دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش کامل طرز تهیه شیره انگور خانگی خوشمزه و سنتی در منزل

روش آسان و کاملا سنتی برای تهیه ی شیره انگور + خواص آن

آموزش کامل طرز تهیه شیره انگور خانگی خوشمزه و سنتی در منزل
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
طرز تهیه شیره انگور سفید خوشمزه خانگی: احتمالا از خواص شیره انگور باخبر هستید، از شیره انگور برای درمان کم خونی استفاده می شود. طعمی بسیار دلنشین و شیرین دارد، از آب انگور بدست می آید و پر از خاصیت است.

شیره انگور / طرز تهیه شیره انگور خانگی

از خواص شیره انگور این است که باعث برطرف کردن ضعف عمومی بدن می‌شود. برای این منظور شیره انگور را با شیر گاو و کمی پودر بادام مخلوط نموده و روزانه 2 تا 3 لیوان به بیمار بدهید تا قوای بدنش را سریع تر به دست آورد. هم چنین برای بهبود لک می‌توان مقداری از شیره انگور را روی پوست مالید. شیره انگور محرک کبد است و به خون سازی کمک می‌کند. بهبود نفخ از جمله خواص شیره انگور است می‌گردد.
شیره را امروزه به 2 روش اصلی تهیه می‌کنند؛ شیوه سنتی تهیه شیره انگور و شیوه صنعتی تهیه شیره انگور.برای آشنایی با این روش با دلگرم همراه شوید.

مواد لازم جهت تهیه شیره انگور سنتی

  • انگور : به میزان دل خواه
  • خاک مخصوص دوشاب : 1/8 وزن انگور

طرز تهیه شیره انگور

  1. برای تهیه شیره انگور سنتی ابتدا انگورها را خوب با دقت میشویید و در آبکشی قرار می دهید .
  2. سپس آنها را با کوشکوب خوب له میکنید تا آب انگور در بیاید ،
  3. آب انگور را در ظرفی مانند قابلمه ریخته و خاک سفید را روی بخاری با حرارت یا زیر آفتاب قرار می دهید بعد به آب انگور می افزایید. زیرا خاک اگر حرارت نبیند ، آب انگور را گل آلود می کند.
  4. خاک سفید را میتوانید از عطاری ها خریداری کنید و یا از روستا های در اطراف ملایر (استان همدان) بیابید. که این خاک دارای املاح معدنی فراوانی است.
  5. حتما باید درون آب انگور خاک بریزید تا زمان جوشیدن آب انگور ترش بشود و حرام نشود.
  6. بعد از افزودن خاک به آب انگور یک شب میگذارید تا استراحت کند .
  7. بعد با استفاده از یک پارچه تمیز آن را صاف میکنید تا خاک از آب انگور جدا شود و پس از 2 ساعت آب انگور را می جوشانید.
  8. افرادی که شیره سنتی تولید میکنند اعتقاد دارند که اگر آب انگوری که جدا کرده اید از خاک را از ابتدا در قابلمه یا دیگ هایی از جنس روی بریزید و بجوشانید آب انگور طی زمان زودتری کش دار میشود و قوام مییابد و رنگ قهو های روشن و شفاف بخود میگیرد.
  9. حال اگر آب انگور جدا کرده از خاک را از ابتدادر دیگ های مسی بریزید و بجوشانید مدت زمان طولانی تری باید صبر کنید تا کش دار شود و قوام یابد و قاعدتا بدلیل بیشتر جوشیدن رنگش تیره میشود ونهایت شیره انگور سفت تری خواهید داشت.
  10. شیره انگور به همراه ارده یکی از محبوب ترین صبحانه ها می باشد که طرفداران بسیاری در کشورمان دارد. اگر این صبحانه را امتحان نکرده اید حتما آنرا برای یک بار هم که شده تست نمایید.

روش آسان و کاملا سنتی برای تهیه ی شیره انگور + خواص آن

اما خاک سفید چیست؟

  • خاک سفید، خاکی است با ترکیب بالای املاح معدنی که در عطاری‌ها فروخته می‌شود. این نوع خاک در روستاهای اطراف ملایر استان همدان به مقدار زیاد یافت می‌شود.
  • خاک سفید را معمولا زیر آفتاب یا روی بخاری حرارت می‌دهند، سپس به آب انگور اضافه می‌کنند، چون خاک حرارت ندیده باعث گل‌ آلود شدن آب انگور می‌شود.
  • در ضمن ممکن است اگر خاک سفید را به آ‌ن اضافه نکنند، در موقع جوشاندن، آب انگور ترش شود و به اصطلاح نجس شود.
  • آب انگوری که به آن خاک سفید اضافه کرده‌اند را یک شب نگه می‌دارند، سپس به وسیله پارچه‌های مخصوص، آن را صاف کرده و خاک را از آن جدا می‌کنند. بعد آب انگور جدا شده از خاک را بعد از 2 ساعت می‌جوشانند.
  • تولید کنندگان شیره سنتی معتقدند اگر آب انگور جدا شده از خاک سفید را از اول در ظرف‌های بزرگ “رویی”‌ بریزند و بجوشانند، آب انگور زودتر قوام می‌آید و زودتر به مرحله کش دار شدن می‌رسد و رنگ قهوه‌ای روشن و شفاف خواهد داشت.
  • اما اگر آب انگور جدا شده از خاک سفید را از اول در دیگ‌های “مسی” بریزند و در آنها بجوشانند، زمان بیشتری طول می‌کشد تا آ‌ب انگور قوام بیاید و کش دار شود و در نتیجه به‌خاطر جوشیدن زیاد، تیره‌رنگ می شود و محصول نهایی هم سفت‌تر خواهد بود.

نکاتی برای انتخاب انگور مناسب برای شیره انگور

نکته 1:
شیره انگور ملایر ، سفت و رنگ آن قهوه‌ای خیلی روشن است.
شیره انگور همدان شل‌تر، شیرین‌تر و پررنگ‌تر از شیره ملایر است.
شیره اردبیل شل‌تر و پررنگ‌تر از شیره همدان است.
شیره خرما هم، که به رنگ قهوه‌ای سوخته است و معمولا از شیره انگور اردبیل شل‌تر است.
نکته 2:
شیره‌ای که در بازار به نام شیره کشمش عرضه می‌شود، درواقع همان شیره انگور است، ولی چون آذری ‌زبان‌ها به انگور عسگری (کشمش) می‌گویند، روی قوطی این نوع شیره به جای شیره انگور، شیره کشمش نوشته شده است.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits