دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه جوز قندی خوشمزه و طعم دار
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جوزقند یک نوع شیرینی محلی است که از نوعی هلوی محلی به اسم الگ که توسط زنان در نراق از شهرستان های استان مرکزی درست می‌شود. این سوغات محلی از گرانترین سوغات‌های محلی شهرهای ایران به شمار می‌رود.

دستور تهیه جوز قندی؛ گرانترین شیرینی و خشکبار ایران

جوزقندی یکی از شیرینی ها و خشکبار سنتی استان مرکزی است که از قرار دادن پودر مخصوص یا گردو داخل میوه های خشک مثل هلو ، آلو و انجیر مخصوص شب یلدا تهیه می شود.
جوز قندی یکی از خشکبار خوشمزه و مقوی شهر نراق است که در فصل پاییز تهیه می شود. جوز قندی سوغات استان مرکزی به خصوص شهر نراق است. جوز قندی شیرینی سنتی مخصوص شب یلدا است. از جوز قندی برای پذیرایی در مهمانی های ویژه به خصوص اعیاد استفاده می کنند.

برای تهیه جوز قندی معمولا از هلوی محلی به نام الگ استفاده می شود که طعمی ترش و شیرین دارد. این سوغات استان مرکزی به عنوان گران ترین خشکبار یا شیرینی سنتی ایران شناخته می شود.
جوز قندی بسیار مقوی و خوشمزه است و انرژی بدن را تا ساعت ها تامین می کند. می توانید از آن به عنوان میان وعده ای سالم استفاده کنید.

جوز قندی

از جوز قندی به واسطه ترکیبات کاملی که دارد می توان به عنوان وعده غذایی و بمب انرژی زا استفاده کرد . این غذا فاسد نمی شود ، فضای کمی می گیرد و کالری بالایی به بدن می رساند و باعث می شود مدت زیادی احساس سیری داشته باشید.
به همین دلیل یکی از بهترین جیره های جنگی برای سربازان در زمان قدیم محسوب می شده است و شاید علت اولیه ساختن این شیرینی هم استفاده راحت و حمل بی دردسر آن توسط سربازان در جنگ ها بوده باشد.

امروزه استفاده از جوز قندی برای افرادی که علاقه زیادی به کوهنوردی و طبیعیت گردی دارند بهترین گزینه است و در صورتی که دسترسی به مواد غذایی نداشته باشند میتواند انرژی لازم برای بدنشان را تامین کند.
تنوع جوز قندی در شهرستان برزک بسیار بیشتر است و با انواع میوه های محلی در انواع آلویی ، انجیری ، گلابی امرودی ، هلو الگی ، گلابی گنجونی تهیه می شود.

برای تهیه جوز قندی ابتدا میوه ها را در آفتاب می گذارند تا نیم خشک شود ، سپس هسته آن را خارج کرده و میانش را با پودری مخصوص یا گردوی نصف شده پر می کنند ( به گردو در لهجه محلی " جوز " می گویند ) و دوباره در آفتاب می گذارند تا خشک شود.

چگونه جوز قندی درست کنم؟

مواد لازم برای تهیه جوز قندی با هلو خشک

  • هلو : به میزان دلخواه
  • مغز بادام و گردو ،شکر ،هل، آرد نخودچی : به میزان دلخواه
  • گردو نصف شده : به میزان دلخواه

طرز تهیه جوز قندی

برای تهیه جوز قندی با هلوی خشک ، هلوی محلی به نام الگ را پوست می کنند و حدود 3 روز در آفتاب می گذارند تا نیمه خشک شود.
با چاقو برشی کوچک ته میوه ایجاد کنید و هسته هلو را خارج کنید و یک روز دیگر در آفتاب بگذارید بماند.
داخل هلو را با مغز گردو نصف شده با مخلوطی از ترکیب آرد مغز بادام ، گردو ، پودر قند ، هل متناسب با ذائقه خودتان پر کنید.
در برخی مناطق آرد نخود چی هم به این ترکیب اضافه می کنند.

نکات طلایی در مورد جوزقندی

در هلو را ببندید و چند روز دیگر در آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شود.
جوز قندی هلو را در ظرف در بسته یا در پلاستیک داخل یخچال نگهداری نمایید.
ماندگاری جوز قندی در یخچال حدود 1 سال است.
از جوز قندی هلو برای آجیل زمستان و شب یلدا یا عید نوروز استفاده می کنند.
در روش محلی ، جوز قندی ها را بعد از خشک شدن مانند تسبیح به نخ می کشند و در محلی سرد و تاریک از سقف آویزان می کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.
می توانید پودر هسته زردآلو را جایگزین بادام و گردو کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits