دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین روش برای تهیه ترشی بامیه با طعمی فراموش نشدنی

طرز تهیه ترشی بامیه با گوجه + چاشنی

بهترین روش برای تهیه ترشی بامیه با طعمی فراموش نشدنی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بامیه گیاهی است گرمسیری که در نقاط سرد، رشد کمی دارد. در اروپای شرقی در اطراف دریای مدیترانه بیش از سایر نقاط از این سبزی مصرف می‌شود. در ترکیه بامیه را خشک و برای مصرف زمستان ذخیره می‌کنند. در ایران برای تهیه ترشی بامیه و خورش بامیه از آن استفاده...

روشی کامل و آسان برای تهیه ترشی بامیه

مواد اولیه برای تهیه ترشی بامیه با گوجه

  • گوجه فرنگی : 300گرم
  • بامیه : 300گرم
  • پیاز : یک عدد
  • سیر : دوحبه
  • فلفل سبز تند : یک عدد
  • نمک و زردچوبه : به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق
  • آب : یک لیوان
  • لیمو ترش : 4 عدد

divider

ادویه ترشی مخصوص برای تهیه ی ترشی بامیه

  • دانه ی خردل : 2 قاشق غذاخوری

  • دانه گشنیز : 1 قاشق غذاخوری

  • پرک فلفل قرمز : 1 قاشق غذاخوری
  • دانه رازیانه : 1 قاشق چای‌خوری
  • دانه کرفس : 1 قاشق چای‌خوری
  • دانه فلفل سیاه : 1 قاشق چای‌خوری

divider

مراحل تهیه ی ترشی بامیه با گوجه

  1. ابتدا شیشه‌ها و درب‌ آن‌ها را استریلیزه کنید. شیشه‌ها و درب‌ها را درون یک ظرف قرار دهید و تا بالای دهانه شیشه‌ها را آب کنید. سپس ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.
  2. سرکه، آب، نمک و شکر را در یک ظرف بریزید. آن‌ها را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و نمک و شکر در آب حل شوند.
  3. زمانی که شیشه‌ها در حال استریلیزه شدن هستند، بامیه‌ها و ادویه را آماده کنید. بامیه‌ را بشویید و 0.5 سانتی‌متر از ساقه آن‌ها را ببرید.
  4. تمام مواد تشکیل دهنده ادویه را در ظرفی بریزید و با هم مخلوط کنید.
  5. یک حوله تمیز را بر روی سطح کانتر آشپزخانه بیندازید، شیشه‌ها را بر روی حوله قرار دهید، این کار از تماس شیشه‌ها با سطح سرد کانتر و ترک برداشتن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  6. لیموها را حلقه‌حلقه کنید، به صورتی که هر یک از حلقه‌ها 0.5 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. یک برش لیمو را در هر شیشه بگذارید.
  7. در هر کدام از شیشه‌ها، یک قاشق غذاخوری از مخلوط ادویه بریزید و یک حبه سیر پوست کنده روی آن‌ها قرار دهید.
  8. گوجه ها را درون مخلوط کن ریخته و به ترشی اضافه کنید.
  9. بامیه‌ها را در شیشه‌ها قرار دهید، به طوری که ساقه‌های آن‌ها یک در میان رو به پایین و رو به بالا باشد (با این روش تعداد بیشتری از بامیه‌ها در شیشه‌ها جا می‌شوند). بامیه‌ها باید بین 1.5 تا 2.5 سانتی‌متر از دهانه شیشه فاصله داشته باشند.
  10. مخلوط سرکه گرم را بر روی بامیه‌ها بریزید تا حدی که مایع، 0.7 سانتی‌متر با لبه شیشه فاصله داشته باشد. یک چاقو با تیغه باریک را بین شیشه و بامیه‌ها بچرخانید تا حباب‌ هوا از بین برود. سپس دهانه شیشه را با یک حوله تمیز خشک کنید و درب شیشه را ببندید.
  11. شیشه‌ها را دوباره در ظرف حاوی آب داغ قرار دهید. آب را به جوش بیاورید و اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه بجوشد. سپس شیشه‌ها را بیرون آورید و بر روی حوله‌ای قرار دهید.
  12. اجازه دهید تا شیشه‌ها خنک شوند؛ سپس آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید. شیشه‌هایی که درب آن‌ها باز شده است، بین 1 تا 2 ماه در یخچال قابل نگهداری هستند. ترشی بامیه، 24 ساعت پس از زمان تهیه قابل استفاده است.

divider

ارزش غذایی بامیه

  • کالری=129
  • آب=90٫17 گرم
  • پروتئین=2٫00 گرم
  • چربی = 0٫10 گرم
  • کربوهیدرات=7٫03 گرم
  • فیبر=3٫2 گرم
  • قند=1٫20 گرم

divider

خواص بامیه + ترشی بامیه

​​​​​​​اثرات مواد مغذی موجود در بامیه بر سلامتی بدن

1) فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می دهد، پس برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

2) موسیلاژ (یک نوع فیبر) موجود در بامیه به کلسترول غذا متصل شده و جذب آنرا کاهش می دهد. همچنین باعث دفع سموم از بدن می شود. اثر بامیه درکاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است زیرا مثل داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

3) بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیکولیت را بشدت کاهش می دهد.

معمولاً برای افزایش حجم مدفوع و رفع یبوست،مصرف سبوس گندم توصیه می شود که امکان دارد دیواره روده را حساس کند. ولی موسیلاژ موجود در بامیه روده را نرم کرده و خروج مدفوع را آسان می سازد.

4) اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند. ویتامینC نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد. در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی نیز می شود.

5) برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

بامیه گیاهی است گل دار از خانواده پنیرکیان که زادگاهش آسیا یا آفریقاست. مصری ها در قرن 12 یا 13 میلادی این گیاه را می کاشته اند.

divider

مفید برای دیابتی ها

فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

موسیلاژ یک نوع فیبر موجود در بامیه است که از طریق متصل شدن با نمک های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می شود و برای بیماران قلبی و هایپرلیپید می توصیه می شود. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.اسیدفولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود.

افزایش این ماده از طریق انسداد رگ های خونی، یکی از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی است. همچنین می تواند در خون سازی موثر باشد.ویتامین C نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم است که کمبود آن می تواند باعث اختلال در جذب اسیدفولیک شود.در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود.

divider

تاثیر بی نظیر بامیه بر پیشگیری و درمان بیماری ها

  • دفع سموم : این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.
  • پیشگیری از یبوست :یکی از عوارض رژیم های کاهش وزن ابتلا به یبوست است که مصرف بامیه هم مانع یبوست می شود و هم به روند کاهش وزنکمک می کند.بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده آغاز می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی از قبیل:بواسیر و دیورتیکولیت را به شدت کاهش می دهد.
  • مفید برای فشار خون بالا : مصرف بامیه به جهت داشتن پتاسیم و منیزیم در بیماران مبتلا به فشارخون بالا می تواند اثر کمک کننده داشته باشد. همچنین می تواند برای پیشگیری از فشارخون بالای دوره بارداری (پره اکلامپسی و اکلامپسی) و گرفتگی عضلات طی دوران بارداری مفید باشد.

divider

نکته مهم :

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود، ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

divider

گردآوری شده مجله دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits