یک سس ملس و بسیار خوش عطر است که مصرف آن همراه با انواع پلو چه پلو ساده و چه مخلوط و به خصوص زرشک پلو بسیار لذیذ است. شما هم امتحان کنید، شاید بپسندید.

مواد لازم جهت تهیه سس مرغ:

  • مرغ نیم‌ پز شده: 1 عدد کوچک
  • آب مرغ: دو و نیم لیوان
  • پیاز: 2 عدد بزرگ
  • پودر زنجبیل و فلفل سیاه: 1 قاشق چایخورى
  • پودر دارچین: نصف قاشق چایخورى
  • رب گوجه: 2 قاشق غذاخورى
  • آب لیمو: 2 یا 3 قاشق غذاخورى
  • شکر: نصف قاشق غذاخورى
  • نمک و روغن
  • محلول زعفران

مراحل تهیه سس مرغ مجلسی:

تکه‌ هاى مرغ را نمک بزنید و کف قابلمه را 1 قاشق روغن بریزید و به ترتیب 1 پیاز نصف شده و تکه هاى مرغ و 1 عدد چوب دارچین را چیده و در ظرف را ببندید تا با حرارت کم 15 دقیقه بپزد و کمی عطر دارچین و پیاز آزاد شود. بعد دو و نیم لیوان آب اضافه کنید و وقتى جوش خورد 10 دقیقه دیگر بپزید تا نیم پز شود.

1 پیاز را خیلی ریز خرد کنید و با کمى روغن و حرارت کم خوب سرخ کنید (پیاز را رنده نکنید، چون موقع سرخ شدن بوى بدى پیدا می کند)

وقتى پیاز خوب سرخ شد و به رنگ قهوه اى خوش رنگ درآمد ادویه ها را اضافه کنید و کمى تفت دهید.

رب گوجه و شکر و آب لیمو را اضافه کنید و کمى تفت دهید.

در این مرحله از طرز تهیه سس مرغ آب مرغ و محلول زعفران را اضافه کنید و یکى دو جوش که خورد تکه هاى مرغ را هم اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا با حرارت کم حدود 15 تا 20 دقیقه بپزد.

اواخر پخت سس را مزه کنید چون میزان ترش یا شیرین بودنش بسته به ذائقه شماست.

آموزش تهیه سس مرغ مجلسی


فوت و فن های تهیه سس مرغ

میزان ترش یا شیرین بودن سس بستگی به ذائقه شما دارد، اگر دوست دارید، سس کمی شیرین باشد می‌ توانید نصف قاشق غذاخوری شکر به سس اضافه کنید، اگر سس ترش دوست دارید می‌ توانید مقدار آبلیمو را بیشتر کنید.

برای درست کردن محلول زعفران، بهتر است به جای دم کردن زعفران، آن را روی چند تکه یخ بریزید و اجازه دهید تا یخ ذوب شود، سپس آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در اینصورت زعفران خوشرنگ‌ تر می‌شود.

روش دیگر طبخ مرغ، سرخ کردن مرغ و پختن آن با آب است. ما این روش را اصلا توصیه نمی‌ کنیم، چون خوشمزه شدن خورشت مرغ بستگی به تازه بودن مرغ و سس مورد استفاده در طبخ آن دارد.

سرخ کردن مرغ فقط باعث از بین رفتن مواد مغذی آن و ناسالم شدن غذا می‌ شود. در خرید مرغ سعی کنید مرغ‌ های کوچکتر را انتخاب کنید که سالم‌ تر و خوشمزه ترند.

اگر دوست ندارید تکه‌ هاى ریز پیاز در سس دیده شود با الک آن را صاف کنید.

ارزش غذایی مرغ : 100 گرم مرغ چقدر کالری دارد ؟

ترفندهای پخت بریانی مرغ

طرز تهیه مرغ لونگی غذای لذیذ آستارا

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به سبک رستورانی

آموزش تهیه بریانی مرغ خوشمزه و لذیذ با روشی آسان

طرز تهیه غذای لذیذ و خوشمزه چلو مرغ اناری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits