دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش کامل پخت نرگس کباب یا کباب نرگسی و خواص آن
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نرگس کباب یا کباب نرگسی نوعی کوفته افغانی است. این غذا را می توان به روشی آسان در منزل تهیه نمود. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این غذای خوشمزه افغانی آشنا کنیم.

دستور پخت نرگس کباب

طرز تهیه نرگس کباب موضوع مورد بحث ماست. این غذا جزء یکى از معروف ترین غذاهاى افغانى به شمار می آید.

افغانى هاى عزیز به شیوه هاى مختلف این کوفته نرگسى را درست می کنند بعضى ها با گوشت گوسفند بعضى ها با گوشت گوساله. این غذا با گوشت مرغ آماده شده است.

طرز تهیه نرگس کباب افغانی/طرز تهیه نرگس کباب

روش تهیه نرگس کباب افغانی

مواد لازم جهت تهیه نرگس کباب براى ٦ نفر:

  • گوشت چرخ شده مرغ: ٣٠٠ گرم
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • سیر: ٦ حبه
  • گشنیز تازه: ٥٠ گرم
  • تخم مرغ جوشانده: ٦ عدد
  • ادویه شامل: زرد چوبه، فلفل سیاه و تخم گشنیز.

مراحل تهیه نرگس کباب:

در ابتدا تخم مرغ را بجوشانید و در یخچال یا جاى سرد بگذارید تا کاملاً سرد شود.

گوشت را که چرخ کردید گشنیز تازه را نیز همراه با گوشت چرخ کنید و بعداً یک عدد پیاز را در یک ظرف جداگانه چرخ کنید و آبش را بگیرید و به گوشت اضافه کنید و حبه هاى سیر را هم رنده کرده اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه کوفته نرگسی ادویه ها و نمک را اضافه کنید و گوشت را وَرز بدهید و به مدت ده دقیقه در یخچال یا یک جاى سرد بگذارید، بعد از ده دقیقه گوشت را در کفِ دستتان صاف نموده و تخم مرغ را در بینش بگذارید و به همین ترتیب همه کوفته ها را آماده کنید.

بعداً که تمام شد در روغن مُلایم سرخش کنید و با یک کفگیر پلاستیکى یا چوبى مُدام بگردانید تا بهتر بپزد اما اجازه ندهید تا کاملاً بپزد بعداً کوفته ها را در آبکش بریزید تا روغنش گرفته شود و بگذارید تا سرد شود بعد از سرد شدن از وسط برش دهید و دوباره در روغن سرخش کنید تا قسمت وسطى اش هم بپزد و سرخ شود.

بعداً که تمام شد می توانید بصورت دلخواه تان تزیینش کنید. نوش جان.

آموزش قدم به قدم پخت نرگس کباب


خواص نرگس کباب افغانی

1. خواص مرغ در نرگس کباب

مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد در حالی که گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

همچنین گفته شده که گوشت مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد که البته نتیجه این تحقیق هنوز قطعی اعلام نشده است. نیاسین که نوع خاصی از ویتامین B است موجب جلوگیری از سرطان و برخی از بیماری های ژنتیکی می شود.

اگر شما می خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مرغ راه حل خوبی برای شماست. محتوای پروتئین بالا به شما انرژی لازم برای عملکرد خوب ورزشی را می دهد. با این حال اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خود را غنی از مواد مغذی نگه می دارید. میزان سلنیوم مرغ موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.

کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود. این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد.

ارزش غذایی مرغ : 100 گرم مرغ چقدر کالری دارد ؟

2. خواص پیاز در نرگس کباب

فلاونوئیدها در پیاز قرمز می توانند به سلامت قلب کمک کنند. پیاز غنی از موادی است که می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند. بر اساس یک تحقیق در آرژانتین، مصرف ترکیبات ارگانوفسور موجود در پیاز ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را بسیار کاهش دهد.

ترکیبات پیاز حاوی موادی است که باعث رقیق شدن خون می شوند که همین هم از حملات قلبی پیشگیری می کند.

کورستین در پیاز نیز دارای توانایی مبارزه با بیماری های قلبی است. این ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهابی هستند که باعث تقویت و سلامت قلب می شوند.

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟

3. خواص سیر در نرگس کباب

سیر می تواند کلسترول بالا و کلسترول های بد را کاهش دهد. مصرف سیر برای کسانی که کلسترول بالا دارند بسیار مفید است و حدود 15 درصد کلسترول بالا و کلسترول های بد را کاهش دهد.

آسیب اکسیداتیو از رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از مکانیسم های محافظ بدن در برابر آسیب اکسیداتیو را پشتیبانی می کنند.

مطالعات نشان داده شده است که مقادیر زیاد سیر باعث افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی در انسان می شود و همچنین استرس اکسیداتیو را در افرادی که فشار خون بالا دارند کاهش می دهد.

خواص ترکیبی در کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد. سیر تاثیرات مفیدی بر علل شایع بیماری های مزمن می گذارد، پس می توان گفت که سیر می تواند عمر را طولانی کند.

کالری سیر : 100 گرم سیر خام و سرخ شده چقدر کالری دارد ؟

4. خواص گشنیز در نرگس کباب

اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ ها می‌شوند.

سطح بالای LDL در خون می‌ تواند منجر به مسائل جدی قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌ تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجود آمدن برخی شرایط خطرناک برای انسان جلوگیری می‌کند.

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتا-فلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، مفید است.

خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌ های گشنیز تازه، پیش‌ غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ ی غذایی حسابی است.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

طبق خواصی که ذکر شد می توان اینگونه نتیجه گرفت که نرگس کباب یکی از غذاهای بسیار پرخاصیت است.

آشک گوشتی افغانی : آموزش کامل پخت آشک افغانی + فیلم

طرز تهیه لاندی پلو افغانی غذای سالم + فیلم

آموزش سبزی چلو افغانی به همراه کلیپ آموزشی

آموزش پخت قورمه کچالو غذای خوشمزه افغانی

طرز تهیه شوله غوربندی غذای محبوب افغانی

طرز تهیه روت شیرینی بینظیر افغانی به زبان فارسی دری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits