دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین ادویه برای فلافل چیست و چگونه تهیه می شود ؟
64
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر می خواهید مانند مغازه های فست فودی فلافل درست کنید، با ما همراه شوید تا شما را با ادویه مخصوص این غذای خوشمزه آشنا نماییم.

ادویه فلافل چیست ؟

در حقیقت فلافل غذایی است از لبنان. اما قبل از آن در زمان امپراطوری فرعون‌ ها در مصر باستان نیز وجود داشته و کم کم نسل به نسل گشته تا به ما رسیده است. لبنان مرکز اصلی فلافل است و خوشمزه ترین سبک فلافل، فلافل لبنانی است.

لبنانی ها معمولا فلافل را یا با نخود یا با باقلا سبز درست می کنند. البته با مخلوط هر دو نیز طبخ می شود. جایگاه این غذا در لبنان تا حدی است که آن ها یک بشقاب رسمی به نام «بشقاب فلافل» دارند.

بشقاب فلافل حاوی فلافل، سالاد تبوله، سیب زمینی سرخ شده، هوموس و سس تهینی که مخلوطی از ارده، سیر و لیمو ترش است، می باشد. اما در سایر کشورها چنین بشقابی وجود ندارد و معمولا فلافل را با ترشی سرو می کنند. در ایران نیز معمولا این غذا با ترشی انبه سرو می شود.

تفاوتی که فلافل لبنانی با سایر فلافل ها دارد، این است که آن ها از مقداری پودر هل در این غذا استفاده می کنند. اگر می خواهید فلافل به سبک لبنانی درست کنید حتما از پودر هل استفاده کنید تا عطر غذا را چند برابر نمایید.

ادویه برای هر غذایی بسیار مهم است. در واقع دلیل اینکه فلافل های حاضری طعم بهتری نسبت به فلافل های خانگی دارد، استفاده از ادویه ها و چاشنی های مخصوص فلافل است که سبب عطر و طعم بهتر فلافل شده است.

ادویه فلافل چه ادویه هایی است

ادویه فلافل شامل چه ادویه هایی است ؟

ترکیب ادویه فلافل

بکار بردن ادویه ها به ذائقه هر شخص بستگی دارد اما ترکیب ادویه ها با هم می تواند عطر و طعم خاصی ایجاد کند. یکی از ادویه های اصلی فلافل، زیره است که بنا بر سلیقه می توانید نوع سبز یا سیاه آن را بکار ببرید.

در حقیقت بهترین ادویه فلافل، زیره است. اگر دوست داشته باشید می توانید در پخت فلافل از نعنا خشک نیز استفاده کنید. شاید توجه کرده باشید که فلافل های بیرون بسیار ترد هستند. حتی ممکن است در منزل، شما همه دستورات پخت فلافل را درست انجام داده باشید اما تردی آن به اندازه فلافل های حاضری نشود.

علت این امر آن است که فست فودی ها از بکینگ پودر برای پخت فلافل استفاده می کنند. بکینگ پودر یکی از ادویه های شیرینی پزی و کیک پزی است که موجب پف کردن کیک می شود. اگر در پخت فلافل از این ادویه جادویی استفاده کنید، فلافل شما ترد می شود.

برخی افراد برای نرم شدن فلافل، مقداری آب به مواد آن اضافه می کنند. بهتر است به جای آب مقداری لیمو ترش تازه درون مواد فلافل بریزید. وجود لیمو ترش در فلافل موجب نرم و لطیف شدن بافت فلافل می شود و دیگر نیازی به اضافه کردن آب نیست.

علاوه بر ترکیبات ذکر شده، ادویه فلافل دارای ترکیبات متنوع دیگری است که در طرز تهیه آن ذکر خواهد شد.

ادویه فلافل آبادان

چگونه ادویه فلافل درست کنیم ؟

طرز تهیه ادویه فلافل

مواد لازم جهت تهیه ادویه فلافل:

  • پودر انبه ۱/۲ قاشق غذا خوری
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زردچوبه ۱/۲ قاشق غذا خوری
  • پودر زیره سیاه ۱/۲ قاشق غذا خوری
  • جعفری خشک ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر سیر ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر پیاز ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر زنجبیل ۱ قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری

روش تهیه ادویه فلافل:

برای اینکه ادویه فلافل شما عطر بیشتری داشته باشد، بهتر است مواد ذکر شده بالا را به صورت تازه از عطاری تهیه کرده و خودتان آن ها را آسیاب کنید. مواد اولیه تازه را در هاون بریزید و آن ها را بکوبید.

سپس همه مواد را در آسیاب برقی ریخته و آن ها را پودر کنید. تمام مواد باید به صورت پودر و یکنواخت شوند. ادویه بدست آمده را در یک شیشه دردار نگه داری کنید. از این ادویه خوش عطر در پخت سمبوسه نیز می توانید استفاده کنید.

دستور تهیه ادویه فلافل جنوبی

بهترین ادویه برای فلافل

نکات لازم برای تهیه ادویه فلافل

توجه داشته باشید که میزان مواد لازم در ادویه فلافل باید به نسبت نخود استفاده شود. چون اگر مقدار زیادی ادویه در فلافل بریزید، باعث تغییر طعم فلافل می شود. در واقع استفاده از هر یک از مواد نام برده شده، بر اساس ذائقه استفاده می شود.

بعضی از افراد نسبت به فلفل سیاه علاقه ای ندارند پس باید مقدار این ادویه به اندازه مزاج فرد استفاده شود. جوز هندی نیز به صورت ساییده شده و ساییده نشده بکار می رود که آن هم به سلیقه خودتان بستگی دارد.

نخود باعث ایجاد نفخ معده می شود پس باید در میان ادویه ها، موادی باشد که این نفخ را برطرف کند. بهترین ادویه برای رفع نفخ نخود، زیره سبز است. پس حتما در ادویه فلافل زیره سبز را استفاده کنید.

بعضی افراد به جای استفاده از بکینگ پودر، از جوش شیرین استفاده می کنند که این کار اشتباهی است و برای داشتن فلافل ترد باید از بکینگ پودر استفاده شود.

پودر انبه می تواند طعم، رنگ و عطر فوق العاده ای به فلافل شما بدهد. همچنین این میوه به دلیل داشتن خواص بسیار، برای سلامتی مفید است. برای تهیه پودر انبه در ادویه فلافل، باید انبه را به صورت کال بچینید.

سپس آن را به شکل حلقه حلقه بریده و آن را روی سنگ قرار دهید تا خشک شود. سپس آن را با آسیاب پودر کنید. همچنین می توانید پودر انبه یا انبه خشک شده را به صورت آماده از عطاری خریداری کنید.

امیدواریم از آموزش ادویه فلافل لذت کافی را برده باشید و با تهیه این ادویه خوش عطر، طعم واقعی فلافل را بچشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (64 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمدرضا | ۲ سال پیش
این مقدار ادویه ای که گفتید واسه ۱ کیلوگرم مایع فلافله؟
2
5

hits