دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 طرز تهیه شیرینی بامیه خانگی عالی
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
طرز تهیه شیرینی بامیه در خانه : بامیه یک شیرینی ساده و خوشمزه است که به راحتی میتوان آن را در منزل تهیه کرد. شما به راحتی با رعایت نکاتی ساده می توانید یک شیرینی سالم و کاملا بهداشتی را برای ماه مبارک رمضان تدارک ببینید.

طرز تهیه شیرینی بامیه خانگی

بامیه شیرینی مورد علاقه و خوشمزه که در ماه رمضان البته علاقه ی ما ایرانی ها به آن چند برابر می شود. بامیه یکی از شیرینی های اصیل ایرانی است که به تازگی در کشورهای اطراف هم آن را می پزند.برای طرفداران این شیرینی خوشمزه آموزش آن را قرار دادیم تا در کنار چای نوش جان کنید و ما را یاد کنید! برای آشنایی با طرز تهیه ی بامیه با دلگرم همراه شوید.

ترفندهای تهیه شیرینی بامیه

مواد لازم برای تهیه ی بامیه

مواد خمیر :

  • آرد سفید ۱ لیوان
  • شکر ۲ قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آب ۱ لیوان
  • کره ۵۰ گرم

مواد شربت :

  • شکر ۲ لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • گلاب ۲ قاشق غذا خوری
  • زعفران ۱/۴ قاشق چای خوری
  • آبلیمو ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی بامیه

طرز تهیه بامیه خانگی

روش تهیه شربت: دو لیوان شکر را در یک لیوان آب حل کرده و روی شعله بگذارید تا به جوش آید بعد زعفران ،گلاب و آبلیمو را اضافه کرده شعله را کم میکنیم 5-6 دقیقه تا شربت قوام بیابد سپس شربت را کنار بگذارید تا سرد شود.

روش تهیه بامیه: یک لیوان آب را باکره (از روغن هم میتواید استفاده کنید)داخل قابلمه ریخته روی حرارت گذاشته تا جوش بیاد سپس آرد و شکر را کم کم اضافه کنید شروع به هم زدن میکنیدتا بوی خامی آرد از بین بره وقتی خمیرپخته شده از روی حرارت بر می داریم بیشتر از 2-3 دقیقه نباید بمونه و بگذارید تا سرد شود.

برای اینکه خوش رنگ تر شود 2 قاشق از شربت رو داخلش اضافه کرده هم زده بعداز خنک شدن(نباید زیاد سرد بشه درحدی که تخم مرغ توش نپزه) تخم مرغ رو اضافه کرده هم زده تا خمیر یکدستی بدست بیاد بعد تخم مرغ دوم رو اضافه کنید و بازهم زده تا خمیر یکدست و نرمی شود. خمیر بامیه را داخل قیف مخصوص ریخته از ماسوره دندانه دار بامیه استفاده کنیدو داخل روغن داغ بیاندازیدالبته انتهای آن را با چاقو یا قیچی چرب شده جدا گنید و بعد از طلایی رنگ شدن بامیه را از روغن بیرون بیاورید و داخل شربت سرد انداخته وچند لحظه بمونه بعد بیرون کشیده درون آبکش بگذارید تا شربت و روغن اضافی آن گرفته شود.

چرا بامیه ترد نمی شود ؟

علت ترد نشدن بامیه به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • شربت بیش از اندازه داغ است
  • شربت بیش از اندازه رقیق است
  • تخم مرغ خمیر زیاد است
  • شعله ی گاز برای پخت زیاد است
  • مقدار شربت داخل خمیر زیاد است
  • در شهرهای رطوبتی این مشکل زیاد به چشم می‌ خورد.
  • استفاده از گلوکز یا بادکا در شربت بامیه هم از شیرینی شهد کم می‌کند هم بامیه را براق می‌ کند و هم از نرم شدن بیش از حد در هوای مرطوب جلوگیری می‌کند.

راهکارهای ترد شدن بامیه

راهکارهای ترد شدن بامیه عبارتند از:

برای تهیه بامیه باید حتما تخم مرغ کوچک باشد.
تعداد بامیه هایی که داخل روغن میندازیم نباید زیاد باشد یعنی تابه نباید پر باشد و بین بامیه ها فاصله باشد چون بخار بامیه ها باعث می شود نرم شوند.
بامیه را خوب سرخ کنید تا قهوه ای تیره شود و روشن نباشد.
حتما باید از گلوکز داخل شربت بامیه استفاده کنید. چون بامیه بدون گلوکز نرم می شود.
بعد از پخت بامیه حدود هفت الی هشت ساعت رویش را نپوشانید و بدون روکش داخل یخچال بگذارید تا نرم نشوند.
هر بار که خواستید بامیه را داخل روغن بریزید از روی حرارت بردارید.

بامیه خانگی

علت هسته داشتن بامیه چیست؟

شعله‌ ی گاز بیش از اندازه زیاد است و روی بامیه‌ ها زود رنگ می‌گیرد و داخل آن خمیر می‌شود.شربت داخل خمیر بیش از حد مجاز است و باعث می‌شود بامیه‌ ها با شعله‌ ی کم هم زود رنگ بگیرد و درونشان خام بماند.خمیر خوب پخته نشده باشد، بامیه را داخل روغن داغ قیف زده باشید فاصله انداختن از سرخ شدن تا شربت زدن بیشتر از حد ظرفیت تابه خمیر بریزید یا روغن برای سرخ کردن کم بریزید که باعث شود بامیه‌ ها بیرون از روغن هوا بکشند.

چرا خط ماسوره بامیه از بین می رود و دایره ای می شود ؟

  1. مقدار تخم مرغ زیاد است
  2. مقدار آب داخل خمیر زیاد است
  3. ماسوره مناسب بامیه نیست

چرا بامیه خرد می شود ؟

مقدار بامیه داخل تابه زیاد است
تخم مرغ خوب مخلوط نشده است
مقدار تخم مرغ کم باشد
خمیر خوب پخته نشده باشد
آب به صورت کامل جوش نیامده باشد

حتماً بخوانید:
ترفندهایی برای ترد شدن بامیه

ترفندهایی برای ترد شدن بامیه

بامیه یکی از شیرینی های مخصوص در ماه رمضان است. شما به راحتی با رعایت نکاتی می توانید در منزل بامیه درست کنید. تا انتها با ما همراه باشید تا…

نکاتی برای مصرف زولبیا و بامیه

مصرف زولبیا و بامیه فواید و مضراتی دارد، مضرات استفاده از این شیرینی بیش از فواید آن است. این شیرینی باید در جعبه‌ هایی به فروش برسد که این جعبه‌ ها از سازمان غذا و دارو مجوزهای بهداشتی لازم را دریافت کرده و بر روی بسته بندی جعبه‌ ها آرم سازمان غذا و دارو باشد در غیر این صورت از مصرف آن‌ها پرهیز شود.از فواید زولبیا و بامیه فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شوند و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.

بر عکس فواید که مختصر است، مضرات آن بیشمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌ های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد.همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی بجز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شوند.این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ ور سرخ می‌شوند و از همه مهم‌ تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آن استفاده شود. در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارند، مواد مخاطره‌ آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits