دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ادویه ماهی : طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر شما هم به دنبال ترکیبی فوق العاده و خاص به عنوان ادویه ماهی هستید، با ما همراه شوید تا شما را با ادویه ماهی و طرز تهیه آن آشنا نماییم.

ادویه ماهی چیست ؟

بسیاری از ما هنگام خوردن ماهی از بوی زخم آن شکایت داریم. برخی از افراد به شدت به بوی ماهی حساسند و به دلیل این بو، از خوردن این ماده غذایی پرخاصیت، خودداری می کنند. راه حل این مشکل چیست ؟ چگونه باید بوی بد ماهی را از بین برد ؟

یکی از دلایلی که از ادویه در غذا استفاده می شود، از بین بردن بوی نامطبوع برخی از مواد اولیه بکار رفته در غذا و معطر کردن آن است. ماهی نیز یکی از خوراکی هایی است که استفاده از ادویه مناسب برای طبخ آن، تأثیر بسیاری در عطر و طعم آن دارد.

اما اگر شما از ادویه مناسب برای ماهی استفاده نکنید، زحماتتان بر باد رفته و نمی توانید طعم خوشی در ماهی ایجاد کنید. ادویه ماهی، ترکیب خاصی دارد که آشپزهای حرفه ای از آن استفاده می کنند.

اما دلیل دیگری که باید از ادویه ماهی استفاده کنید این است که ماهی و سایر غذاهای دریایی طبع سردی دارند و ممکن است برای برخی افراد موجب بروز مشکل شوند. به همین دلیل باید از ادویه ای برای طبخ آن ها استفاده کرد که طبع گرم داشته و سردی ماهی را خنثی کند.

ماهی به روش های گوناگونی طبخ می شود که برای هر روش می توانید ادویه ماهی را بکار برده و از عطر و طعم آن لذت ببرید.

ادویه ماهی قزل آلا/ ادویه ماهی شیر

مواد اولیه ادویه ماهی

ترکیب ادویه ماهی

ادویه مخصوص ماهی به شکل آماده در بازار موجود است اما اگر آن را در خانه تهیه کنید، لطف دیگری دارد. بسیاری از افراد برای سرخ کردن ماهی فقط از زردچوبه و فلفل استفاده می کنند.

اما اگر بخواهید عطر ماهی شما خاص باشد، می توانید از مخلوطی از ادویه ها استفاده نمایید. ترکیب ادویه ماهی عبارتند از:

گشنیز در ادویه ماهی

گشنیز یکی از سبزیجات معطر است که مصرف بالایی در میان ما دارد. حتی در سبزی قلیه ماهی، سبزی شکم ماهی و ادویه کاری نیز از این سبزی خوشبو استفاده می شود که علاوه بر اینکه خاصیت ضد میکروبی دارد، ضد نفخ و ضد دل درد نیز می باشد.

در برخی از ادویه ها مثل ادویه آبگوشت و ادویه فلافل، از تخم گشنیز در ترکیب ادویه استفاده می شود. اما در ادویه ماهی ما از سبزی گشنیز استفاده می کنیم.

سیر و پیاز برای ادویه ماهی

مگر می شود در طبخ ماهی پای سیر و پیاز در میان نباشد ؟ این دو یار دوست داشتنی در ترکیب ادویه هایی که برای از بین بردن بوی زخم مواد غذایی بکار می روند، نقش پررنگی دارند.

در ادویه مخصوص ماهی نیز از سیر و پیاز استفاده می شود و علاوه بر عطر و طعم فوق العاده، خواص زیادی به بدن می رساند. سیر موجب کاهش فشار خون شده و نوعی آنتی بیوتیک محسوب می شود.

پیاز نیز می تواند قند خون را پایین آورده و یک انسولین طبیعی به شمار می رود.

طرز تهیه ادویه ماهی جنوبی

برای ماهی چه ادویه ای بریزیم ؟

ترکیبات ادویه ماهی: رزماری

شاید تا به حال در برنامه های آشپزی دیده باشید که برای طبخ ماهی از رزماری استفاده می کنند. این گیاه خوشبوی مدیترانه ای می تواند به طرز حیرت انگیزی بوی زخم ماهی را از بین ببرد و آن را خوشبو کند.

وجود رزماری در ترکیب ادویه ماهی می تواند عطر فوق العاده ای به وجود آورد. اگر شما می خواهید این گیاه معطر را نگه داری کنید باید برگ های آن را از ساقه جدا کرده، در یک دستمال کاغذی بگذارید و در یک کیسه فریز قرار دهید. سپس آن را در یخچال بگذارید تا عطر آن از بین نرود.

ادویه ماهی: زنجبیل

زنجبیل یکی از پرمصرف ترین ادویه هایی است که آشپزهای حرفه ای آن را در پخت غذاها بکار می برند. این ریشه ی خوشبو در میان هندی ها و چینی ها محبوبیت فراوانی دارد.

اگر می خواهید غذای شما زودتر هضم شود، حتما از ادویه زنجبیل در طبخ آن استفاده کنید. همچنین زنجبیل انرژی زا بوده و کلسترول خون را پایین می آورد و از همه مهم تر این که ضد سرطان است.

تمرهندی در ترکیب ادویه ماهی

تمر هندی بیشتر در آشپزی جنوب ایران رواج دارد. این ماده غذایی ترش و خوشمزه آفریقایی است و خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی دارد. همچنین منبعی غنی از آنتی‌ اکسیدان به شمار می رود.

بعضی افراد ماهی را به صورت ترش مزه می پسندند، پس بهتر است برای ایجاد مزه ترش در ماهی، حتما از تمر هندی در ترکیب ادویه ماهی استفاده نمایید.

ادویه ماهی سالمون/ ادویه ماهی حلوا سیاه

چگونه ادویه ماهی درست کنیم ؟

طرز تهیه ادویه ماهی

ترکیباتی که در بالا ذکر شد، ترکیبات اصلی ادویه ماهی است که شما بر حسب سلیقه می توانید آن ها را کم و زیاد کنید. علاوه بر مواد بالا، مواد دیگری نیز برای تهیه این ادویه لازم است. در ادامه با طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماهی:

  • آویشن خشک خرد شده ۵ قاشق چایخوری
  • نمک ۲ قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز ۲ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه ۲ قاشق چایخوری
  • پودر زیره ۱ قاشق چایخوری
  • پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
  • پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
  • پرک فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
  • پودر گشنیز ۱ قاشق چایخوری

روش تهیه ادویه ماهی:

شما عزیزان می توانید مواد بالا را به صورت آماده از عطاری خریداری کنید و ادویه ماهی را درست کنید و همچنین می توانید مواد را به شکل تازه خریداری نموده و خودتان در منزل آن ها را خشک و پودر کنید.

پس از تهیه مواد مورد نیاز، تمامی ترکیبات را در یک ظرف بریزید و آن ها را به خوبی با هم مخلوط نمایید. توجه داشته باشید که تمام مواد باید به شکل کاملا یکنواخت با هم ترکیب شوند.

سپس آن را در یک ظرف دردار بریزید و درب آن را محکم ببندید و در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits