دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه ۶ نوع شکلات خوشمزه خانگی
10
زمان مطالعه: 11 دقیقه
بسیاری از افراد دوست دارند با روش های خانگی از مهمانان خود پذیرایی کنند. از این رو در این مطلب قصد داریم طرز تهیه چند مدل شکلات خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

آموزش تهیه شکلات خانگی

طرز تهیه شکلات خانگی موضوع مورد بحث ماست. یکی از انواع خوراکی ها و تنقلات خوشمزه در میان همه افراد، شکلات است.

به همین سبب در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم به آموزش شکلات خانگی که بسیار پر طرفدار است می پردازیم. این شیرینی خوشمزه را درست کنید و به مناسبت های مختلف مانند اعیاد و مهمانی ها و... از مهمانانتان پذیرایی کنید.

طرز تهیه شکلات خانگی با پودر کاکائو

مواد لازم جهت تهیه شکلات با پودر کاکائو:

  • آب 1 لیوان
  • پودر کاکائو 2 لیوان (نوع کاکائو در کیفیت شکلات نهایی بسیار تاثیر دارد بنابراین از بهترین نوع پودر کاکائو استفاده کنید.)
  • کره 2 سوم لیوان
  • شکر نصف لیوان
  • شیر 2 سوم لیوان
  • پودر قند 1 چهارم لیوان

مراحل تهیه شکلات خانگی با پودر کاکائو:

برای درست کردن این شیرینی ابتدا داخل قابلمه بزرگی مقداری آب می ریزیم و می گذاریم بجوشد، بعد زیر شعله را کم می کنیم. کره نرم شده و پودر کاکائو الک شده را با هم مخلوط می کنیم.

آن ها را داخل ظرفی کوچکتر از قابلمه ی آب ریخته و ظرف کوچکتر را روی آب در حال جوش روی شعله ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید. دقت کنید توده ای داخل مواد نباشد.

حال یک لیوان آب گرم را به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید، زیر شعله را کمی زیاد کنید ولی مراقب باشید کاکائو نجوشد، درصورتی که احساس کردید دما زیاد شده دوباره شعله را کم کنید.

در این مرحله از طرز تهیه شکلات خانگی مخلوط را به ظرف جداگانه ای منتقل کرده، شکر و پودر قند را با هم مخلوط و آن را به شکلات اضافه کنید. شیر را جوشانده و صبر کنید کاملاً ولرم شود و بعد کم کم به شکلات اضافه کرده و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

قالب مناسبی را چرب کرده و شکلات را داخل آن بریزید، در صورت تمایل می توانید درون شکلات ها مغز دلخواه بریزید. بعد اجازه دهید شکلات ها یک شب داخل فریزر بماند. بعد شکلات ها را از قالب جدا کرده در کپسول های مخصوص شکلات قرار دهید. به این ترتیب این شیرینی خوشمزه برای سرو آماده می شود.

آموزش شکلات خانگی/طرز تهیه شکلات خانگی مغزدار

طرز تهیه شکلات مغزدار خانگی برای عید نوروز

مواد لازم برای درست کردن شکلات مغزدار خانگی:

  • کره: 200 گرم
  • پودر کاکائو: 2 /1 پیمانه
  • تخم‌ مرغ درشت: 1 عدد
  • شکر: 150 گرم
  • پسته: 1 پیمانه
  • گردوی خردشده: 1 پیمانه
  • بیسکویت ساده: 200 گرم
  • پودر پسته یا ترافل رنگی برای تزیین: به مقدار لازم

مراحل تهیه شکلات مغزدار خانگی:

کره را در ظرفی مثل شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا آب شود. کاکائو را هم اضافه کرده و با کره آب‌ شده خوب مخلوط کنید. تخم‌ مرغ را در کاسه‌ای مناسب شکسته، شکر را به آن اضافه کرده و با همزن برقی خوب هم بزنید و مخلوط کنید؛ تا جایی که شکر حل شده و تخم‌ مرغ پف کند.

تخم‌ مرغ و شکر را به مخلوط کره و کاکائو اضافه کرده و خوب هم بزنید. حالا مخلوط را از روی حرارت بردارید. بیسکویت را خرد کرده و همراه با پسته و گردوی خرد شده به مواد دیگر اضافه کنید. مواد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

جعبه‌ای مثل جعبه باقلوا آماده کرده و در آن کیسه‌ فریزری پهن کنید طوری که کف و دیواره ظرف با آن پوشانده شود. مواد شکلات را در ظرف روی نایلون ریخته و پهن کنید تا به صورت یکدست در همه سطح ظرف قرار گیرد.

روی شکلات را با پشت قاشق خوب صاف کنید، سپس روی آن را با پودر پسته یا ترافل رنگی تزیین کنید. بعد روی ظرف را پوشانده و آن را در فریزر بگذارید. بعد از سفت شدن شکلات آن را برش زده و در ظرف مورد نظر بچینید.

طرز تهیه شکلات با شیر و شکر

طرز تهیه شکلات اکلیلی خانگی برای عید نوروز

مواد لازم جهت تهیه شکلات اکلیلی:

  • شکلات سفید
  • اکلیل خوراکی
  • ترافل شنی برای داخل شکلات

مراحل تهیه شکلات اکلیلی خانگی:

شکلات سفید را روی بخار کتری آب کرده و اکلیل خوراکی را به آن اضافه می‌کنیم.

نکته: می‌توانید کمی رنگ صورتی اضافه کرده و از اکلیل سرخابی استفاده کنید.

بعد مواد را داخل قالب سیلیکونی شکلات می‌ ریزیم و یا با ته قاشق یا با تکان دادن قالبمون سعی می‌کنیم دور تا دور قالب را بگیرد. سپس داخل یخچال می گذاریم تا سفت شود.

وقتی سفت شد از تراقل‌های شنی داخلش می‌ ریزیم و رویش را با شکلات آب شده می‌ پوشانیم. مجددا داخل یخچال می‌گذاریم. سفت که شد، خیلی راحت از قالب درمی‌آید.

شما می‌ توانید از هر نوع رنگ اکلیل خوراکی استفاده کنید. البته اگر اکلیل نقره‌ای استفاده کنید شکلاتتان طوسی می‌شود. هرمقدار اکلیل بخواهید میتوانید بریزید. برای سوپرایز داخل شکلات اکلیلی از کلی چیزهای خوشگل و خوشمزه دیگر می‌توانید استفاده کنید.

شکلات خانگی ساده/شکلات خانگی با پودر کاکائو

طرز تهیه شکلات ساده ترکیبی برای عید نوروز

مواد لازم جهت تهیه شکلات ترکیبی خانگی:

  • نصف پیمانه کره
  • 1/3 پیمانه پودر کاکائو
  • ¼ پیمانه شکر قهوه‌ای
  • ¼ پیمانه شیر
  • 3.5 پیمانه پودر شکر
  • یک قاشق چایخوری وانیل
  • 30 شکلات کارامل وانیلی
  • یک قاشق غذاخوری آب
  • دو پیمانه بادام زمینی
  • نصف پیمانه شکلات نیمه تلخ
  • نصف پیمانه شکلات شیری

مراحل تهیه شکلات ترکیبی خانگی:

کف سینی فر یک لایه فویل قرار دهید. روی فویل کره بمالید تا چرب شود. سپس آن را کنار بگذارید. در کاسه مایکروفر، کره را بریزید. بدون در با قدرت 100 درصد به مدت 1 تا 1.5 دقیقه آن را حرارت دهید تا کره آب شود.

آن را هم بزنید. دوباره 30 ثانیه دیگر در مایکروفر قرار دهید. شکر و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید. فاج را روی سطح سینی بریزید. در یک کاسه دیگر، کارامل ها و آب را با هم مخلوط کنید.

آن ها را به مدت 2 تا 2.5 دقیقه در درجه 50 درصد مایکروفر قرار دهید تا کارامل ها آب شوند. یک بار هم بزنید. سپس بادام زمینی را اضافه کنید و دوباره 45 تا 60 ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا نرم شوند. مخلوط کارامل را روی فاج بریزید.

در کاسه ای کوچک، شکلات نیمه تلخ و شکلات شیری را با هم مخلوط کنید. آن ها را به مدت 2 تا 2.5 دقیقه در درجه 50 درصد مایکروفر قرار دهید تا کاملا آب شوند. آن ها را روی لایه کاراملی بریزید.

روی آن ها را بپوشانید و به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید. پس از اینکه فاج خودش را گرفت، فویل را بردارید و آن را به مربع های کوچک برش دهید.

شکلات خانگی مغزدار/شکلات خانگی قالبی

طرز تهیه شکلات کاراملی با روکش کاکائو برای عید نوروز

مواد لازم جهت تهیه شکلات کاراملی با روکش کاکائو:

  • کره 1/2 فنجان (113 گرم)
  • خامه (پر چرب یا زده شده، 36 تا 40 درصد چربی کره) 1/2 فنجان (120 میلی لیتر)
  • آب 3 قاشق سوپخوری
  • شربت ذرت (بدون قند) 1/4 فنجان (60 میلی لیتر)
  • شکر 1 فنجان (200 گرم)
  • شکلات 450 گرم
  • کره 2 قاشق سوپخوری
  • نمک (دانه درشت) 1/2 قاشق چایخوری

مراحل تهیه شکلات کاراملی با روکش کاکائو:

کف یک قالب نان به اندازه ی 12 در 22 سانتی متر را کمی روغن بمالید سپس یک تکه کاغذ روغنی که کف آن را بپوشاند و در کناره ها تا 2.5 سانتی متر بالا بیاید اندازه بگیرید و ببرید. سپس کاغذ روغنی را هم کمی چرب کنید و کف ظرف قرار دهید. قالب را کنار بگذارید.

کره را به 8 قسمت برش دهید سپس در یک کاسه ی کوچک مناسب ماکرویو با خامه پرچرب مخلوط کنید. 1 تا 2 دقیقه در ماکروویو گرم کنید تا داغ شود و کره آب شود. مخلوط را کنار بگذارید. بعداً از آن استفاده خواهیم کرد.

در یک روغن دان کوچک آب و شربت ذرت را مخلوط کنید. سپس شکر را اضافه کنید. نهایت سعی خود را بکنید که شکر به دیواره های ظرف نپاشد. حالا با یک قاشق به آرامی شکر را در آب و شربت ذرت هم بزنید تا خیس بخورد.

ظرف را روی حرارت متوسط گرم کنید تا شکر به جوش بیاید. سپس 1 دقیقه در ظرف را بگذارید. این کار باعث می شود بخار داخل ظرف جمع شود به این ترتیب هر دانه ی شکری که به لبه های ظرف چسبیده باشد آب می شود و داخل شکر جوشان می افتد.

در این مرحله از طرز تهیه شکلات خانگی برای عید نوروز در ظرف را بردارید و یک دماسنج آب نبات را از کناره ی روغن دان داخل آن قرار دهید. سپس شکر را 5 تا 10 دقیقه بپزید تا به دمای 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتی گراد) برسد. در این دما شکر در دور ظرف یک رنگ کهربایی روشن پیدا می کند.

لحظه ای که شکر به دمای 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتی گراد) رسید، با دقت 1/8 مخلوط کره و خامه را بریزید و با پایه ی دماسنج آب نبات آن را هم بزنید و مخلوط کنید.

این کار را با بقیه ی مخلوط کره و خامه تکرار کنید. هر مرتبه 1/6 آن را اضافه کنید. وقتی مخلوط کره و خامه را اضافه می کنید شکر به شدت حباب می کند. پس با احتیاط و به آرامی این کار را انجام دهید تا مخلوط در حال حباب کردن به لبه های ظرف نپاشد.

5 تا 10 دقیقه دیگر به پختن ادامه دهید تا کارامل به دمای 240 درجه فارنهایت (115 درجه سانتی گراد) برسد. در این دما کارامل نرمی به وجود می آید. اگر می خواهید کارامل سفت تر باشد دما را تا 245 درجه فارنهایت (118 درجه سانتی گراد) بالا بیاورید.

لحظه ای که کارامل به دمای مورد نظرتان رسید آن را در قالب نانی که آماده کرده اید بریزید. سپس بگذارید 3 ساعت و نیم بماند و خنک شود.

کارامل را از قالب بیرون بیاورید. اگر کارامل نرم تر از آن است که بشود با آن کار کرد 30 تا 45 دقیقه در یخچال قرار دهید تا سفت شود. سپس با یک چاقوی بزرگ آن را به شکل مورد علاقه ی خود برش دهید. ما دوست داریم آن را به شکل مربع هایی به عرض 2.5 سانتی متر برش دهید.

در این مرحله از طرز تهیه شکلات خانگی کف یک سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید. با یک چاقوی بزرگ شکلات را به تکه های کوچک برش دهید. 1/3 فنجان از شکلات ها را جدا کنید و کنار بگذارید. سپس باقی شکلات ها را در یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید.

سپس کره را اضافه کنید و به مدت 30 تا 45 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید. هم بزنید و این کار را تکرار کنید تا شکلات و کره آب شوند. هر 30 تا 45 ثانیه یکبار هم بزنید. زمانی که شکلات آب شد 1/3 فنجان شکلاتی را که برداشته بودید اضافه کنید و هم بزنید تا نرم و براق شود.

با استفاده از دو چنگال هر تکه کارامل را در شکلات آب شده غوطه ور کنید سپس روی کاغذ مومی قرار دهید. روی هر کدام مقدار کمی نمک بریزید سپس بگذارید شکلات خنک شود و خودش را بگیرید. کارامل ها را در پوشش پلاستیکی یا کاغذ مومی بپیچید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه شکلات برای عید نوروز

طرز تهیه توپک های آجیلی شکلاتی ویژه عید

مواد لازم جهت تهیه توپک های آجیلی شکلاتی:

  • گردو یک و نیم پیمانه
  • بادام زمینی یک پیمانه
  • شکر نیم الی ۱ پیمانه (بسته به ذائقه)
  • شکلات تخته ای یک پیمانه

مراحل تهیه توپک های آجیلی شکلاتی:

شکلات را خرد و روی بخار آب ذوب می کنیم. گردو، بادام زمینی و شکر را داخل آسیاب ریخته و پودر کرده و به شکلات اضافه می کنیم. حالا مواد را که به صورت خمیر در آمده با وردنه پهن می کنیم و برش میزنیم و به صورت دلخواه تزیین می کنیم.

همچنین می توانید مواد را به صورت توپک های کوچک درآورده و در پودر نارگیل و یا کنجد و … بغلتانید در یخچال نگداری کنید. می توانید توپک ها را در شکلات ذوب شده نیز فرو برده و با رویه شکلاتی درست کنید و سپس توپک های شکلاتی را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شکلات خانگی

10 شیرینی ویژه عید نوروز همراه با طرز تهیه آن ها

با این خوراکی های خلاقانه در عید نوروز از مهمانانتان پذیرایی کنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (10 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits