دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص ترشی فلفل در 10 مورد + مواد مغذی و طرز تهیه
7
زمان مطالعه: 9 دقیقه
یکی از مخلفات و چاشنی های خوشمزه و دلخواه بسیاری از افراد برای غذا ، ترشی می باشد که انواع مختلفی دارد. با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ترشی فلفل و خواص بی نظیرش آشنا شوید.

خواص ترشی فلفل : ۱۰ خاصیت فلفل ترشی برای سلامتی

ترشی فلفل : یک شیشه ترشی فلفل، منبعی از ویتامین C محسوب می‌شود. همچنین، مقدار کمی سدیم و کربوهیدرات نیز دارد. به هرحال چون هر فلفل ماده مغذی متفاوتی دارد، خواص تغذیه‌ای فلفل‌ها با هم متفاوت است. خواص ترشی فلفل برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم.

1. ترشی فلفل منبع ویتامین C

خاصیت اصلی ترشی فلفل، داشتن مقادیر زیادی ویتامین C است. بنابراین، مصرف فلفل برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن خوب است. همچنین به افزایش سلامتی و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. با این‌که انواع مختلفی از فلفل در دنیا وجود دارند، اما همه آن‌ها میزان مشابهی از ویتامین C دارند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن ترشی فلفل

ترشی فلفل برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. بنابراین می‌تواند از احتمال بروز عفونت و بیماری جلوگیری کند. مصرف ترشی فلفل راه خوبی برای کنترل سلامتی است. بنابراین خوب است که آن را به وعده‌های غذایی روزانه خود اضافه کنید. البته از خوردن بیش از حد آن پرهیز کنید زیرا می‌تواند برای بدن مضر باشد.

3. ترشی فلفل سرشار از آنتی اکسیدان است

یکی دیگر از خواص ترشی فلفل برای سلامتی، داشتن آنتی اکسیدان است. مصرف فلفل به جلوگیری از تاثیر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلاینده‌ها کمک می‌کند. بنابراین مصرف فلفل به جلوگیری از سرطان کمک کرده و راه خوبی برای جوان ماندن نیز محسوب می‌شود.

4. ترشی فلفل ضد التهاب

یکی دیگر از خواص ترشی فلفل ضد التهاب بودن آن است. بنابراین مصرف این ترشی می‌تواند به آرام شدن گلو کمک کند. همچنین می‌تواند از بروز التهابات پوستی نیز جلوگیری کند. ترشی فلفل به کاهش درد کمک کرده و درمان گلودرد و دیگر التهابات را نیز تسریع می‌کند.

5. پیشگیری از بیماری با مصرف ترشی فلفل

مصرف ترشی فلفل می‌تواند به جلوگیری از بیماری کمک کند. زیرا ویتامین C مانند یک سد دفاعی در برابر بیماری عمل می‌کند. مصرف روزانه ترشی فلفل می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی مقابله کند.

6. تسریع متابولیسم با مصرف ترشی فلفل

6. تسریع متابولیسم با مصرف ترشی فلفل

فلفل به تنظیم سرعت متابولیسم نیز کمک می‌کند. بنابراین، خوردن روزانه این خوراکی می‌تواند سیستم متابولیسم بدن را بهبود بخشد. این خوراکی، توانایی بدن در جذب مواد مغذی را بهبود بخشیده و به جلوگیری از تشکیل چربی کمک می‌کند. سرعت متابولیک بهتر به وزن بهتر منجر می‌شود.

7. فواید ضد باکتریایی ترشی فلفل

یکی دیگر از خواص فلفل، ضد باکتری بودن آن است. بنابراین، به جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی که معمولا باعث بیماری‌های خطرناک متعدد می‌شوند کمک می‌کند. فلفل، خطر بروز عفونت‌های باکتریایی را کاهش می‌دهد. همچنین به کاهش التهاب ناشی از باکتری نیز کمک می‌کند.

8. ترشی فلفل مفید برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص ترشی فلفل، تنظیم عملکرد دستگاه گوارش است. فلفل، منبع خوبی از فیبر نیز هست. بنابراین، می‌تواند دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و متابولیسم گوارش را تسریع کند. همچنین، حرکات روده را افزایش می‌دهد که می‌تواند به جذب مواد مغذی و جلوگیری از تشکیل چربی در بدن کمک کند.

9. کاهش سرماخوردگی با خوردن ترشی فلفل

ترشی فلفل درمان خوبی برای علائم سرماخوردگی نیز هست. بنابراین مصرف آن در زمان سرماخوردگی می‌تواند به بهبود فرد کمک کند.

۱۰. با مصرف ترشی فلفل وزن خودتان را کنترل کنید

یکی دیگر از فواید مصرف ترشی فلفل، کنترل وزن بدن است. چون فلفل منبع خوبی از فیبر است و متابولیسم را تسریع می‌کند، به کاهش وزن و جلوگیری از جذب چربی کمک می‌کند. گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه، ایده خوبی است.

separator line

فلفل سبز تند

فکر می کنید فلفل سبز تند بهتر است یا فلفل سبز شیرین؟

هم فلفل شیرین و هم فلفل تند خواص زیادی دارند و این خواص هم مشابه یکدیگر هستند: گونه های مختلف فلفل ها، دارای آنتی اکسیدان های زیاد و متفاوتی هستند که خواص ضد بیماری های قلبی عروقی و ضد سرطانی و ضد یبماری های مزمن دارند و همچنین از خواص ضد التهابی بالایی هم برخوردار هستند.حالا نکته در اینجاست که اگر می خواهید خواص فلفل سبز را بیشتر استفاده کنید باید از فلفل های تند استفاده کنید چون خواص آن از فلفل های شیرین شدید تر و قوی تر است.البته باید توجه داشت که برخی افراد نسبت به فلفل تند حساسیت دارند که به هیچ وجه نباید آنرا مصرف کنند و برای آنان مضر است.فلفل های تند از ویتامین ث بسیار زیادی برخوردار هستند و حتی می توان آنها را غنی ترین منبع ویتامین ث دانست ولی چون ما ایرانی ها معمولا در غذاهایمان فلفل کمی استفاده می کنیم لذا فلفل ها منبع قوی ای برای ویتامین ث محسوب نمی شوند.فلفل تند برای پتانسیل انرژی زایی غذا ها را افزایش زیادی می دهد همچنین باعث گرمازایی در بدن می شود که در آخر به کالری سوزی و کاهش وزن منجر می شود.

separator line

خواص فلفل سبز برای مزاج های گرم و سرد

خواص فلفل سبز برای مزاج های گرم و سرد

به طور کلی افراد گرم مزاج بهتر است از فلفل سبز اجتناب داشته باشند و در صورت استفاده افراطی ممکن است باعث عکس العمل های شدید و سوزش چشم، ورم چشم شود.اما فلفل سبز برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است و می توان از آن بعنوان دارو استفاده کرد. این فلفل برای درمان سوء هاضمه و نقرس سرد مزاجان مفید است.بررسی های حکما نشان داده است افرادی که معمولا از فلفل هندی یا فلفل دلمه ای استفاده می کنند، به ندرت بواسیر می گیرند لذا یکی از خواص فلفل سبز در طب سنتی، همین ضد بواسیر بودن است.

حتماً بخوانید:
نحوه درست کردن ترشی رنگارنگ فلفل دلمه ای با ۳ روش متفاوت + عکس

نحوه درست کردن ترشی رنگارنگ فلفل دلمه ای با ۳ روش متفاوت + عکس

ترشی فلفل دلمه ای به عنوان یک نوع ترشی با طبعی سرد برای اکثر فصول قابل استفاده است . طرز تهیه این ترشی را در این بخش از آشپزخانه دلگرم مشاهده می کنید.

بهترین روش استفاده از فلفل سبز

مصرف عصاره و آب فلفل سبز بهترین روش است، سپس خود فلفل. مقدار خوراک از عصاره آبی فلفل سبز بین 50 تا 60 سانتی گرم است و میزان خوراک از گرد آن نیز 0.75 گرم می باشد که باید نصف صبح و نصف عصر میل شود.

separator line

5 دانستی مهم درباره فلفل سبز ها

  1. فلفل سبز از نظر اطبای سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است.
  2. فلفل سبز را اگر به همراه عسل بخورید یک محرک قوی برای نیروی جنسی خواهد بود. لذاست که در برخی مناطق عربی آنرا به همین منظور مصرف می کنند.
  3. توجه داشته باشید که فلفل سبز برای حلق مضر است لذا بهتر است آنرا به همراه عناب میل کنید.
  4. تخم فلفل سبز بسیار گرمتر از گوشت آن است و میزان خوراک گوشت فلفل سبز، 7 گرم در روز می باشد.
  5. اگر ماهی را همراه با فلفل سبز بپزید، مضرات ماهی دفع خواهد شد.

separator line

عوارض مصرف زیاد ترشی فلفل

  • اسهال
  • سوزش معده
  • ممنوع در دوران بارداری
  • مضرات مصرف فلفل تند
  • دوران سردرد
  • کسانی که سردرد دارند سعی کنند فلفل مصرف نکنند و همچنین فلفل می تواند در برخی از دختران ایجاد سردرد کند.
  • آسیب به لایه های مخاطی روده و معده (در صورت افراط)
  • ایجاد تومور های سرطانی (در صورت افراط)

separator line

طرز تهیه ترشی فلفل

طرز تهیه ترشی فلفل

روش اول : سه قاشق نمک را داخل مقداری آب حل کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد و نمک کامل داخل آب حل شود. فلفل ها را بشویید و بعد از اینکه آب سرد شد فلفل ها را داخل محلول آب نمک قرار دهید و اجازه دهید که سه روز فلفل ها داخل آب نمک بمانند و بعد از سه روز فلفل ها را داخل آبکش ریخته و زمان بدهید تا کامل کامل خشک شوند.فلفل سبز طبع گرمی دارد و دارای کاپساسین میباشد که این ماده باعث کاهش درجه حرارت بدن میشود و یکی از دلایلی که مردم مناطق گرمسیر بیشتر دوست دارند که از این گیاه استفاده کنند ،همین مسئله است.سیر را حبه حبه کنید و سبزیجات را هم پاک کنید و تمیز بشویید.باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی مواد در همه ی ترشی ها باید کاملا خشک و بدون آب باشند چون حتی اگر ذره ای هم آب داخل شیشه ترشی بماند به مرور زمان باعث کپک زدن ترشی میشود.داخل یک ظرف شیشه ای در دار تمیز یک ردیف فلفل بچینید وبقیه مواد را روی آن قرار دهید و به همین ترتیب مواد را به صورت لایه لایه قرار دهید تا ظرف پر شود و بعد شیشه را با سرکه پرکنید و درب ظرف را محکم ببندید و در جایی خشک قرار بدهید بعد از دو هفته ترشی آماده مصرف است.

روش دوم: روش دیگری هم برای تهیه ترشی فلفل سبز وجود دارد و آن به این گونه است که فلفل های سالم و بدون زده را با همان کلاهکشان برای زیباتر شدن ظاهر ترشی تمیز بشویید و بعد از شستن روی یک پارچه ی خشک و تمیز پهن کنید تا آب آنها کامل گرفته شود برای هر پانصد گرم فلفل چهار یا پنج حبه سیر آماده کنید.داخل یک ظرف شیشه ای در دار تمیز و خشک ، فلفل ها را لایه لایه بچینید و لابه لای آنها حبه های سیر به همراه سبزیجاتی مانند ترخون و نعناع را قرار بدهید. ظرف را با سرکه پر کنید به صورتیکه سرکه کاملا لابه لای مواد و روی مواد را بپوشاند.درب ظرف را محکم ببندید و به مدت بیست روز آنرا در یک محیط خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار بدهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits