دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترشی هفت بیجار
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترشی هفت بیجار,ترشی ,هفت بیجار, ترشی تبریزی ,ترشی مخلوط, ترشی سنتی

این ترشی یکی از خوشمزه ترین ترشی های تبریزیست ، هفته بیجار اصطلاحا" به چیزی گفته میشود که مخلوط باشد ، در آذربایجان یک غذا هم به این نام وجود دارد که غذائی شبیه تاس کباب هست.

ترشی هفته بیجار را به طرق مختلف تهیه میکنند ، من در اینجا روش اصیل و سنتی آن را می نویسم :

ترشی هفت بیجار

مواد لازم:

سبزیجات ریز شده : 4 لیوان ( ازهرنوع سبزی میتوانید استفاده کنید به جز ریحان و تره )

هویج ریز شده : 2 عدد

گوجه فرنگی ترشی ( گوجه های بسیار ریزالبته اگه تونستید پیدا کنید! درغیر این صورت حذفش هم بکنید هیچ اتفاقی نمیفته ) : نیم کیلو

فلفل سبز تند ریز شده : 2 عدد

گل کلم سفید ریز شده :2 لیوان ( گل کلم رو به صورت گلهای خیلی ریز خرد کنید )

کلم برگ سفید ریز شده : یک لیوان

سیب ترش ریز شده : 2 عدد

بادمجان قلمی ریز شده : 4 عدد

سیر ریز شده : نصف لیوان

خیار ریز شده : 3 عدد

سرکه : به میزان لازم

نمک : 3 قاشق غذا خوری

ادویه ترشی : 2 قاشق غذا خوری ( من بدون ادویه درست میکنم ، شما هم میتونید اگه دوست داشتید ادویه رو حذف کنید )

ترشی هفت بیجار

طرز تهیه:

نکته اول اینه که همه مواد باید ریز خرد شده باشند ، بعضی از افراد ترجیح میدهند که هویج و بادمجان را با سرکه بپزند که البته من هم این روش را ترجیح میدهم برای این کار هویج و بادمجان را درقابلمه ریخته ، یک لیوان سرکه ویک لیوان آب روی آن ریخته و اجازه دهید بپزد ، این کاررا میتوانید با جوشانده برگ کرفس هم انجام دهید ؛ درهردوحال بعد از پخت باید ابکش کرده و آبش را دور بریزید ، چون مواد ریز خرد شده اند خیلی سریع می پزند .

همه مواد رو خوب شسته ، خشک کنید و سپس با هم مخلوط کنید ، در ظرف ترشی لا به لا ازمواد و نمک ریخته ( نمک رو میتونید کم یا زیادتر کنید چون کاملا سلیقه ایست ، اگه ترشی کم نمک شد مهم نیست میتونید درهرمرحله بهش نمک اضافه کنید و لی مواظب باشید شور نشود )

بعد سرکه را روی مواد بریزید تا جائی که کاملا ظرف پرشود ، اگر سرکه حاضری استفاده میکنید برای اینکه زیاد غلیظ نشود میتوانید با کمی آب رقیق کنید دراین صورت بهتر است سرکه و آب را بجوشانید و بعد ازخنک شدن روی ترشی بریزید اما اگرسرکه را درمنزل تهیه کرده اید معمولا سرکه های منزل زیاد غلیظ نیستند ونیازی به رقیق کردن ندارند.

این ترشی درفصل تابستان بعد از یک هفته و درفصل زمستان بعد ازیکماه آماده سرو است . اگر مایل باشید ترشی شما تند تر باشد میتوانید چند عدد فلفل سبز تند را هم به صورت درسته داخل ترشی ریخته و بعد از جا افتادن ترشی انها را دور بریزید.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits