دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه نان زعتر خانگی خوشمزه و پف دار به روش لبنانی
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نان زعتر لبنانی را چگونه درست کنم؟ نان لبنانی بسیار خوشمزه با روغن زیتون و پودر زعتر است . ترکیبی از سماق،دانه کنجد،آویشن،زیره ،پودر گردو، پودر سبزیجات معطر که با هم مخلوط و روی نان بریزید .

چگونه نان زعتر لبنانی درست کنیم؟

نان زعتر لبنانی : یکی از ادویه‌های معروف در کشورهای عربی، «زعتر» نام دارد که مخلوطی از گیاهان خوش عطر و پرخاصیت است. تاریخچه‌ی این ادویه، به قرن‌های بسیار دور می‌رسد و در بسیاری از غذاهای معروف از آن استفاده می‌شود. با دلگرم همراه باشید تا طرز تهیه نان زعتر را به شما آموزش دهیم که یکی از محبوب‌ترین پیش‌ غذاهای عربی محسوب می‌شود.زعتر ترکیبی از گیاهان مختلف مانند پونه‌ی کوهی، آویشن، مرزه، سماق، کنجد برشته و همچنین نمک است و عطر و طعمی بسیار قوی دارد. در لبنان برای تهیه بسیاری از غذاها از زعتر به‌عنوان یک ادویه‌ی کامل استفاده می‌شود، اما رایج‌ترین استفاده‌ی آن، همراه با نان است. برای تهیه نان زعتر، این ادویه را با روغن زیتون مخلوط می‌کنند تا گیاهان خشک‌ شده، دوباره مرطوب شوند و عطر خود را به روغن زیتون بدهند.

 زعتر چیست؟

زعتر چیست؟

زعتر ادویه مقوی است که افزایش گردش خون را بالا برده و سرشار از مواد مغذی است.پودر زعتر ترکیبی از: سماق، دانه کنجد ، آویشن، مرزنجوش است.زنان این ادویه را در عراق و آفریقا با ترکیبات مخصوص به خودشان تهیه می کنند و طرز تهیه آن را به هیچکس آموزش نمی دهند.ممکن است شما در زعتر طعم زیره، تخم گشنیز و رازیانه را هم حس کنید .در عربی به مخلوط آن با روغن زیتون، زیت و زعتر گفته می شود.گاهی در ترکیبات این ادویه معطر به جای آویشن از مرزنجوش یا پونه کوهی استفاده می شود.

طرز تهیه ادویه زعتر

برای تهیه این ادویه کنجد بو داده، تخم گشنیز، آویشن وحشی، گردو چرخ شده، نخودچی پودر کرده، پودر زیره، مرزنجوش، سماق، رازیانه و نمک را ترکیب کنید. این ادویه مغذی و معطر به صورت خام استفاده می شود که برخی از این استفاده ها عبارتند از:

به عنوان پیش غذا و به همراه روغن زیتون روی نان
روی پلو
به عنوان چاشنی برای سالاد
چاشنی کباب
چاشنی سبزیجات
چاشنی گوشت قلقلی
در تهیه نوشیدنی های سنتی

خواص زعتر چیست؟

خوردن زعتر خاصیت اثربخشی در هشیاری ذهن و تمدید قوای بدن دارد و بهتر است در صبحانه مصرف شود.

زعتر دارای چندین مزیت سلامتی چشمگیر است، که عبارتند از:

  • در بهبود سیستم ایمنی بدن
  • تقویت سلامت پوست
  • ایجاد استخوان های قوی
  • افزایش گردش خون
  • پاکسازی مجاری دستگاه تنفسی
  • تسکین التهاب
  • تقویت انرژی
  • بهبود خلق و خوی و حافظه
  • درمان بیماریهای مزمن

این ادویه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و ترکیبات آلی قدرتمند از جمله تیمول، اسید گالیک، کارواکرول و کوئرستین می باشد.برای بهره گیری از گیاهان سالم، این ترکیب ادویه جات در سراسر خاورمیانه رواج داشته و در حال گسترش است و در سایر نقاط جهان نیز رواج یافته .در حالی که زعتر در بعضی از فرهنگ ها نام دیگری برای آویشن است، اما مخلوط ادویه با نام آن کمی متفاوت است و از چندین مواد استفاده می شود.با ترکیب فلاونوئیدها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم، این ترکیب دانه می تواند شگفتی هایی برای سلامتی کلی شما مفید باشد.این ادویه در درمان بسیاری از بیماری های زمستانی اثر بخش است که در ادامه به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

تسکین علائم بیماریهای مزمن با مصرف زعتر :

سماق با تأمین سالم کورستین، به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظت از بدن در برابر رادیکالهای آزاد عمل می کند و باعث رفع مشکلات مختلف سلامتی می شود.مطالعات بیشماری نشان داده اند که این فواید اجزای آلی سماق، به عنوان یک عنصر اصلی در زعتر، می تواند به طور قابل توجهی محافظت شما را در برابر بیماری های مزمن ناشی از رادیکال های آزاد تضمین کند.

مجاری تنفسی روشن با مصرف زعتر:

برخی از خاصیت های تسریع دهنده در آویشن وجود دارد، به ویژه هنگامی که به عنوان چای دم می شود.آویشن می تواند به پاکسازی مجاری دستگاه تنفسی کمک کند و باعث شود که شما از خلط سرفه رهایی بیایید.بنابراین این ترکیب ادویه جات را می توان در هنگام احساس سرماخوردگی به مواد غذایی اضافه کرد.

طرز تهیه نان زعتر خوشمزه با روش اصلی

چطور نان زعتر خانگی درست کنیم؟

در ادامه می‌توانید طرز تهیه نان زعتر لبنانی لذیذ و راحت را مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه نان زعتر با پنیر

آرد نان فانتزی: دو و نیم پیمانه
پنیر خامه‌ای: ۱۵۰ گرم
روغن زیتون: نصف پیمانه
شکر: ۱ قاشق چای‌خوری
مایه‌ی خمیر فوری: یک و نیم قاشق چای‌خوری
زعتر: ۳ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم: یک و نیم پیمانه

طرز تهیه نان زعتر

1. مایه‌ی خمیر را با نصف پیمانه آب ولرم و شکر مخلوط کنید و درب ظرف را بگذارید. در صورتی که مایه‌ی خمیر شما سالم و تازه باشد، بعد از ۱۰ دقیقه باید کف کند.

2. باقی‌مانده‌ی آب ولرم را با مایه‌ی خمیر آماده شده، آرد و نمک در یک ظرف با هم مخلوط کنید. دقت کنید که میزان آرد با توجه به میزان جذب رطوبت آن متفاوت است؛ پس آرد را با احتیاط و تا جایی که خمیر شکل بگیرد اضافه کنید.

3. وقتی خمیرتان به حالتی رسید که شکل گرفته اما هنوز به دست می‌چسبد، یک سوم از روغن زیتون را کم کم به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه ورز دهید. در صورتی که خمیر هنوز چسبندگی زیادی داشت، کمی آرد روی آن بپاچید و با ورز دادن و کوبیدن خمیر روی میز کار، چسبندگی آن را از بین ببرید و آن را کش‌دار کنید.

4. خمیر آماده شده را در یک کاسه‌ی چرب شده قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و در جای گرم قرار دهید تا حدود ۱ تا ۲ ساعت استراحت کند.

5. زعتر را با مابقی روغن زیتون مخلوط کنید.

6. بعد از ۲ ساعت، خمیر شما پف می‌کند و حجم آن ۲ برابر می‌شود. آن را از ظرف خارج کنید و ۳ دقیقه‌ی دیگر ورز دهید.

7. حالا خمیر را به ۸ چانه تقسیم کنید. کف سینی فر را کمی چرب کنید و کاغذ روغنی را روی آن قرار دهید. حالا هر چانه خمیر را روی کاغذ روغنی چرب شده، به قطر ۱ سانتی‌متر پهن کنید. روی هر چانه، مقداری پنیر خامه‌ای بمالید و سپس مخلوط روغن زیتون و زعتر را روی آن بریزید.

8. نان‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در طبقه‌ی وسط فر، با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و گزینه‌ی حرارت از پایین، به همراه فن را انتخاب کنید. شما می‌توانید به دلخواه، پنیر خامه‌ای را از این دستور حذف کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits