دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی به 4 روش آسان
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شیرینی آرد نخودچی یکی از شیرینی های معروفی است که برای عید نوروز تهیه می شود. این شیرینی را می توان به راحتی در منزل درست کرد. فقط کافیست با ما همراه شوید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی مخصوص عید

شیرینی نخودچی یکی از شیرینی های قدیمی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این نوع شیرینی را معمولا برای عید نوروز تهیه می کنند و در عید دیدنی با آن از مهمانان پذیرایی می کنند.

اگر یادتان باشد در بچگی وقتی به منزل پدربزرگ و مادربزرگ می رفتیم، این شیرینی ها آنجا بود. شیرینی های خانگی عطر و طعم دیگری دارد و شما عزیزان می توانید شیرینی نخودچی را در منزل تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی بازاری

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی:

  • آرد نخودچی ۲۰۰ گرم
  • پودر قند ۱۰۰ گرم
  • روغن جامد ۱۰۰ گرم
  • هل ساییده و الک شده 1 قاشق چایخوری
  • پودر پسته برای تزیین

روش تهیه روغن جامد برای شیرینی پزی:

برای شیرینی هایی که نیاز به روغن صاف قنادی دارند ابتدا روغن جامدهای بازاری مثل لادن طلایی را روی حرارت کاملا ذوب کنید و بعد از خنک شدن چند ساعتی داخل یخچال بگذارید تا کاملا جامد شود و ببندد. بعد هم به مقدار نیاز در شیرینی ها استفاده کنید.

روش تهیه شیرینی نخودچی بازاری:

ابتدا روغن و پودر قند را با همزن آنقدر بزنید تا کرم رنگ شود. بعد هم هل آسیاب شده و آرد نخودچی را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدستی بدست بیاید. خیلی مهم است که خمیر را آنقدر ورز ندهید که به روغن بیفتد ولی برای اینکه خمیری یکدست داشته باشید می توانید خیلی کم ورز بدهید تا خمیر درست شود.

این خمیر احتیاج دارد که چند ساعتی استراحت کند. حدود 10 ساعت به آن استراحت دهید. بعد هم بین دو پلاستیک فریزر خمیر را به ارتفاع 1 سانتی متر پهن کنید و قالب بزنید.

در این مرحله از تهیه شیرینی نخودچی بازاری روی سینی کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی های قالب زده را روی کاغذ روغنی قرار دهید. بعد هم در دمای 160 درجه در فر از قبل گرم شده بگذارید تا حدود 10 الی 15 دقیقه بپزد. شیرینی ها زمانی آماده است که کمی زیرشان تغییر رنگ بدهد.

وقتی آن ها را از فر خارج کردید بگذارید تا کاملا خنک شوند و بعد از سینی خارج کنید. حالا روی آن ها را با پودر پسته تزیین کنید. نوش جان.

نکات تهیه شیرینی نخودچی بازاری:

این شیرینی در فر تغییر حجم نمی دهد و به همان شکل که قالب زده شده باقی می ماند. پس اگر شیرینی هایتان پهن شد و یا فرمش را از دست داد مقدار مواد اولیه را درست استفاده نکرده اید.

این شیرینی تا زمانی که داغ است بسیار شکننده است و همچنین ممکن است جای انگشتتان روی شیرینی ها بماند. پس تا خنک شدن شیرینی ها صبوری کنید و به آن ها دست نزنید.

در خیلی از دستورها این شیرینی تخم مرغ یا زرده تخم مرغ دارد. اما این شیرینی که در بالا آموزش داده شده تخم مرغ نداشته و تردتر است.

شیرینی آرد نخودچی

شیرینی نخودچی بدون فر

طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی بدون فر

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی بدون فر:

  1. آرد نخودچی 1 لیوان
  2. پودر شکر 1 لیوان
  3. کره ذوب شده 1/2 لیوان
  4. هل 2 عدد

مراحل تهیه ی شیرینی نخودچی بدون فر:

آرد نخودچی را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. با قاشق چوبی هم بزنید تا زمانی که رنگ آرد طلایی شده و عطر خوبی از آرد نخودچی بلند شود سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود.

برای تهیه پودر شکر، لازم است شکر و دانه های هل را داخل میکسر بریزید و بزنید تا به شکل پودر شود. سپس همراه با کره ذوب شده به آرد نخودچی اضافه نمایید و با دست مخلوط کنید تا به شکل خمیری نرم درآید (می توانید از پودر قند هم استفاده کنید).

با دست از خمیر تکه هایی به اندازه یک گردو بردارید و به شکل گرد حالت دهید (می توانید روی شیرینی ها را کمی مرطوب کنید سپس مقداری خلال بادام یا پودر پسته روی شیرینی ها بپاشید). شیرینی ها را داخل ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

راز خوشمزه شدن شیرینی نخودچی بو دادن آرد نخودچی است یعنی باید به اندازه ای تفت دهید که بوی خوبی از آرد بلند شود. می توانید به جای کره از روغن جامد هم استفاده کنید اما کره طعم بهتری به شیرینی می دهد.

نان آرد نخودچی

شیرینی آرد نخودچی با کره

دستور تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی:

  1. 500 گرم آرد نخود چی مرغوب
  2. 250 گرم روغن قنادی یا روغن جامد
  3. 250 گرم شکر دانه ریز یا پودر قند
  4. 1 قاشق غذا خوری زعفران ساییده شده
  5. 1 قاشق چای خوری هل ساییده شده
  6. پودر یا خلال پسته و بادام به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نخودچی با زعفرانی:

ابتدا کره یا روغن را دمای اتقا قرار دهید تا به دمای اتاق برسد و اگر کره استفاده می کنید نرم شود. سپس به وسیله هم زن برقی چند دقیقه آن را هم بزنید. سپس شکر دانه ریز یا پودر قند را در کره ریخته و 4 دقیقه خوب هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. سپس پودر هل را به آن بیفزایید و دوباره خوب هم بزنید.

آرد نخود چی را دو تا سه بار الک کنید تا کاملاً صاف و یکدست شود. سپس آن را به مخلوط اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را ورز بدهید اما در ورز دادن افراط نکنید تا خمیر به روغن افتادن نرسد.

در این مرحله از تهیه شیرینی نخودچی، زعفران را دم کرده به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر شما رنگ خوبی پیدا کند. برای نرم تر شدن خمیر در این مرحله می توانید از چرخ کردن با چرخ گوشت کمک بگیرید.

روی مواد سلفون بکشید و آن را در یخچال قرار داده بگذارید 5 تا 6 ساعت استراحت کند. فر را از قبل روی دمای 160 درجه سانتیگراد (سلسیوس) تنظیک کرده و گرم کنید. کاغذ روغنی قنادی روی سینی پخت قرار دهید.

خمیر را با وردنه به ضخامت نیم تا یک سانتی متر روی تخته پهن کنید و به شکل دلخواهتان قالب بزنید و روی کاغذ روغنی قرار دهید. در این مرحله از تهیه شیرینی نخودچی با ضخامت نیم تا یک سانتی متر از هر شکل دلخواهی می توانید استفاده کنید.

حتی قالب های گرد بیسکویت هم می تواند برای این خمیر استفاده شود و یا قالب های ریز گل که ظاهری شبیه به شیرینی نخودی بازاری به شما بدهد. شیرینی ها را با پودر یا خلال پسته و بادام تزیین کنید و به مدت 15 تا 25 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد.

زمانی که سطح شیرینی ها کمی طلایی شود یعنی پخت آن کامل شده است و پس از خنک شدن می توانید آن را از سینی جدا کنید و در ظرف دل خواهتان سرو کنید. طرز تهیه شیرینی نخودچی بسیار ساده است. این دستور را در منزل امتحان کنید.

شیرینیآرد نخودچی یخچالی

شیرینی آرد نخودچی خانگی

طرز تهیه شیرینی نخودچی با آرد سفید

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی:

  • 250 گرم آرد نخودچی
  • یک قاشق آرد سفید
  • 90 گرم پودر قند
  • 100 گرم روغن جامد
  • نصف قاشق چای خوری وانیل
  • نصف قاشق چای خوری هل
  • پودر پسته برای تزیین

مراحل تهیه شیرینی آرد نخودچی:

آرد نخودچی را اندازه بگیرید و یک قاشق از آن را بردارید و به جای آن یک قاشق آرد سفید اضافه کنید. حالا آرد نخودچی را در یک ماهیتابه روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود.

در این مرحله از تهیه شیرینی آرد نخودچی پودر قند را الک کنید و با روغن و وانیل و هل مخلوط کنید و با همزن هم بزنید. وقتی سبک و کرم رنگ شد، آرد را اضافه کنید و ورز دهید. یک ساعت به خمیر استراحت دهید بعد کمی با دست ورز دهید.

حالا آن را با وردنه پهن کنید و قالب بزنید و بعد روی آن را با پودر پسته تزیین کنید. توجه داشته باشید ک خمیر را زیاد ورز ندهید تا به روغن بیفتد. یک ربع زودتر فر را روشن کنید تا گرم شود و شیرینی ها را به مدت 20 دقیقه در فر بگذارید.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (14 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زیبا | ۴ سال پیش
سلام وقت بخیر من هربار ک این شیرینی رو میزارم رنگش کرم میشه و مثله بازاری ها نمیشه علتش چی هست؟؟
1
2

hits