دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه کباب شیشلیک مرحله به مرحله
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شیشلیک نوعی کباب است که از شش تکه گوشت، از راسته گوسفند تهیه می شود. مهم ترین بخش تهیه کباب شیشلیک پختن آن است که با پخت کباب های دیگر متفاوت است.

طرز تهیه کباب شیشلیک سنتی

کباب شیشلیک یکی از معروف ترین و قدیمی ترین کباب های ایرانی است که روش پخت آن با کباب های دیگر کمی متفاوت تر است. به دلیل اینکه کباب شیشلیک از قسمت دنده گوسفند تهیه می شود مهم ترین بخش تهیه این کباب پختن آن است.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کباب شیشلیک تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب شیشلیک تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه کباب شیشلیک به روش رستورانی

مواد لازم جهت تهیه کباب شیشلیک

  1. کره ۱۰۰ گرم
  2. پیاز بزرگ ۳ عدد
  3. دنده گوسفندی ۱۲ عدد
  4. آبلیمو ۸ قاشق غذاخوری
  5. روغن مایع ۸ قاشق غذاخوری
  6. نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  7. زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب شیشلیک در منزل

ابتدا باید دنده ها را طعم دار کنید برای این منظور یک ظرف مناسب و جادار انتخاب کنید و دنده ها را داخل ظرف بریزید. پیازها را با رنده ریز رنده کنید و با فشار دست آبشان را بگیرید. آب پیازها را به ظرف حاوی دنده ها اضافه کنید.

در ادامه آبلیمو را به همراه روغن مایع ، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به ظرف حاوی دنده ها اضافه کنید. مواد طعم دهنده را با دست روی گوشت دنده ها ماساژ دهید به صورتی که تمام قسمت های گوشت دنده طعم دار شود.

 نحوه پخت شیشلیک

پس از اینکه مواد را خوب مخلوط کردید درب ظرف را ببندید و آنرا به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت دنده ها نرم و طعم دار شود. پس از گذشت دوازده ساعت دنده ها را برای سیخ کردن از یخچال خارج کنید.

برای سیخ کردن دنده ها باید از سیخ های بسیار بزرگ استفاده کنید. اگر سیخ های شما خیلی بزرگ نیستند می توانید از دو سیخ برای سیخ کردن دنده ها استفاده کنید. پس از اینکه سیخ کردن دنده ها به پایان رسید به سراغ آماده کردن منقل ذغال بروید.

توجه داشته باشید که ذغال ها حتما به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام باعث می شوند که کباب ها طعم دود بگیرند ، ضمن اینکه دی اکسید کربن موجود در ذغال های خام برای سلامتی زیان آور است.

پس از اینکه منقل آماده شد سیخ ها را روی منقل بچینید و اجازه دهید دنده ها با حرارت بسیار ملایم کباب شوند. در حین کباب کردن دنده ها کره را ذوب کنید و با قلمو روی گوشت دنده ها بمالید تا کباب لذیذتر شود.

مالیدن کره روی کباب شیشلیک علاوه بر اینکه کباب را لذیذتر می کند باعث می شود کباب ها خشک نشوند. در کنار کباب شیشلیک می توانید از گوجه کبابی هم استفاده کنید. پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید.

نحوه پخت شیشلیک در باربیکیو

روش پخت شیشلیک شاندیز در خانه

مواد لازم جهت تهیه شیشلیک:

  1. گوشت دنده گوساله یا گوسفند ۱ کیلوگرم
  2. ماست ۱ لیوان
  3. زعفران دم شده ۲ قاشق غذاخوری
  4. گوجه فرنگی ۱۰ عدد
  5. آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
  6. روغن ۱۰ قاشق غذاخوری
  7. فلفل به میزان لازم

طرز تهیه شیشلیک در خانه:

برای تهیه شیشلیک باید از گوشت دنده گوساله یا گوسفند استفاده کنید، نکته مهم برای کباب خوب انتخاب گوشتی است که تازه و ترد باشد؛ بهتر است گوشت را با آب پیاز و مقداری فلفل مخلوط کنید و ۲۴ ساعت پیش از آماده کردن کباب، بگذارید بماند تا گوشت نرم شود.

گوشت را به اندازه های یکسان ببرید، داخل کاسه ای پیاز رنده شده، ماست، زعفران دم شده، آبلیمو روغن و مقداری فلفل بریزید و مخلوط کنید سپس گوشت را در این مایه بخوابانید و بگذارید حداقل یک شب بماند.

پس از استراحت، گوشت ها را به سیخ بکشید و بین هر دو قطعه یک تکه کوچک دنبه قرار دهید، موقع کباب کردن بهتر است از ذغال استفاده کنید اما در صورت عدم دسترسی میتوانید درون فر یا روی اجاق با حرارت متوسط شیشلیک ها را اماده کنید.

شیشلیک ها را پس از آماده شدن با برنج زعفرانی، کره، گوجه کبابی، فلفل سبز کبابی و برش های لیموی تازه سرو نمائید همچنین بهترین و سالم ترین نوشیدنی برای این کباب دوغ میباشد.

نحوه پخت شیشلیک در باربیکیو

نحوه پخت شیشلیک در فر:

پس از مدت زمان لازم دنده ها را از یخچال خارج کنید سپس سس باربیکیو یا سس گوجه فرنگی را روی دنده ها بریزید ( در صورت تمایل ) و خوب مخلوط کنید تا دنده ها خوب به سس آغشته شوند.

سینی فر را چرب کنید و دنده ها را داخل سینی قرار دهید و داخل فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ – ۵۰ دقیقه قرار دهید تا خوب برشته و طلایی شوند ( دمای فرها متفاوت است و شاید زمان بیشتری برای کباب شدن لازم باشد ).

نحوه پخت شیشلیک در باربیکیو و منقل :

دنده ها را یکی یکی به سیخ می زنید (سیخش مثل کباب هست ولی سرش تیزه! و بلند تر هم هست) بعد هم باربیکیو را روشن کنید و کباب را بگذارید روی شعله ملایم بپزد و اگر از زغال استفاده کنید بهتر هم می شود.

نکاتی برای پخت شیشلیک :

انواع کباب باید در عین پختن زیاد خشک نشود، اگر فرصت کافی برای آماده سازی کباب ها ندارید می توانید بجای ۲۴ ساعت مدت ۱ ساعت درون ظرفی که مقداری کیوی له شده ریخته اید قرار دهید (کیوی به دلیل اسیدی که دارد گوشت را نرم می کند)

البته دقت کنید که گوشت زیاد نماند چون گوشت له می شود و بافت خود را از دست خواهد داد و همچنین باعث فساد سریع گوشت می شود.

توجه کنید که دنده ها را قبل از سیخ کشیدن نجوشانید! چون خیلی سفت می شود! با همان رویش سریعتر نرم می شود و داخل آن هم می پزد.

نحوه پخت شیشلیک در باربیکیو


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه ۳ مدل کباب کوبیده مرغ + عکس

۲ روش طلایی جهت تهیه کباب چنجه ماستی + نکات کلیدی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits