دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با دستور پخت گوشت قاق پلو افغانی و خواص آن
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
لاندی پلو یا گوشت قاق پلو یکی از غذاهای افغانستان است که به دلیل داشتن مواد غذایی مقوی، دارای خواص زیادی می باشد. در ادامه قصد داریم طرز تهیه این غذای خوشمزه را آموزش داده و خواص آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

روش تهیه لاندی پلو

طرز تهیه لاندی پلو موضوع مورد بحث ماست. این غذا را همراه با سبزیجات و گوشت طبخ می کنند. سبزیجات دارای خواص بسیاری برای بدن هستند و این غذا به دلیل داشتن سبزیجات مقوی، دارای خواص زیادی است.

طرز تهیه لاندی پلو/طرز تهیه گوشت قاق پلو

طرز تهیه گوشت قاق پلو

مواد لازم جهت تهیه لاندی پلو:

  • گوشت لاندی یک و نیم کیلو
  • پیاز سه دانه
  • بانجان رومی ۵ دانه متوسط
  • سیر به هر اندازه که دوست دارید
  • مرچ سیاه یک قاشق غذا خوری
  • زیره یک قاشق غذا خوری
  • زنجبیل یک قاشق چای خوری
  • برنج ۵ گیلاس

مراحل تهیه لاندی پلو:

گوشت را با آب داغ برای ۵ یا ۱۰ دقیقه بگذارید تا به آسانی شسته شود و نمکش هم کم شود، بعد در زود پز با سیر، بانجان رومی، پیاز، مرچ سیاه و زنجبیل بگذارید برای ۴۰ دقیقه تا پخته شود.

حالا گوشت را از یخنی جدا نمایید و یخنی را با ملاقه خوب سر و زیر نمایید تا بانجان و پیاز حل شود اگر بادنجان و پیاز را از ماشین کشیده اید پس لازم نیست که منتظر حل نمودنش باشیم.

حالا در دیگ که برای پختن برنج در نظر گرفته اید یخنی را بریزید و برنج را که قبلا تر نموده ایم علاوه اگر نمکش کم است مقدار لازم را اضافه نمایید و بگذارید تا آب اش خشک شود.

گوشت را در وسط برنج می گذاریم و زیره را سرش پاش داده برای نیم ساعت به دم می گذاریم.

نوش جان

آموزش لاندی پلو افغانی


خواص لاندی پلو

1. خواص پیاز در لاندی پلو

با توجه به تحقیقات بنیاد آرتروز، کورستین موجود در پیاز می تواند فعالیت های لکو تریژن، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها (که همه آن ها سبب التهاب می شوند) در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را مهار کند. همچنین خاصیت مصرف پیاز برای کمک به درمان درد مفاصل به اثبات رسیده است.

خواص ضد التهابی پیاز نیز می تواند باعث تسکین بیماری های تنفسی شود. اگر از بیماری تنفسی رنج می برید، می توانید به رژیم غذایی خود (به علاوه داروهای خود) برای تسکین سریع تر پیاز را اضافه کنید.

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟

2. خواص بادنجان رومی یا گوجه فرنگی در لاندی پلو

گوجه‌ فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است. افراد چاق برای کم شدن وزن آن ‎ها می‎توانند صبحانه از نان جو همراه با گوجه ‎فرنگی خام استفاده کنند.

گوجه‌ فرنگی به دلیل نداشتن نمک و قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون است. کسانی که بیماری قند دارند روزی یک لیوان یا ۲ لیوان آب گوجه ‎فرنگی ۴ روز در ماه (هفته ای یک روز) بخورند.

کالری گوجه فرنگی خام و پخته شده : گوجه فرنگی چه خواصی دارد ؟

3. خواص سیر در لاندی پلو

در حال حاضر از سیر در بسیاری از شرایط مربوط به سیستم خونی و قلب از جمله، تصلب شرایین، کلسترول بالا، حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

به نظر می رسد که مقادیر زیاد سیر باعث کنترل فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است. بیماری های قلبی عروقی مانند سکته های قلبی و سکته های مغزی بزرگترین قاتلان جهان می باشند، و یکی از مهم ترین عوامل این بیماری ها فشار خون بالا می باشند.

کالری سیر : 100 گرم سیر خام و سرخ شده چقدر کالری دارد ؟

4. خواص فلفل سیاه در لاندی پلو

فلفل سیاه با تسهیل گوارش موجب تسکین مشکلاتی مانند کولیک، نفخ، سوء‌هاضمه و یبوست می‌شود. همچنین فلفل سیاه به‌واسطه‌ی خواص ضدباکتری‌ اش در درمان بیماری‌ های روده‌ ای ناشی از باکتری‌ ها نیز مؤثر است.

فلفل سیاه علاوه بر تأثیری که در عطر و طعم غذاها و کمک به گوارش دارد، می‌تواند موجب افزایش اشتها نیز بشود.

تحقیقات نشان داده‌ اند فلفل سیاه با تحریک حس بویایی، به افزایش اشتها کمک می‌کند. این ویژگی فلفل سیاه را به یک درمان عالی برای بی اشتهایی تبدیل کرده است.

خواص فلفل سیاه : ۲۴ خاصیت حیرت انگیز فلفل سیاه در درمان بیماریها

5. خواص زیره در لاندی پلو

زیره‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیاد کننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرو دهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

زیره‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوء هاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌ رود.

آشک گوشتی افغانی : آموزش کامل پخت آشک افغانی + فیلم

آموزش سبزی چلو افغانی به همراه کلیپ آموزشی

آموزش پخت دلده غذای خوشمزه افغانی

آموزش پخت قورمه کچالو غذای خوشمزه افغانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits