دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه 2 مدل کیک لبو خوشمزه با سس مخصوص
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا تا به حال کیک لبو را امتحان کرده اید ؟ این کیک بافتی بسیار نرم و خوشمزه دارد و برای روزهای سرد زمستانی بهترین عصرانه است. در ادامه 2 مدل کیک لبو را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. با ما باشید.

دستور پخت کیک لبو

کیک لبو از انواع کیک های خوشمزه و با طعم متفاوت است که در ادامه این مطلب از دلگرم قصد داریم تا شما کدبانوهای عزیز را با طرز تهیه کیک لبو به صورت مرحله به مرحله در منزل آشنا سازیم که امیدواریم با کمک این دستور کیک لبو با طعم متفاوتی را در منزل بپزید.

نکته جالب درمورد کیک لبو این است که در این کیک طعم لبو به صورت محسوس نیست و برای کسانی که لبو دوست ندارند نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

طرز تهیه کیک لبو خانگی

مواد لازم برای تهیه کیک لبو:

  • لبو رنده شده: ۲۵۰ گرم (۳ عدد لبوی کوچک تازه)
  • کره نرم شده: ۲۵۰ گرم
  • پوست لیمو بسیار ریز رنده شده : ۳ قاشق چای خوری
  • شکر: ۱ پیمانه (۲۲۰ گرم)
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • آرد کیک: ۳۰۰ گرم (۲ پیمانه)
  • بکینگ پودر: یک و نیم قاشق چایخوری
  • کشمش بی دانه (مویز): ۱۵۰ گرم (از هر نوع کشمشی می توانید استفاده کنید اگر کشمش ها بزرگ بود آن ها را با چاقو چند تکه کنید)

کیک لبو

طرز تهیه کیک لبو قرمز

مراحل تهیه کیک لبو:

دمای فرگازی و برقی بدون فن ۱۸۰ درجه سانتیگراد. دمای فرگازی و برقی فن دار۱۶۰ درجه سانتیگراد باشد. درجه ۴ فر برای فرهایی که شماره بندی دارند. تمام مواد کیک را بگذارید به دمای محیط برسد و کره کمی نرم شود.

فر را تا درجه متوسط گرم کنید. یک قالب گرد ۲۰ سانتی متری را چرب کنید. کف و دیواره های آن را کاغذ روغنی بیندازید. با پوست کن، پوست لبوها را خیلی نازک بگیرید و با رنده درشت آن را رنده کنید.

کره نرم شده، پوست لیمو و شکر را در کاسه کوچکی ریخته و با سرعت متوسط همزن برقی بزنید تا مواد کم رنگ شده و پفی شود، تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید و با همزن برقی بزنید، هر تخم مرغ که به خورد مواد رفت تخم مرغ بعدی را اضافه کنید.

در حدی تخم مرغ ها را بزنید که با مواد ترکیب شوند. شاید ببینید که مایه کیک در این مرحله دلمه می بندد و بریده می شود نگران نباشید بعدا مایه کیک دوباره یکدست خواهد شد.

در این مرحله از تهیه کیک لبوی خانگی مخلوط کره ای را در کاسه بزرگتری بریزید و با قاشق چوبی یا لیسک، لبو، کشمش و آرد و بکینگ پودر الک شده را در چندین مرحله اضافه کنید

و مواد را بصورت دورانی مخلوط کنید تا پف کیک از بین نرود، مخلوط بدست آماده را در قالب ریخته و رویش را صاف کنید. کیک را در طبقه وسط فر گذاشته و حدود یکساعت و نیم بپزید.

کیک را از فر بیرون آورده و بگذارید کیک در قالب به مدت ده دقیقه بماند و سپس کیک را روی سینی توری برگردانده و مجددا روی سینی توری دیگری آن را سر و ته کنید. طوری که روی کیک به سمت بالا باشد. در صورت دلخواه روی کیک را بعد از سرد شدن کامل پودر قند الک کنید.

کیک با طعم لبو

طرز تهیه کیک لبو برای شب یلدا

نکات:

هنگام پوست گرفتن و رنده کردن لبو از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید زیرا لبو دست های شما را رنگی می کند. اگر از تخته خرد کن چوبی برای رنده کردن استفاده می کنید بلافاصله بعد از خرد کردن و رنده کردن لبو تخته را خوب بشوئید تا رنگی نشود.

سائیدن تخته کار با کمی نمک درشت آشپزی به شما کمک خواهد کرد که هر نوع لکه رنگی خشک و سفت شده را راحت تر از روی تخته تمیز کنید. می توان بجای لبو از کدو یا هویج رنده شده هم استفاده کرد.

از هرگونه کشمش (طلایی، مویز خرد شده و…) و یا خرمای خرد شده هم می توانید در این کیک استفاده کنید. این کیک در هر برش، ۱۰.۵ گرم چربی و ۸۲۵ کیلوکالری انرژی دارد.

کیک با لبو

آموزش پخت کیک لبو

طرز تهیه کیک لبو با سس مخصوص

مواد لازم برای تهیه کیک لبو با سس:

  • تخم مرغ ۳ عدد
  • شکر ۲۲۰ گرم (یک لیوان)
  • پوره لبو (لبو پخته شده و رنده شده) ۱۴۰ گرم (نصف لیوان)
  • روغن مایع ۱۱۰ میلی (نصف لیوان)
  • آب لبو ۵۰ میلی ( تقریبا یک چهارم لیوان)
  • آرد سفید ۲۲۵ گرم ( یک و نیم لیوان)
  • بیکینگ پودر ۵ گرم (۱ قاشق مرباخوری)
  • وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری

مواد لازم جهت تهیه سس لبو:

  • آب لبو ۲۵۰ میلی (یک لیوان)
  • شکر ۱۰۰ گرم (تقریبا نصف لیوان)
  • نشاسته ذرت ۲۰ گرم (۲ قاشق غذاخوری)
  • آب لیمو نصف قاشق غذاخوری
  • رنده پوست پرتقال نصف قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک لبو با سس مخصوص:

ابتدا بگذارید تا همه ی مواد به دمای محیط برسند. برای این مقدار تقریبا یک لبو کافی است. لبو را بشویید و سر و ته آن را بگرید. حالا آن را با مقداری آب بگذارید تا حسابی بپزد. بعد از پخت پوستش را بگیرید و رنده کنید.

آبی که در پخت لبو استفاده کردید را دور نریزید چون برای درست کردن سس به آن نیاز دارید. تخم مرغ و شکر را با همزن ۳ الی ۴ دقیقه بزنید و وانیل را اضافه کنید. پوره لبو را داخلش بریزید و یک دقیقه با همزن بزنید. آب لبو و روغن مایع را هم اضافه کنید و یک دقیقه با همزن بزنید.

در این مرحله از طرز تهیه کیک لبو با سس مخصوص، آرد و بکینگ پودر را ۳ بار الک کنید. داخل مواد بریزید و آرام مخلوط کنید. فقط در حد مخلوط شدن آن را هم بزنید. داخل قالب به قطر ۲۳ سانت مایه کیک را بریزید.

فر را از یک ربع قبل روشن کنید. قالب را در طبقه وسط با حرارت ۱۷۰ درجه به مدت حدودا ۵۰ دقیقه قرار دهید. پس از گذشت این مدت، با خلال دندان چک کنید که پخته یا نه. دمای فرها متفاوت است پس حتما چک کنید.

بعد از خنک شدن دورش را با چاقو آزاد کنید و از قالب بیرون آورید. اگر بخواهید رنگ کیک قرمزتر شود، رنگ خوراکی بریزید.

مراحل تهیه سس برای کیک لبو:

آب لبو، نشاسته ذرت و شکر را با هم مخلوط و روی حرارت کم قرار دهید و مدام هم بزنید. یه کم آب لیمو بریزد و بعد که به غلظت رسیده بود، در آخر رنده پوست پرتقال بریزید. می توانید وانیل هم اضافه کنید.

پس از اینکه سس از حرارت افتاد و کمی خنک شد، آن را روی کیک بریزید و نوش جان کنید.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits