دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه ته چین مرغ : ترفندهای طلایی پخت ته چین مرغ
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ته چین مرغ غذایی است که نیاز به ترفندهایی دارد. از این رو در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم شما را با نحوه پخت ته چین آشنا کنیم و تمام مهارت های لازم برای بهتر پخته شدن آن را توضیح دهیم. با ما باشید.

دستور تهیه ته چین مرغ و رازهای خوشمزگی آن

ته چین مرغ یک غذای مجلسی و شیک است که می توانید برای مهمانی ها آماده کنید. این غذای خوشمزه نیاز به قلق و مهارت دارد که با کمی تمرین می توانید بهترین ته چین را درست کنید.

ته چین مرغ علاوه بر طعم بینظیری که دارد، ظاهر زیبایی هم دارد و می تواند بهترین انتخاب برای جشن ها باشد. در ادامه شما را با طرز تهیه ته چین مرغ آشنا خواهیم کرد و تمام مهارت های لازم برای پخت بهتر آن را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه ته چین مرغ

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ:

  • برنج آبکش شده سه لیوان
  • تخم مرغ دو عدد (بهتر است از سه عدد زرده تخم مرغ استفاده کنید)
  • ماست نصف لیوان (ترجیحا ماست چکیده و ترش)
  • زعفران دم کرده نصف لیوان
  • مرغ پخته و ریش شده 1 لیوان (یک تکه ران کامل یا یک طرف سینه)
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری
  • کره 2 قاشق غذاخوری

ته چین مرغ در فر

ته چین مرغ مجلسی

مراحل تهیه ته چین مرغ:

در مرحله اول برنج را در آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید تا بپزد و سپس آبکش کنید. تخم مرغ، ماست، زعفران و گلاب را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شده و یکدست شوند.

حالا موادی که درست کردید را به برنج آبکش شده اضافه کنید و همه را به خوبی با هم ترکیب کنید تا همه ی قسمت های برنج به مواد آغشته شوند. در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ، کره را آب کنید و به مواد اضافه کنید.

برای تهیه ته چین نیاز به قابلمه نچسب دارید که به راحتی بتوانید ته چین را از آن خارج کنید. کف قابلمه را چرب کنید و یک لایه از مواد برنجی کف قابلمه بریزید و به خوبی با قاشق آن را فشرده کنید.

یک لایه از مرغ هایی که از قبل پخته بودید و ریش ریش کرده بودید را روی برنج فشرده شده بریزید، سپس دوباره یک لایه برنج بریزید و مراحل قبلی را تکرار کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مواد و مرغ ها تمام شود.

توجه داشته باشید که لایه آخر حتما باید برنج باشد. حالا قبلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و درب آن را ببمدید و به مدت 40 دقیقه اجازه دهید تا برنج دم بکشد و طلایی شود. سپس آن را درون یک ظرف برگردانید. ته چین شما آماده است. نوش جان.

ته چین مرغ ساده

ته چین مرغ بدون فر

ترفندهای درست کردن ته چین مرغ

بهترین راه آبکش کردن برنج برای ته چین مرغ

همانطور که گفته شد برای تهیه ته چین مرغ باید برنج را آبکش کنید. اگر می خواهید ته چین شما بافت بهتری داشته باشد و وا نرود، باید از سه الی چهار ساعت قبل برنج را با نمک زیاد بخیسانید.

بعد از گذشت این زمان، آب برنج را خارج کنید و برنج را آب بکشید تا نمک اضافی آن برود سپس در قابلمه 5 لیوان آب بجوشانید و برنج ها را با مقدار کمی نمک به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید تا برنج ها پخته شوند.

حالا یک عدد برنج را بردارید و آن را نصف کنید. اگر به اندازه یک نقطه وسط برنج خام بود، موقع آبکش کردن برنج است. نباید زمان طولانی برنج را بپزید چون در این صورت ته چین شما به هم می چسبد و ظاهر بدی می گیرد.

بهترین روش پختن مرغ برای ته چین

یکی از ترفندهای پخت ته چین مرغ این است که مرغ را در مقدار کمی آب بپزید چون اگر مقدار زیادی آب در مرغ بریزید، تمام طعم مرغ به آب آن می رود. مرغ را در مقدار کمی آب با پیاز و کمی نمک و زردچوبه و چوب دارچین روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد.

وقتی که مرغ کاملا پخته شد و خام نبود، آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود و سپس آن را ریش ریش کنید. اگر نسبت به بوی مرغ حساسیت زیادی دارید، می توانید بعد از ریش ریش کردن کمی آن را تفت دهید.

اما برای ته چین نیازی به تفت دادن زیاد مرغ نیست چون در حین پخت با ادویه ها به اندازه کافی مزه دار شده و بوی آن از بین رفته است. اما اگر خواستید تفت دهید، می توانید در کمی پیاز و کره به همراه زعفران تفت دهید.

ته چین مرغ

رازهای خوشمزه شدن ته چین مرغ

تخم مرغ در ته چین مرغ

همانطور که گفتیم می توانید از زرده تخم مرغ در ته چین استفاده کنید اما اگر نگران خراب شدن و باقی ماندن سفیده آن ها هستید، می توانید تخم مرغ ها را به طور کامل در تهیه ته چین مرغ استفاده کنید.

اگر می خواهید ته چین شما مجلسی شود و بافت نرم تری پیدا کند، بهتر است فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید چون سفیده باعث ترد شدن و سفت شدن ته چین می شود. اما به مقدار تخم مرغ در ته چین توجه کنید چون هر چه تخم مرغ بیشتر باشد ته چین شل می شود و وا می رود و هر چه تخم مرغ کم باشد ته چین سفت می شود.

ماست در ته چین مرغ

ماست در تهیه ته چین نقش ویژه ای دارد. اگر از ماست شل و آبکی برای تهیه ته چین استفاده کنید، ته چین شما شل می شود و در نهایت وا می رود. پس حتما از ماست های چکیده یا ماست سفت استفاده کنید.

اگر ماست شما آب دارد می توانید آن را از یک تنظیف رد کنید تا آب اضافی آن خارج شود و سفت شود. به هیچ وجه مقدار ماست را بیشتر از دستوری که داده شده نکنید چون ته چین شما خراب می شود و خمیر می شود.

آموزش ته چین مرغ

چطور ته چین مرغ درست کنیم ؟

نحوه برگرداندن ته چین مرغ در دیس

همانطور که گفته شد برای تهیه ته چین مرغ، حتما باید از قابلمه نچسب استفاده کنید که ته چین به راحتی از آن خارج شود. همچنین هنگام چیدن لایه های ته چین باید به خوبی با پشت قاشق آن ها را فشرده کنید تا برنج ها از هم نپاشند.

یکی دیگر از نکات مهم در پخت ته چین و برگرداندن آن این است که باید اجازه دهید به طور کامل ته چین شما بپزد و وسط آن خام نباشد. اگر وسط ته چین نپخته باشد، هنگام برگرداندن خراب می شود و از همه مهم تر اینکه بوی تخم مرغ می دهد.

نحوه پخت ته چین مرغ در فر

ته چین را به راحتی می توانید روی حرارت اجاق درست کنید اما اگر به هر دلیلی تمایل دارید، می توانید آن را در فر درست کنید. توجه داشته باشید که برای درست کردن ته چین مرغ در فر باید حتما روی ظرف فویل بکشید و چند سوراخ کوچک روی فویل ایجاد کنید.

فر را روی دمای 170 تا 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و به مدت 40 تا 60 دقیقه اجازه دهید تا ته چین آماده شود. البته این مدت زمان بستگی به مقدار ته چین دارد که ممکن است حتی تا دو ساعت هم طول بکشد.

اگر می خواهید روی ته چینتان طلایی شود می توانید فویل را بردارید و ده دقیقه آخر آن را گریل کنید. هنگامی که دیدید ته چین منسجم شده و دیواره های آن از ظرف جدا می شود یعنی ته چین آماده است.

تزیین ته چین مرغ

برای تزیین ته چین مرغ می توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. بهترین موادی که می توانید به این منظور استفاده کنید، زرشک و خلال پسته است. زرشک را در کره تفت دهید و به آن خلال پسته ی خیس خورده اضافه کنید.

همچنین می توانید ماست چکیده را در قیف های مخصوص بریزید و با ماسوره روی ته چین را شکوفه بزنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits