دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غذای شب عید در شهرهای مختلف ایران
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عید نوروز از راه رسید و وقت آن است که به فکر تهیه شام شب عید باشید. از قدیم رسم بر این بود که در هر شهری غذای ویژه‌ای برای شب عید تدارک می‌دیدند و دور هم میل می‌کردند.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز در شهرهای مختلف ایران

با نزدیک شدن نوروز تقریبا تمام خانواده های ایرانی در تکاپو و جنب و جوش هستند تا آداب و رسوم استقبال از سال جدید را یک به یک اجرا کنند تا به این ترتیب طبق باور پیشینیان خود سال نو برایشان خوش یمن و مبارک شود. ایرانیان در روزهای آخر سال پس از به پایان رساندن خانه تکانی و خرید عید، کم کم شروع به چیدن سفره ی هفت سین می کنند تا طبق رسم هر سال کنار آن بنشینند و سال را تحویل کنند. اما یکی از رسوم مهم نوروز را نیز فراموش نکرده و از قبل برای آن تدارک می بینند، این رسم مهم غذای شب عید است. با قاطعیت می توان گفت که شب عید برای بیشتر مردم دنیا یک شب خاص و متفاوت است. ما ایرانیان هم مانند همه ی مردم دنیا برای این شب غذاهای مخصوصی را تدارک می بینیم و بر اساس باور قدیمی ها، خوردن این غذاها بی دلیل نبوده و در انتخاب آن حکمتی بوده است.

غذای شب عید: سبزی پلو با ماهی

غذای شب عید: سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی غذای محبوب و معروف بیشتر ایرانیان مخصوصا در سال های اخیر است. بیشتر ایرانیان این غذا را برای شب عید آماده می کنند و از آن جا که همه ی آداب و رسوم نوروز نمادین هستند و در پشت تمام رسم های ایرانیان حکمتی نهفته است، طبق باور قدیمی ها، ماهی داستان حضرت سلیمان را روایت می کند، در این روایت حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی پیدا کرد، پس ما ماهی می خوریم به امید این که حقیقت را بیشتر درک کنیم. بر اساس باورهای دیگر ماهی نشانه ی حیات است و خوردن برنج به دلیل داشتن برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که حکایت از برکت و زایش دارد، در بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هر کجا که زندگی می کنند، مرسوم بوده و هست. برخی از ایرانی ها مانند مردم زنجان ماهی را با رشته پلو یا زعفران پلو می خورند و برخی دیگر آن را در کنار کوکو یا خورش های محلی سرو می کنند.


غذای شب عید: رشته پلو

غذای شب عید: رشته پلو

خوردن رشته پلو در مناطقی از ایران مانند آذربایجان، کرمانشاه و اراک رایج بوده و هست. قدیمی ها با این باور که با خوردن رشته پلو بهتر می توانند زمام امور را در سال جدید بدست بگیرند این غذا را برای شب عید انتخاب کرده و طبخ می کردند. امروزه هنوز هم برخی از ایرانیان در شب عید آش رشته یا رشته پلو می پزند و ریشه ی این رسم به همان باور قدیمی برمی گردد. رشته پلو یکی از لذیذترین پلوهای مخلوط است و ترکیبی از رشته ی پلویی، کشمش پلویی و برنج و زعفران است.


غذای شب عید: کوکو سبزی

غذای شب عید: کوکو سبزی

برخی از ایرانیان در گذشته برای شب عید کوکو سبزی درست می کردند و برخی هنوز هم در کنار سبزی پلو ماهی، کوکو سبزی می گذارند. قدیمی ها بر این باور بودند که با خوردن کوکو دیگر به دنبال اشیائی که در خانه تکانی گم شده اند نمی گردیم و به اصطلاح کو...کو نمی کنیم. اما شاید استفاده از سبزی به عنوان نماد سبزی و طراوت در غذای شب عید نیز دلیل طبخ این غذا به عنوان غذای شب عید بوده است.


غذای شب عید: دلمه

غذای شب عید: دلمه

پختن این غذا به عنوان غذای مخصوص شب عید در بین آذربایجانی ها رایج است. آن ها معتقدند با خوردن دلمه می توانند به آرزوهای خود در سال نو برسند. این دلمه با برگ های مو تهیه می شود و محتوی سبزیجات معطر، گوشت و برنجی است که برگ های مو به شکل زیبایی به دور آن پیچیده شده اند.


غذای شب عید: کوفته محلی

غذای شب عید: کوفته محلی

غذای مخصوص شب عید مردم استان چهارمحال بختیاری کوفته ی محلی است. این کوفته که با گوشت گوساله، برنج و سبزیجات معطر تهیه می شود، غذای محبوب مردم این استان و برخی از مردم کرمانشاه در شب عید است.


غذای شب عید: خورش سبزی

غذای شب عید: خورش سبزی

خورش سبزی در برخی از شهرهای ایران مخصوصا شهرهای ناحیه ی کوهستانی کشور غذای محبوب شب عید به شمار می رود. این دسته از ایرانیان معتقدند با خوردن خورش سبزی سال خوش و خرمی خواهند داشت.


غذای شب عید: ترشی تره با ماهی

غذای شب عید: ترشی تره با ماهی

مردم گیلان هم ماهی را در سفره ی شب عید خود دارند، اما ترجیح می دهند آن را در کنار ترشی تره که یک غذای خوش طعم گیلانی است، بخورند. این غذای خوشمزه با سبزی های معطر و مخصوص، سیر و تخم مرغ درست می شود و با کته و ماهی، سفره ی شب عید برخی از گیلانی ها را تشکیل می دهد.


غذای شب عید: سبزی پلو با ماهی و ته چین

غذای شب عید: سبزی پلو با ماهی و ته چین

مردم مازندران برای این شب ماهی شکم پر تهیه می کنند، این ماهی که با انواع و اقسام سبزی های معطر پر می شود، غذای بسیار خوشمزه ای است که در کنار ته چین و سبزی پلو در شب عید سرو می شود.


غذای شب عید: آبگوشت و کوفته

غذای شب عید: آبگوشت و کوفته

غذای محبوب شب عید در همدان نوعی آبگوشت و کوفته است، برای تهیه ی این کوفته از خرما، گردو، آلو، پیاز سرخ شده، ادویه های معطر و تخم مرغ استفاده می شود.


غذای شب عید: کلم پلو

غذای شب عید: کلم پلو

این غذا در شیراز بسیار محبوبیت دارد، شیرازی ها برای شب عید کلم پلو درست می کنند و در طبخ این غذای بسیار لذیذ از برنج، کلم، کوفته قلقلی و سبزی های معطراستفاده می کنند.

ده غذای محبوب برای شب عید نوروز

آداب و رسوم عید نوروز در اصفهان

آداب و رسوم مردم آبادان در ایام نوروز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حمد | ۳ سال پیش
ازپخت فسنجون نگفتید (مناطق گردو دار مثل طالقان)
0
0

hits