دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه سرکه خرما خانگی با آموزش ساده و راحت

سرکه خرما | روشی سریع و آسان جهت تهیه سرکه خرما + خواص

طرز تهیه سرکه خرما خانگی با آموزش ساده و راحت
20
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سرکه خرما یک مواد غذایی به حساب می آید که مصرف زیادی را در خانواده ها به خصوص خانواده های ایرانی دارد. در این مقاله یکی از سریع ترین و راحت ترین روش برای تهیه سرکه خرما را برای شما آورده ایم.

دستور تهیه سرکه خرما در منزل

در زمان های گذشته سرکه را فقط با انگور تهیه می کردند ولی امروزه سرکه ها متنوعی در بازار برای فروش موجود هستند و از جمله سرکه های خوش طعم و بی نظیر سرکه خرما است که در ادامه این مطلب ما قصد داریم تا شما را با طرز تهیه سرکه خرما آشنا سازیم. با دلگرم همراه شوید.

سرکه خرما | روشی سریع و آسان جهت تهیه سرکه خرما + خواص

آموزش تهیه سرکه خرما خانگی ساده و راحت

مواد لازم برای تهیه سرکه خرما

  • خرما به میزان دو کیلوگرم
  • آب جوشیده شده به مقدار چهار لیتر
  • به میزان یک قاشق غذاخوری نمک
  • سرکه به مقدار 2/1 لیتر
  • یک قاشق مربا خوری مایه خمیر

طرز تهیه سرکه خرما

  1. برای این منظور ابتدا باید هسته های خرما را جدا نموده و رطب را چرخ نمایید.
  2. خرما چرخ شده را در داخل یک ظرف با دهانه بزرگ بریزید. این ظرف نباید فلزی باشد. سپس به خرما ، سایر مواد را اضافه نمایید.
  3. در انتها درب ظرف را ببندید و به مدت 25 الی 50 روز آن را در یک محل تاریک و نسبتا گرم نگهداری نمایید.
  4. در این مدت لازم است تا هر هفته یکبار درب ظرف را باز نمایید و مواد داخل ظرف را با هم مخلوط نمایید.
  5. این کار موجب می شود تا مواد موجود در ظرف به طور یکسان تخمیر شوند. در انتهای دوره نیز سرکه را باید با استفاده از یک پارچه تمیز صاف نمایید.

سرکه خرما | روشی سریع و آسان جهت تهیه سرکه خرما + خواص

نکاتی اساسی در مورد تهیه سرکه خرما

  • در تهیه این نوع سرکه ، باید توجه داشته باشید که انواع خرما و رطب که دارای شیره بیشتری هستند و شیرین تر می باشند، سرکه مرغوب تری می دهند. علاوه بر این به میزان آب بیشتری نیز نیاز دارند.
  • ظرف مورد استفاده در تهیه سرکه خرما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا در طول عمل تبخیر که محتویات سرکه بالا می آیند ، سر ریز نشود.
  • مخمر تنها به منظور تسریع در تهیه سرکه استفاده می شود.

سرکه خرما | روشی سریع و آسان جهت تهیه سرکه خرما + خواص

خواص بی نظیر سرکه خرما برای سلامتی

اغلب ما کم و بیش با خواص خرما و خواص سرکه آشنایی داریم و می دانیم که هر یک به تنهایی دارای فواید بی نظیری می باشند. حال باید بدانید که سرکه تهیه شده با خرما نیز دارای خاصیت های بی نظیری است که باعث محبوبیت این محصول شده است.

خواص سرکه بسیار زیاد است که البته هر یک از انواع سرکه سیب، سرکه انگور، سرکه خرما و… که با ماده اولیه خاصی تهیه شده اند خواص و فواید متفاوتی دارند. افراد مبتلا به پوسیدگی لثه و نیز کسانی که دارای لثه های ضعیف می باشند، می توانند برای شست و شوی دهان از سرکه خرما رقیق شده با آب طی چندین نوبت در طول روز استفاده نمایند و لثه را با آن ماساژ دهند. این عمل باعث محکم شدن لثه می شود.

همچنین افرادی که از بوی بد دهان، به دلیل پوسیدگی دندان رنج می برند، می توانند با انجام این عمل بوی بد دهانشان را تا حدودی از بین ببرند.

سرکه خرما | روشی سریع و آسان جهت تهیه سرکه خرما + خواص

از جمله خواص دیگر سرکه، تاثیر آن در بهبود و تسکین درد دندان است.

مصرف سرکه ضمن اینکه به هضم غذا کمک می کند، معده را شست و شو داده و ضد عفونی کرده و نیز باکتری های مضر را از بین می برد.

سرکه دارای طبیعت گرم می باشد و نیز ذهن را قوی می کند.

از دیگر خواص سرکه خرما می توان به این امر اشاره نمود که باعث می شود حرکت دودی روده ها منظم شده و تنبلی روده را رفع می کند.

مصرف سرکه خرما برای کسانی که دچار ترش کردن معده می شوند بسیار مفید است. وقتی معده برای هضم غذا اسید ترشح می کند تا بتواند غذا را هضم کند، در برخی مواقع دریچه بین مری و معده یک طرفه می شود و به خوبی عمل نمی کند، در نتیجه اسید معده که نباید به مری ریخته شود به داخل مری می رود و اصطلاحاً ترش کردن گفته می شود؛ سرکه می تواند یک طرفه بودن دریچه بین معده و مری را تنظیم کرده و از رفلاکس اسید معده به داخل مری جلوگیری نماید. به طور کلی مصرف انواع سرکه، فواید و خواص زیادی دارند و در حدیثی آمده است که غذای خود را با نمک شروع کن و با سرکه ختم کن.

خواص مهم سرکه خرما که تاکنون نمی دانسته اید!

به این نکته توجه داشته باشید که افراد مبتلا به سنگ کلیه و همین طور کسانی که به درد های استخوانی دچار هستند، لازم است در مصرف سرکه احتیاط کنند. امیدواریم مطلب ارائه شده در مورد خواص سرکه خرما برای شما سودمند بوده باشد. ضمن اینکه پیشنهاد می کنیم از دیگر مطالب مفید مجله دلگرم دیدن نمایید.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه انواع سرکه خانگی + با چه میوه هایی میتوان سرکه درست کرد؟

شیره خرما : ۲۱ خاصیت شیره خرما برای سلامتی بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits