دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شربت عثمانی غلیظ ، خوشمزه و راحت
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شربت عثمانی یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های کشور ترکیه است. این نوشیدنی قدمتی تاریخی دارد. در این مقاله با تاریخچه آن و طرز تهیه این شربت خوشمزه آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

شربت عثمانی نوشیدنی معروف ترکیه

شربت عثمانی که به نام شربت ثعلب نیز شناخته می‌شود، قدمتی به وسعت تاریخ دارد. استفاده از ثعلب در میان رومیان باستان در بیش از 3000 سال پیش نیز رواج داشته است، اما مصرف این ماده در دوران امپراطوری عثمانی به اوج خودش رسید تا جایی که در بیشتر دستورات غذایی‌ و طرز تهیه نوشیدنی‌های باقی‌مانده از آن دوران، نشانی از حضور ثعلب وجود دارد.

نوشیدنی ثعلب ثعلب یا همان شربت عثمانی پیش از وجود قهوه و چای در اروپا نیز مصرف می‌شد. آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها طرفداران پروپاقرص این نوشیدنی گرم و محبوب بوده و آن را در مهمانی‌ها و مجالس به‌عنوان یک شربت لاکچری سرو می‌کردند.

شربت عثمانی

البته طرز تهیه شربتی که آن روزها در اروپا رواج داشت با شربت عثمانی که این روزها درست می‌شود، تفاوت‌هایی دارد. برای مثال، مزه نوشیدنی محبوب قرن‌های اخیر در اروپا طعمی شبیه به شیر و شکر داشت، اما این طعم باگذشت زمان و تغییر ذائقه عمومی دچار تحول زیادی شده و تبدیل به شربت عثمانی شده که امروز وجود دارد.

همان‌طور که گفتیم، ریشه این نوشیدنی به امپراطوری عثمانی و ترکیه برمی‌گردد. برای تهیه ثعلب در ترکیه سالیانه حدود 30 تن گل ارکیده وحشی مصرف می‌شود. محبوبیت این نوشیدنی در ترکیه تاحدی است که این گیاه در ترکیه رو به انقراض است. در سال‌های اخیر، مقدار زیادی از ثعلب مصرفی در ترکیه از ایران و یونان تامین می‌شود.

ثعلب که از آن در تهیه بستنی سنتی ایرانی نیز استفاده می‌شود در واقع ماده‌ای نشاسته‌ای و چندقندی است که از ریشه گیاهان مختلف به دست می‌آید. این گیاهان که با نام ثعلبیان شناخته می‌شوند (گونه‌ای از ارکیده)، در ریشه خود غده‌هایی دارند که پس از آسیاب تبدیل به پودر ثعلب می‌شود.

طرز تهیه شربت عثمانی

مصرف ثعلب علاوه بر طعم لذیذ و عطر بسیار خوش، خواص درمانی زیادی نیز دارد. این ماده برای درمان برونشیت، سرماخوردگی، یبوست، مشکلات قبلی و تقویت حافظه استفاده می‌شود. برای تهیه پودر ثعلب می‌توان به تمام عطاری‌ها یا فروشندگان وسایل شیرینی‌پزی مراجعه کرد.
نوشیدنی‌های لاکچری بسیاری وجود دارند که در مهمانی‌ها می‌توان آنها را آماده کرد و از خواص آن‌ها بهره‌مند شد. در مقاله‌ی نوشیدنی‌های لاکچری به‌طور کامل آن‌ها را آورده‌ایم.

آموزش تهیه شربت عثمانی

این نوشیدنی خوشمزه بر پایه شیر آماده‌ شده و طعم و عطر بسیار خوبی دارد. این نوشیدنی به دلیل طبع گرمی که دارد بیشتر در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان مصرف می‌شود. در ادامه نحوه تهیه این شربت را آموزش می‌دهیم.

شربت ترکیه ای

مواد لازم:

شیر: ۱ فنجان
پودر ثعلب: 0.5 قاشق چای‌خوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین یا هل: به میزان دلخواه
گلاب: به میزان دلخواه

طرز تهیه:

برای درست‌کردن این نوشیدنی در اولین مرحله، شیر شیر را در یک شیرجوش ریخته و روی حرارت گرم کنید. قبل از جوش آمدن شیر به آن شکر و ثعلب را اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید. باید اجازه دهید تا ترکیب شیر و شکر و ثعلب به غلطت مطلوبی برسد. توجه داشته باشید که نباید اجازه دهید تا شربت خیلی غلیظ شده و تبدیل به فرنی شود. به یاد داشته باشید که در حال تهیه یک نوشیدنی هستید. در ادامه می‌توانید با کمی گلاب، طعم بهتر و ایرانی‌تری را به این نوشیدنی بدهید.
نوشیدنی آماده است، شربت را در یک فنجان ریخته و با پودر دارچین یا هل ساییده‌شده آن را تزیین کرده و میل کنید.

نکات مهم برای تهیه شربت عثمانی

نکات مهم

می‌توانید به‌جای شکر از نبات یا عسل استفاده کنید. این نوشیدنی را می‌توان نهایتا ۳ روز در یخچال نگهداری کرد و به دلیل وجود شیر در ترکیب آن باید در کمتر از این زمان نوشیدنی را مصرف کرد. در بعضی از دستورهای تهیه، در تزیین نوشیدنی به‌جای دارچین یا هل از زنجبیل نیز استفاده شده است. شما با توجه ‌به ذائقه خودتان می‌توانید مناسب‌ترین ماده برای تزیین شربت عثمانی را انتخاب کنید.

دقت کنید که با توجه ‌به محبوبیت این نوشیدنی، بسیاری از کارخانه‌ها اقدام به تولید پودرهای آماده این نوشیدنی کرده‌اند، اما درست‌کردن این نوشیدنی به‌قدری آسان است که پیشنهاد می‌کنیم به‌جای استفاده از این پودرهای آماده، حتما در خانه و با مواد اصلی، آن را تهیه و میل کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits