دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور پخت دست پیچ کلم لبنانی
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این بخش طرز تهیه دست پیچ کلم که یکی از غذاهای عالی و خوشمزه است را مطالعه می کنید. این غذای لبنانی طعمی عالی داشته و یک نوع جذاب از دلمه محسوب می شود.

دست پیچ کلم از جمله غذاهای خوشمزه لبنانی می باشد که مشابه همان دلمه کلم خودمان است. دست پیچ کلم یک غذای کامل است و شما می توانید این غذا را در وعده شام یا نهار سرو کنید. همچنین بسیار مناسب دورهمی و مهمونی ها می باشد. دلمه ها از جمله غذاهای پرطرفدار در ایران و خاورمیانه می باشند. لبنان از جهت پخت دلمه بسیار مشهور است. اما از خواص دست پیچ کلم که با کلم سفید تهیه می شود می توان به هضم راحت غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول و التهابات اشاره کرد.

مواد لازم برای تهیه دست پیچ کلم لبنانی

کلم برگ بزرگ ۱ عدد
برنج خام ۱.۵ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۴۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۳ حبه
آبلیمو ترش یا سرکه ۴ ق غذا خوری
شکر ۲ ق غذا خوری
سبزی معطر دلمه ۲ غذا خوری
روغن زیتون ۳ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، ادویه دلمه به مقدار لازم

دست پیچ کلم لبنانی

طرز تهیه دلمه کلم لبنانی

برنج را از چند ساعت قبل با مقداری نمک خیس کنید. داخل یک قابلمه بزرگ آب و کمی نمک ریخته تا به جوش بیاید. سپس برگ های کلم را جدا کرده و داخل آب جوش ریخته و اجازه دهید تا نرم شوند. سپس برگ های کلم را داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود (می توانید برگ ها را خودتان جدا کنید یا کلم را نصف کنید تا خودش داخل آب جوش باز شود). برنج را نیز روی حرارت گذاشته تا نرم شود. سپس آبکش کنید و کنار بگذارید.
داخل تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود. سپس پیاز را نگینی ریز خرد کرده و با کمی زردچوبه تفت دهید تا طلایی و سبک شود. حالا گوشت چرخ کرده را افزوده و با کمی فلفل سیاه تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. بعد برنج پخته شده را به همراه سبزی معطر اضافه کنید و هم بزنید. مواد را کنار گذاشته تا خنک شود.

برگ های کلم را روی سطح صاف و تمیز قرار دهید، سپس رگ های ضخیم کلم را با چاقو بگیرید. مواد میانی تهیه شده را در مرکز برگ کلم ها بگذارید و به آرامی رول کنید (می توانید از دستگاه دلمه پیچ برای سرعت بیشتر در کار استفاده کنید) سپس دست پیچ کلم رول شده را در ظرف مناسب فر یا قابلمه مورد نظر بچینید.
سیر ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و با روغن زیتون در لابه لای کلم های رول شده بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخل قابلمه بریزید. حالا یک بشقاب روی دلمه ها قرار دهید تا در هنگام پخت باز نشوند (بشقاب یا هر جسم سنگین دیگر) سپس حرارت را برای ۵ الی ۷ دقیقه زیاد کنید تا به جوش بیاید. در انتها درب قابلمه را گذاشته و برای ۳۵ دقیقه اجازه دهید تا دست پیچ کلم پخته شود.

دلمه کلم لبنانی

وقتی کلم ها خوب پخته شدند نوبت اضافه کردن چاشنی دست پیچ کلم است. برای این کار سرکه یا آبلیمو ترش را با شکر و کمی روغن مایع مخلوط کنید و روی کلم ها بریزید و برای ۳۰ دقیقه دیگر نیز اجازه دهید تا کلم ها پخته شوند. در حین پخت اگر آب دست پیچ کلم تمام شد می توانید مقداری آب اضافه کنید. پس از پخت دست پیچ کلم را از قابلمه خارج کنید و داخل ظرف مورد نظر بکشید و به دلخواه با زرشک یا پیاز داغ تزئین کنید.

حتماً بخوانید:
آشنایی با سبزی مخصوص دلمه کلم و آموزش پیچیدن آن

آشنایی با سبزی مخصوص دلمه کلم و آموزش پیچیدن آن

دلمه کلم یکی از انواع دلمه های خوشمزه است که بسیاری از افراد علاقمند به تهیه آن در منزل هستند. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با سبزی مخصوص آن…

نکات کلیدی در تهیه دست پیچ کلم لبنانی

برای چاشنی این غذا از آلو نیز می توانید استفاده کنید.
بیش از حد برگ ها را نجوشانید.
برنج را زنده تر از همیشه بردارید.
روغن مایع در چاشنی باعث براق شدن دست پیچ کلم می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits