دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تهیه کیک انبه در منزل

۳ روش عالی برای تهیه کیک انبه خانگی

آموزش تهیه کیک انبه در منزل
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
اگر به دنبال یک دسر خاص و خوشمزه می گردید، پیشنهاد می کنیم کیک انبه را امتحان کنید. ما در این مقاله 3 مدل کیک با انبه را برای شما گردآوری کرده ایم. تقدیم به همراهان دلگرم...

کیک انبه | طرز تهیه کیک انبه

انبه از میوه های آلویی، گرمسیری و اصالتا هندی است که خواص و فواید جالبی دارد و با آن انواع دسر، کیک و حتی غذا میتوان طبخ کرد. برای آشنایی با طرز تهیه کیک های خوشمزه با انبه با دلگرم همراه شوید.

روش پخت 3 مدل کیک انبه مرحله به مرحله

1 - روش تهیه کیک انبه ساده

مواد لازم:

  • آرد یک و نیم پیمانه
  • جوش شیرین یک هشتم قاشق چای ‌خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای‌ خوری
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چای ‌خوری
  • کره نصف پیمانه
  • شکر ‌یک و نیم پیمانه
  • تخم‌ مرغ 3 عدد
  • وانیل نصف قاشق چای‌ خوری
  • خامه زده شده نصف پیمانه
  • انبه 3 عدد رسیده و پوره شده

طرز تهیه:

  1. کف تابه را چرب کنید.
  2. فر را از قبل روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید.
  3. آرد،‌ جوش شیرین، ‌نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.
  4. در یک ظرف بزرگ، با استفاده از هم زن ، ‌کره و شکر را خوب هم بزنید.
  5. تخم‌ مرغ‌ ها را دانه دانه به مخلوط اضافه کنید و هر بار خوب هم بزنید.
  6. وانیل را به مخلوط اضافه کنید.
  7. مخلوط آرد را به آرامی وارد مخلوط تخم‌ مرغ‌ ها کنید.
  8. پوره انبه را به مخلوط اضافه کرده خوب هم زنید.
  9. مایه آماده شده را درون تابه‌ ای که از پیش آماده کرده ‌اید بریزید.
  10. تابه را درون فر، که از پیش گرم شده به مدت یک ساعت یا تا زمانی‌ که خلال دندانی درون آن فرو کنید و تمیز بیرون بیاید حرارت دهید.
  11. در ۴۰ دقیقه نخست، درب فر را باز نکنید و پس از آن بگذارید کیک درون تابه ۱۰ دقیقه بماند تا خنک شود.
  12. کیک را از تابه خارج کرده بگذارید کاملا خنک شود، سپس آن را میل کنید.
طرز تهیه کیک انبه


2 - کیک شیفون خوشمزه با انبه

مواد لازم :

  • دو فنجان آرد سفید
  • سه چهارم فنجان شکر ریز (پودر قند) برای مخلوط کردن با زرده
  • های تخم مرغ
  • سه چهارم فنجان شکر ریز (پودر قند) برای مخلوط کردن با سفیده های تخم مرغ
  • هفت عدد تخم مرغ سفیده و زرده جدا
  • نصف فنجان روغن گیاهی
  • سه چهارم فنجان پوره انبه
  • نصف فنجان تیکه های انبه
  • بکین پودر یک قاشق غذاخوری
  • وانیل و یا چاشنی لیمو نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه:

  1. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد و یا مایکروفر 180 درجه روشن میکنیم.
  2. آرد سفید را با شکر و بکین پودر مخلوط میکنیم و سه بار الک میکنیم.
  3. سفیده تخم مرغ ها به مدت 3 دقیقه با دور تند همزن میزنیم و شکر اضافه میکنیم و خوب میزنیم تا کاملا سفت سفت بشه اون پایین فرم گرفتن سفیده را میبینید.
  4. وسط مواد خشک (آرد وشکر) را خالی میکنیم و زرده های تخم مرغ و پوره انبه و روغن و وانیل را وسط مواد میریزیم و هم میزنیم.
  5. به خمیری که به دست میاد تیکه های میوه انبه را اضافه میکنیم. با لیسه هم میزنیم.
  6. مخلوط سفیده تخم مرغ و شکر را به خمیر بالا اضافه میکنیم و مواد را با هم مخلوط میکنیم.
  7. من قالب رو کمی چرب کردم و آرد پاشیدم که فک کنم نباید میکردم چون کیک شیفون نیازی به چرب کردن قالب نداره.. در هر صورت ما چرب کردیم و مشکل آنچنانی پیش نیامد.
  8. قالب کیک را به مدت 45 دقیقه توی فر میگذاریم. (برای من 50 دقیقه طول کشید پختش) بیست دقیقه اول درب فر را اصلا باز نکنید.
  9. تقریبا سر همون 45 دقیقه با یه سیخ چوبی آزمایش میکنیم اگه خمیر به سیخ چوبی نچسبید یعنی کیک کاملا پخته و اگر کمی خمیر چسبید به سیخ دوباره فر را روشن میکنیم و حدود ده دقیقه میگذاریم ولی هی بهش سر بزنید.
  10. قالب را که بیرون آوردید به صورت وارونه بگذارید روی توری. خود کیک وقتی سرد شد تالاپی میوفته اگر نیفتاد به زور متوسل بشید.
  11. کیک را تا خنک نشده هرگز برش نزنید.

روش تزیین کیک با روکش خامه ای

  • برای تزیین کیک با خامه فرم گرفته خامه را با نصف فنجان تیکه های میوه انبه و نوک قاشق رنگ خوراکی زرد مخلوط کردم و ساده روی کیک کشیدم. چون توی خامه تیکه های میوه بود خیلی صاف نمیشد.
  • واقعا طعم خامه کیک خوشمزه شده بود چون تیکه های انبه و طعم انبه توش غوغا میکرد. به نظرم خامه کیک خوشمزه تر از کیک بود. برای مایی که اصلا خامه دوست نداریم عالی بود.
  • در آخر یه چیز دیگه یادم اومد برای تزیین کیک وقتی از خامه استفاده میکنید میتونید یک نایلون فریزر را زیر کیک پهن کنید و وقتی کار خامه کشی تون تموم شد به آرومی از زیر کیک بکشیدش بیرون تا سینی کیک تون کثیف نشه.
طرز تهیه کیک انبه
طرز تهیه کیک انبه


3 - طرز تهیه چیز کیک خوش طعم با انبه

مواد لازم برای کراست:

  • بادام: 50 گرم
  • بیسکوئیت (سبوس دار باشه بهتره وگرنه میتونید از هر نوع بیسکوئیتی استفاده کنید): 150 گرم
  • کره: 110 گرم

مواد لازم برای فیلینگ:

  • پنیر لبنه یا خامه ای یا ماسکارپون: 500 گرم
  • تخم مرغ درشت: 3 عدد
  • شکر: 188 گرم
  • پوره انبه: 320 گرم (تقریبا به 3 تا انبه متوسط احتیاج دارید.)
  • آرد: 16 گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه کراست :

  1. فر رو روشن کنید و روی دمای 180 درجه تنظیم کنید تا گرم بشه.
  2. بادام رو بدون اینکه پوست نازک قهوه ای ش رو بگیرید توی غذاساز بریزید تا پودر بشه.
  3. بیسکوئیت ها رو با دستتون یکم خرد کنید و به بادام اضافه کنید و باز با همدیگه پودرشون کنید تا کاملا یکدست بشه.
  4. کره رو آب کنید. یا روی حرارت ملایم یا توی مایکروفر و به مخلوط بادام و بیسکوئیت اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا کره مخلوط بشه.
  5. کف قالب کمربندی (ترجیحا 22 سانت تا 25 سانت. کوچیکتر یا بزرگتر از این باعث میشه که چیزکیک در نهایت دچار مشکل بشه) رو کاغذ روغنی پهن کنید و بعد دیواره قالب رو جا بندازید.
  6. مخلوط بیسکوئیت رو کف قالب به صورت یکنواخت پهن کنید و روش رو کاملا صاف کنید.
  7. بذارید توی فر که حالا کاملا گرم شده و 10 دقیقه اجازه بدید که توی فر بمونه.
  8. بعد از 10 دقیقه از فر خارج کنید و اجازه بدید که خنک بشه.

طرز تهیه فیلینگ :

  1. برای درست کردن فیلینگ اول از همه باید انبه رو پوره کنید. به این ترتیب که انبه رو از وسط برش بزنید و یه پیچ بدید تا یکی از تکه ها از هسته جدا بشه. بعد به کمک قاشق انبه رو از پوست جدا کنید. نصفه دیگه انبه که به هسته چسبیده رو هم با گرفتن هسته در دستتون، یه پیچ بدید تا جدا بشه و اون رو هم به همین روش فیله کنید.
  2. حالا فیله های انبه رو از صافی رد کنید تا رگه های انبه بمونه و بقیه ش به شکل پوره یکنواخت از الک رد بشه.
  3. پوره انبه رو وزن کنید و به مقداری که توی مواد اولیه گفتم، کنار بذارید. اگه احیانا بیشتر از مقداری بود که لازم داریم، میتونید باهاش رسپی های دیگه ای درست کنید. یا اگه الان فرصتش رو ندارید، میتونید فریز کنید و هر زمان که خواستید ازش استفاده کنید.
  4. فر رو روی دمای 160 درجه تنظیم کنید تا گرم بشه و برای پخت چیز کیک آماده باشه.
  5. پنیر رو توی ظرف همزن بریزید و با همزن حدود 2 دقیقه بزنید تا کاملا یکنواخت بشه.
  6. شکر رو کم کم و در حالی که همزن داره کار میکنه اضافه کنید و بعد از تموم شدن شکر، اجازه بدید که 1 دقیقه دیگه هم همزن کار کنه تا باز مخلوط کاملا یکنواخت بشه.
  7. تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید و بعد از هر کدوم 30 ثانیه زمان بدید تا خوب مخلوط بشن.
  8. پوره انبه رو هم کم کم اضافه کنید و باز به مدت 1 دقیقه بزنید.
  9. در نهایت آرد رو اضافه کنید و بعد از مخلوط شدن، همزن رو خاموش کنید.

روش استفاده از حمام آب برای پخت کیک انبه

دور بیرونی قالب کمربندی که کراست هم داخلش هست رو با یک تکه فویل که دو لایه ش کردید کاملا بپوشونید طوری که اطراف و کمی از کف ظرف کاملا پوشونده بشه. چون چیز کیک داخل حمام آب توی فر میره. برای همین این کار رو انجام میدیم تا یه وقت آب به داخل قالب نفوذ نکنه.

اگه احیانا کیفیت قالب کمربندی تون خوب نیست، حتما توی مرحله اول و پخت کراست، به جای اینکه از یک لایه کاغذ روغنی استفاده کنید، اول یک لایه فویل کف قالب بندازید و بعد لایه کاغذ روغنی رو روی اون بندازی تا کاملا مطمئن باشید که از کف قالب، آب به داخل نمیاد.

مخلوط پنیری رو داخل قالب و روی مخلوط بیسکوئیت بریزید و بذارید توی یه ظرفی که از قالبتون بزرگتره. من از یکی از تابه هام استفاده کردم. البته دسته پلاستیکی ش رو باز کردم که توی فر براش مشکلی پیش نیاد. شما از ظرف های پیرکس یا هر ظرفی که توی خونه دارید و به حرارت مقاومه میتونید استفاده کنید.

ظرفی که بزرگتر که قالب داخلش هست، داخل فر قرار بدید و داخل ظرف بزرگتر خیلی با دقت آب جوش بریزید. دقت کنید که به هیچ عنوان آب نباید داخل چیز کیک بره پس این کارو با دقت انجام بدید.

به این دلیل که فر داغه، مطمئنا کار راحتی نیست اما باید طوری انجام بدید که نتیجه کارتون خراب نشه. اینم بگم که اگه قبل از اینکه قالب و ظرف بزرگتر رو داخل فر بذارید آب جوش بریزید، ممکنه موقع قرار دادن اون توی فر دستتون تکون بخوره و آب داخل چیز کیک بره. پس به همین روشی که گفتم عمل کنید.

با حوصله آب جوش رو داخل ظرف بزرگتر بریزید تا اطراف قالب کمربندی رو بپوشونه. اگه نصف ارتفاع قالب داخل آب جوش باشه کافیه. بازم حواستون باشه که ارتفاع آب جوش زیاد نشه که یه وقت داخل فر و وقتی که قل میزنه، آب داخل چیزکیک نره.

چیزکیک باید به مدت 1 ساعت و 35 دقیقه داخل فر با دمای 160 درجه سانتیگراد بمونه. بعد از این مدت، اطراف چیز کیک کاملا خودش رو گرفته اما وسطش هنوز نگرفته و وقتی که جا به جاش میکنید، میبینید که کمی تکون میخوره.

نگران نباشید. مرکز چیزکیک بعدا توی یخچال خودش رو میگیره. پس لازم نیست که زمان بیشتری توی فر قرار بدید تا مرکزش هم مثل کناره هاش خودش رو بگیره.

روش قرار دادن چیز کیک انبه در یخچال

  1. بعد از اینکه زمان پخت تموم شد، خیلی با دقت از فر خارج کنید. بازم میگم که باید دقت کنید چون هم سنگینه هم آب جوش هست و خلاصه باید هم مراقب خودتون باشید و هم مراقب چیزکیک.
  2. بلافاصله بعد از اینکه از فر خارج کردید، قالب رو از داخل آب جوش در بیارید و فویل رو از اطرافش باز کنید و توی دمای اتاق قرار بدید تا کاملا خنک بشه. حدودا 1 ساعت یا بیشتر زمان میبره تا خنک بشه. در همین زمان، یه چاقوی باریک اطراف قالب بگردونید تا کناره های چیزکیک رو از قالب جدا کنید تا بعدا موقعی که سرد میشه روش ترک نخوره.
  3. چیز کیک رو باید به مدت 6 ساعت یا یک شب تا صبح داخل قالب کمربندی، داخل یخچال قرار بدید تا مرکزش کاملا خودش رو بگیره. قبل از این زمان هم طعمش خوبه اما برش های قشنگی نخواهید داشت چون مرکزش هنوز نرمه.
  4. بعد از اینکه از یخچال خارج کردید، اول بازم کناره های چیز کیک رو با کمک چاقو آزاد کنید و بعد دیواره قالب رو به آرومی باز کنید. و بعد برش بزنید و سرو کنید.
  5. وقتی که از فر خارج میکنید، کمی پف داره. وقتی که توی فضای خونه خنک میشه، کمی پف ش میخوابه. بعد که داخل یخچال میره، کناره ها کمی بالاتر از مرکز هستن اما همچنان بافت چیز کیک پف داره و دوست داشتنیه.

روش تزیین چیز کیک انبه در منزل

من با کمی خامه که با پنیر لبنه مخلوط کردم و چند نوع میوه تابستونی تزئینش کردم. شما میتونید طبق سلیقه خودتون تزئینش کنید.

طعم فوق العاده خوبی داره و بافتش بسیار نرم و دوست داشتنیه. اگه انبه دوست دارید، از دستش ندید. به خصوص که الان هم فصلشه. روزای تابستون هم که حسابی طولانیه. در نتیجه میتونید یه عصرونه خیلی خوشمزه داشته باشید.

طرز تهیه کیک انبه

نکته مهم برای پخت کیک انبه

راستی اگه احیانا انبه دوست ندارید، تنها موردی که میتونید جایگزینش کنید، هلو هست.

پوست هلو رو بگیرید و هسته ش رو جدا کنید و از صافی رد کنید تا کاملا پوره بشه. اما طبق معمول، من اصلا این کارو پیشنهاد نمیکنم.

چون ممکنه مشکلی باشه که الان از چشم من دور مونده باشه و نتیجه کارتون خراب بشه و این همه موادتون هدر بره.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه کیک فنجانی بخارپز داخل قابلمه و بدون فر

دستور پخت کیک طرح قلب با شکلات + تصویر

طرز تهیه ی کیک باقلوا نارگیلی یا کیک پوپک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits