دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فیلینگ کردن کیک یعنی چه ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فیلینگ کردن کیک : به موادی که در بین لایه‌های کیک و یا روی آن، برای تزیین و نیز خوشمزه‌تر کردن کیک قرار می‌دهند، فیلینگ گفته می‌شود.

فیلینگ کیک چیست؟

فیلینگ کیک (filling) یا پر کردن کیک اصطلاحی است که به خامه‌کشی کیک اطلاق می‌شود. کیک‌های اسفنجی ساده را با استفاده از فیلینگ می‌توانید به یک کیک خامه‌ای خوشمزه و جذاب تبدیل کنید.
کیک ها و شیرینی ها یکی از خوشمزه ترین دسرها هستند که در طعم ها و شکل های متنوعی تهیه می شوند. بیش از ۱۰۰ مدل کیک وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به کیک های شکلاتی پر طرفدار و یا کیک های خامه ای اشاره کرد.
کیک های تولد خود طیف گسترده ای از این خوراکی های خوشمزه را در بر می گیرند که هر کدام علاوه بر طعم فوق العاده به روشی متفاوت تزیین می شوند. اگرچه تزیین مهمترین عامل برای انتخاب کیک است، اما لایه بندی داخل کیک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
حتما تا به حال به لایه های اسفنجی کیک های تولد دقت کرده اید. تعداد این لایه ها معمولا متغیر بوده و هر لایه کیک اسفجی با خامه و یا سایر مواد با هم منسجم می شوند. این روش که فیلینگ کیک نام دارد با مواد اولیه ی گوناگون از جمله خامه، باترکریم و یا سس های میوه ای و مارمالاد نیز انجام می شود.

واژه ی فیلینگ (Filling) به معنی پر کردن می باشد. وقتی در قنادی از این کلمه استفاده می شود، منظور از آن پر کردن لایه های کیک و خامه کشی داخل آن است.قنادها برای فیلینگ کیک، کیک های اسفنجی ساده با ضخامت های یکسان و یک شکل را با خامه یا سایر مواد روی هم قرار داده به آن را به یک کیک فوق العاده خوشمزه تبدیل می کنند.شما نیز به همین سادگی می توانید با فیلینگ کیک، کیک های اسفنجی ساده را به کیک های خامه ای خوشمزه تبدیل کنید. برای انجام این کار نیازی نیست که یک قناد حرفه ای باشید. با کمترین مهارت نیز می توانید به راحتی یک کیک خاص و جذاب درست کنید. در ادامه نحوه ی فیلینگ کیک به ساده ترین روش را به شما آموزش خواهیم داد.

 فیلینگ کیک

فیلینگ کیک چگونه انجام می شود؟

برای خامه کشی، ابتدا باید کیک را به لایه هایی با ارتفاع مساوی تقسیم کنید. مثلا اگر دو کیک با ارتفاع ۱۰ سانتیمتر دارید، می توانید آنها را به چهار کیک با ارتفاع ۵ سانتیمتر تقسیم کنید.کیکی که برای پایه انتخاب می شود معمولا از آرد، شکر، تخم مرغ و مغز گردو ساخته می شود.برای بریدن کیک به صورت لایه ای، ابتدا باید مطمئن شوید که کیک سرد شده است. سپس باید گنبد یا تاج کیک را ببرید. (یک لایه باریک را ببُرید تا سطح کیک صاف و یکدست شود) این کار ظاهر کیک را خراب نمی کند و اگر این مرحله را انجام ندهید، خامه کشی کیکتان زیبا نخواهد شد.

چگونه کیک را به لایه های مساوی تقسیم کنیم؟

باید کیک را به صورت افقی و با استفاده از یک چاقوی دندانه دار برش بزنید. برای اینکه لایه ها مساوی و صاف بریده شوند بهتر است از خط کش و خلال دندان استفاده کنید.
در ابتدا کیک را روی یک پایه گردان قرار دهید و سپس با استفاده از خط کش، ارتفاع لایه کیک را تعیین کرده و خلال دندان را دور تا دور کیک با فاصله های مشخص فرو کنید.
چاقوی تیز و دندانه دار را در دست گرفته و دستتان را با زاویه ۹۰ درجه از بدن خود نگه دارید و مطابق تصویر کیک را برش بزنید.با این روش می توانید به سادگی کیک را به لایه های مساوی تقسیم کنید.دقت کنید ارتفاع لایه های کیک، بیشتر یا کمتر از ۵ سانتیمتر نشود. لایه هایی با ضخامت ۵ سانتیمتر برای خامه کشی بسیار مناسبند.

 فیلینگ کیک چیست

ابزار خامه کشی کیک

صفحه گردان
صفحه زیر کیک که باید متناسب با اندازه کیک شما باشد.
لیسک
قیف قنادی پر شده از آیسینگ، گاناش یا خامه (به انتخاب شما)
ماسوره در اندازه های مختلف
خامه برای پر کردن سطح کیک
حداقل دو لایه کیک

نحوه ی خامه کشی کیک

کمی خامه روی صفحه زیر کیک بمالید. این کار کمک می کند تا کیک از جای خود تکان نخورد لایه پایینی کیک را روی صفحه قرار دهید. سپس با استفاده از قیف قنادی، یک خط ضخیم از آیسینگ یا خامه دور لبهء داخلی کیک بکشید. این کار باعث ایجاد یک لبه یا مرز می شود تا در هنگام خامه کشی، خامه به بیرون کیک نشت نکند. با استفاده از لیسک، وسط کیک را با خامه و آیسینگ پر کنید. در صورت لزوم برای لایه های بعدی نیز همین کار را انجام دهید.
می توانید طعم های مختلفی را به خامه اضافه کنید یا از حلقه های موز و گردوی خرد شده، در میان لایه های کیک استفاده کنید. هنگام قرار دادن لایه بالایی روی لایه پایینی، دقت کنید که دو لایه دقیقا روی هم قرار بگیرند و کج نشوند. این کار به حفظ استحکام کیک کمک می کند.

نکات لازم در انجام فیلینگ کیک

برای انجام فیلینگ یا خامه کشی کیک به نحو صحیح موارد زیر را رعایت کنید:

مواد داخل کیک

توجه کنید که برای برش کیک، چاقو را با زاویه ۹۰ درجه در دست خود نگه دارید.
از آن جایی که برش کیک نیاز به مهارت کافی دارد، ابتدا سعی کنید در میزان کمتر اقدام به پخت کیک کنید به طوری که دو یا سه لایه برای فیلینگ کیک نیاز داشته باشید.
نکته دیگر آنکه دقت کنید که قطر لایه ها حداکثر ۵ سانتی متر باشند.
سعی کنید از میزان مناسبی خامه بر روی کیک استفاده کنید چرا که استفاده بیش از حد خامه بر روی کیک باعث سنگین شدن و آب شدن خامه در اثر گرما خواهد شد.
پس از انجام کلیه مراحل خامه کشی، کیک را تا زمان سرو کردن در یخچال قرار دهید.
بهتر است از میوه های کنسروی یا آب پز برای تزیین کیک استفاده شود چرا که میوه های تازه در دمای اتاق سریعاً فاسد می شوند.
برای زیباتر شدن و خوش طعم تر شدن کیک می توانید از مقداری مربا یا ژله در خامه استفاده کنید.
توجه کنید که حتما از انواع خامه فرم گرفته برای این کار استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits