دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی ماهی شکم پر شمالی چیست ؟ فوت و فن های پخت ماهی شکم پر
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ماهی شکم پر یکی از غذاهای خوش طعم و مجلسی است که بسیاری از افراد در مهمانی ها آن را سرو می کنند. در ادامه قصد داریم سبزی مخصوص ماهی شکم پر را معرفی نموده و طرز تهیه آن را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

سبزی ماهی شکم پر

سبزی ماهی شکم پر موضوع مورد بحث ماست. اگر به دنبال تنوع در درست کردن غذای دریایی می گردید و همچنین می خواهید یک ماهی مجلسی برای مهمانی هایتان درست کنید که طعم خیلی خوبی هم داشته باشد پیشنهاد ما به شما ماهی شکم پر است.

ماهی دارای خواص بسیار زیادی می باشد ولی بعضی افراد به خصوص کودکان، طعم و بوی آن را دوست ندارند. از این رو با طعم دار کردن آن و استفاده از سبزی های معطر می توان بوی ماهی را از بین برد.

سبزی ماهی شکم پر چیست/سبزی ماهی چیست

سبزی ماهی شکم پر شامل چه سبزی هایی است ؟

1. سبزی ماهی شکم پر: گشنیز

گشنیز تا حدودی برای تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

2. سبزی ماهی شکم پر: شوید

طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده می کردند که اثر تسکین فوری دارد.

از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می شود و دامداران قدیم به خوبی به این موضوع واقف بودند. مثلا برای گوسفند و بز کافی است که مقدار 30 گرم تخم شوید به آن ها داد که نفخ و دل درد را ساکت کنند.

در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگه دارند بهترین درمان شوید است. این نوع بیماران باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند.

3. سبزی ماهی شکم پر: جعفری

یکی دیگر از سبزی های ماهی شکم پر جعفری است. به‌ طور سنتی، جعفری به‌ عنوان دارویی برای درمان بیماری دیابت در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. به‌ منظور اعتبار علمی این ادعا، تحقیقاتی در دانشگاه مارماری در استانبول ترکیه انجام شد.

جعفری همچنین در درمان بیماری آرتریت روماتوئید بسیار مؤثر بوده است. ترکیبات مانند ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است که به کنترل بیماری آرتریت کمک می‌کند.

اعتقاد بر این است که مصرف این سبزی به‌ طور منظم باعث سرعت بخشیدن به فرآیند حذف اوریک‌ اسید می‌شود که با علائم آرتریت در ارتباط است.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

4. سبزی ماهی شکم پر: شنبلیله

شنبلیله می‌ تواند کلسترول خون را کاهش دهد. همین طور فشار خون را کنترل کرده و ضربان قلب را تنظیم کند. همچنین این گیاه باعث تقویت قلب شده و ریسک ابتلای به سکته قلبی را در افراد کاهش می‌دهد.

شنبلیله از گذشته نیز برای درمان قند خون استفاده می‌ شده است. به همین دلیل مصرف آن به افراد دیابتی بسیار توصیه می‌ شود. مواد موجود در این گیاه باعث پایین آمدن قند خون و تنظیم انسولین در بدن می‌شود.

این گیاه برای سیستم گوارش نیز بسیار مفید است. شنبلیله نه تنها از زخم معده پیشگیری می‌کند و برای سوزش سر دل و بیماری رفلکس مری موثر است بلکه به دلیل فیبر سرشاری که در این ماده وجود دارد، درمان خوبی برای مقابله با یبوست است.

همچنین این گیاه تمام سیستم گوارش را نیز از مواد سمی پاک کرده و عمل هضم و دفع را آسان می‌ کند.

ماهی شکم پر مرحله به مرحله/طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی

مواد لازم جهت تهیه ماهی شکم پر:

  • ماهی قزل آلا بزرگ: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۱ حبه
  • گردو خرد شده: ۲ عدد
  • سبزی معطر (گشنیز، شوید، جعفری و کمی شنبلیله): ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه: ۱ عدد
  • رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، ادویه ماهی: به میزان لازم

مراحل تهیه ماهی شکم پر:

برای تهیه ماهی شکم پر شمالی ابتدا ماهی قزل آلای تازه را خوب شسته و بسته به سلیقه خود، سر و دم آن را جداکنید یا اینکه ماهی را به صورت کامل با سر و دم طبخ کنید. طبخ ماهی به صورت درسته مجلسی‌ تر است.

شکم ماهی یعنی قسمت سفید رنگ را به‌ صورت طولی از زیر گردن تا قسمت دم ماهی شکاف دهید و آن را خوب بشویید تا کاملا تمیز شود، بعد از قسمت شکم، ماهی را داخل صافی بگذارید تا آب آن خارج شود.

حالا مواد لازم برای مزه‌ دار کردن ماهی را آماده کنید و ماهی را برای چند ساعت داخل مواد قرار دهید تا مزه‌ دار شود.

برای تهیه مواد یک پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به آن کمی آبلیمو، نمک، فلفل، آویشن، تخم‌ گشنیز و زردچوبه اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

حالا ماهی را داخل این مواد بخوابانید و با دست، ماهی را با این مواد به خوبی ماساژ دهید. در فاصله‌ای که ماهی طعم‌ دار می‌ شود به سراغ آماده‌ کردن مواد داخل شکم ماهی بروید.

برای مواد داخل شکم ماهی پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ ای را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید. سپس سبزی معطر را به آن‌ ها اضافه کنید. حالا گردو خرد شده و رب انار و ادویه‌ جات را نیز اضافه کرده و مواد را کنار بگذارید تا کمی خنک شوند.

کف ظرف را با کره چرب کنید و انواع سبزیجات دلخواه مثل سیب زمینی، فلفل دلمه‌ ای، قارچ، پیاز و هویج حلقه‌ شده را کف ظرف بچینید. بعد از چند ساعت، ماهی را از داخل مواد خارج کرده و پوست آن را تمیز کنید.

در این مرحله از طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی داخل شکم ماهی را با مواد میانی آماده‌ شده پر کنید. حالا دو طرف شکم ماهی را یا با خلال دندان یا با نخ و سوزن خیلی تمیز بهم وصل کنید.

ماهی را روی سبزیجات حلقه‌ شده داخل ظرف قرار دهید، به‌ صورتی‌ که ماهی با کف ظرف تماسی نداشته باشد. یک استکان آب کف ظرف بریزید. می‌ توانید مواد ماهی که آبلیمو دارد را نیز کف ظرف بریزید.

روی ظرف را با فویل بپوشانید و ظرف را به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید. بعد از ۴۵ دقیقه که از پخت ماهی گذشت، فویل را از روی ظرف بردارید و یک ربع بدون فویل بگذارید ماهی پخته شود.

حالا روی ماهی را با زعفران برس بکشید و ۱۰ دقیقه گریل را روشن کنید تا رنگ روی ماهی طلایی شود. ماهی شکم پر شمالی شما آماده است. می‌ توانید این ماهی خوشمزه و خوش عطر را در کنار سبزی پلو یا چلو ساده سرو کنید.

آموزش تهیه ماهی شکم پر داخل فر


نکاتی برای پخت بهتر ماهی شکم پر

برای طبخ این غذا هر ماهی‌ ای را می‌ توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگسر، صبور و سفید جز بهترین‌ ها هستند. البته ماهی‌ های نازک را نیز می‌ توان به صورت شکم‌ پر طبخ کرد بنابراین خریدن ماهی تازه و مناسب اولین قدم است. بعد از آن، روش مزه‌ دار کردن ماهی به هرچه خوشمزه‌ تر شدن آن کمک می‌ کند.

برای هر چه خوش‌ طعم‌ تر شدن مواد غذایی داخل شکم ماهی کمی آن‌ ها را تفت دهید و بعد استفاده کنید.

اگر می‌خواهید این غذا را به سبک جنوبی تهیه کنید، نباید ادویه کاری را از قلم بیندازید اما برای طبخ آن به سبک شمالی، باید از ادویه‌ هایی نظیر زردچوبه و زعفران استفاده کرد.

برخی افراد دور ماهی کاغذ آلومینیومی می‌پیچند یا کف سینی فر را با این کاغذ می‌ پوشانند اما بهتر است کف سینی را با سبزی‌ هایی نظیر هویج، کرفس و پیاز بپوشانید. به این ترتیب هم بوی غذا در فضای خانه پخش نمی‌شود، هم ماهی به کف سینی نمی‌چسبد.

بسیاری از افراد سبزی‌ پلو را با ماهی شکم‌ پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌ پر به اندازه کافی مزه‌ دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌ های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود.

ابتدا سینی محتوی ماهی را در طبقه پایین فر قرار داده و سپس به طبقه بالاتر منتقل کنید تا علاوه بر پختن، روی ماهی نیز برشته شود.

شما می‌توانید ماهی‌ های پولک درشتی مانند ماهی سفید را به صورت نعل اسب در سینی فر خم کنید و به صورت ایستاده در آن قرار دهید و روی پوست ماهی را به مخلوط آبلیمو زعفران آغشته کنید. به این روش پوست ماهی پس از پخت کاملاً برشته شده و به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.

این غذا را می‌ توانید در ماهیتابه نیز تهیه کنید البته به این شرط که ماهی نیم‌ پز باشد و محتویات داخل شکم آن حتماً تفت داده شده باشند. حین سرخ کردن نیز نباید در تابه را گذاشت زیرا در این صورت ماهی له می‌شود و شکل خود را از دست خواهد داد.

نوشیدنی‌ای که همراه این غذا به شما پیشنهاد می‌ کنیم، شربت آبلیموی تازه است. از خوردن این غذا با آبمیوه‌ های مختلف از جمله آب پرتقال و آب آلبالو بپرهیزید زیرا طعم مناسبی را ایجاد نخواهند کرد.

سبزیِ سبزی پلو : طرز تهیه سبزی پلو با مرغ، ماهی سوخاری و میگو

سبزی مخصوص بادمجان شکم پر چیست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (10 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits