دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات کلیدی جهت تهیه کباب کوبیده + ادویه مخصوص کباب کوبیده
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تمامی نکات پخت کباب کوبیده: اگر شما از آن دسته افراد هستید که همیشه هنگام کباب کردن با مشکل ریختن مواد روی آتش مواجه هستید و نمیدانید چه ادویه ای به کباب کوبیده خود بزنید پس تمام نکات این مقاله را با دقت بخوانید.

روش پخت کباب کوبیده و ادویه مخصوص

نحوه درست کردن کباب کوبیده نرم و آب‌ دار و خوشمزه در منزل به روش حرفه‌ای و دقیقا شبیه آن‌چه که کباب‌ زن‌های حرفه‌ای در کباب‌ فروشی و رستوران‌ها درست می‌کنند کار چندان آسانی نیست.

اما با دانستن ترکیب ادویه کباب کوبیده، فوت‌و‌فن‌ها و نکات مهم و طلایی این غذای سنتی و لذیذ ایرانی که ما در این مقاله از دلگرم برای شما آورده ایم می‌توانید یک کباب‌کوبیده خانگی مجلسی حرفه‌ای و خوشمزه و آبدار رستورانی بدون ریختن از روی سیخ درست کنید.

فوت و فن طلایی تهیه کباب‌ کوبیده خانگی

مواد لازم جهت تهیه کباب کوبیده :

  1. گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله شامل سر‌دست یا ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفند: یک کیلوگرم
  2. پیاز: ۵ عدد متوسط
  3. نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  4. زعفران: در صورت دلخواه یک قاشق چایخوری

طرز تهیه کباب کوبیده خانگی و حرفه‌ای

برای درست کردن کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای ابتدا گوشت چرخ‌کرده را در یک ظرف بزرگ و گود بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. گوشت و نمک را خوب ورز بدهید. در همین مرحله می‌توانید فلفل سیاه و زعفران را هم اضافه کنید تا بوی زهم گوشت از بین برود.

گوشت را در یخچال بگذارید کمی به گوشت استراحت بدهید تا به اصطلاح بیات شود. حالا پیازها را رنده کنید. یک نکته مهم این است که بعد از رنده کرده پیازها، آن‌ها را با دست فشار بدهید و آب پیاز را بگیرید، می‌توانید برای گرفتن آب پیاز، پیازهای رنده شده را در پارچه تنظیف بریزید و با فشار دادن، آب پیاز را بگیرید.

طرز تهیه ۳ مدل کباب کوبیده مرغ + عکس

گرفتن آب پیاز سبب می‌شود تا کباب کوبیده روی سیخ وا نرود و توی آتش نریزد. پیازها را به گوشت اضافه کنید و حسابی وزر بدهید. هر چه گوشت و پیاز را بیشتر ورز بدهید کباب کوبیده شما خوشمزه‌تر می‌شود.

بعد از این‌که ورز دادن گوشت انجام شد بهتر است به مدت دو تا سه ساعت روی گوشت یک کیسه پلاستیکی بکشید (برای این‌که رنگ گوشت تغییر نکند و سیاه نشود) و به مدت ۲ تا سه ساعت آن را در یخچال بگذارید.

نکات کلیدی جهت تهیه کباب کوبیده + ادویه مخصوص کباب کوبیده

separator line

آموزش طبخ کباب کوبیده بدون ریختن از روی سیخ

بعد از گذشت ۲ تا سه ساعت گوشت را از یخچال بیرون بیاورید. این مقدار گوشت برای ۶ نفر است پس گوشت را به ۱۲ قسمت مساوی ( هر قسمت به اندازه یک پرتقال متوسط) تقسیم کنید. هر قسمت را دوباره کمی در دست ورز بدهید و به آن شکل یک بیضی بدهید.

دست‌تان را با کمی آب مرطوب کنید و آن مقدار از گوشت را که برای هر سیخ کباب تقسیم‌بندی کرده‌اید بردارید و روی سیخ پهن کنید.

نحوه به سیخ کشیدن کباب کوبیده

نحوه درست کردن کباب کوبیده و به سیخ کشیدن آن به این صورت است که بعد از این‌ که گوشت را روی سیخ پهن کردید با دو انگشت اشاره و شصت (انگشت شصت روی گوشت و انگشت اشاره زیر گوشت) به آرامی روی گوشت فشارهای کوچک بیاورید تا پستی و بلندی‌های گوشت صاف شود و حالت انگشتان‌ تان روی گوشت به صورت یکی در میان فرو رفته باقی بماند.

برای تهیه کباب کوبیده این نکات را رعایت کنید

سر و ته گوشت را روی سیخ کمی بیشتر فشار دهید، تا موقع کشیدن کباب از روی سیخ به راحتی از آن جدا شود. کباب‌ها را ابتدا روی حرارت خیلی تند آتش کباب‌پز قرار دهید و وقتی که گوشت کباب خودش را گرفت و کمی جمع شد، شعله را ملایم کنید.

نکات کلیدی جهت تهیه کباب کوبیده + ادویه مخصوص کباب کوبیده

separator line

فوت‌و‌فن‌های تهیه یک کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای و خوشمزه

یکی از مهم‌ترین نکات برای تهیه یک کباب ‌کوبیده خانگی حرفه‌ای لذیذ و خوش‌طعم استفاده از مخلوط چرخ‌کرده گوشت گوسفند و گوساله است. یک فن مهم آشپزی برای کباب کوبیده این است که گوشت کباب‌ کوبیده نه خیلی چرب باشد و نه خیلی خشک، در نتیجه مخلوط گوسفند و گوساله بهترین انتخاب است.

یادتان باشد برای این‌که کباب کوبیده نرم و لذیذی داشته باشید باید در این مخلوط دو سوم گوشت گوسفند و یک سوم گوشت گوساله داشته باشید.

اگر فقط از گوشت گوساله استفاده کنید کباب کوبیده خشک و بدون کیفیت می‌شود. گوشت گوسفندی به تنهایی هم هم سبب چربی بیش از حد و افتادن کباب‌ها از روی سیخ می‌شود.

طرز تهیه کباب ملکه خوش طعم و بی نظیر (کباب تابه ای)

برای داشتن یک کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای باید حتما گوشت را حداقل دو تا سه بار خیلی ریز چرخ کنید. هر چه گوشت بیشتر چرخ شود و ورز داده شود کباب‌ها یکدست‌تر می‌شود و از روی سیخ نمی‌ریزد.

گوشت کباب کوبیده را حسابی ورز بدهید. ورز دادن زیاد گوشت سبب می‌شود تا کباب کوبیده روی آتش خودش را ول نکند و نریزد.

بعد از مخلوط کردن تمام مواد با هم، بهتر است که چند ساعت گوشت در یخچال بماند تا در اصطلاح آشپزی «بیات» شود. این کار باعث می شود گوشت به سیخ کشیده شده نریزد. حتما پیازها را با رنده ریز رنده کنید و حتما آب پیاز رنده شده را بگیرید.

به طور مرتب و به آرامی، نه به سرعت، سیخ کباب را پشت و رو کنید. به این ترتیب حرارت به طور تقریباً مساوی تقسیم می‌شود، گوشت کامل‌تر می‌پزد و لایه‌های بیرونی آن کمتر دچار سوختگی می‌شود.

اگر می‌خواهید کباب‌ها روی آتش وا نرود و سیخ را ول نکند بهترین کار این است که سیخ‌های کباب را هم به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. قبل از به سیخ کشیدن گوشت کمی سیخ را با آب نم کنید.

اگر می‌خواهید از منقل و ذغال برای درست کردن کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای استفاده کنید باید آتش فروکش کرده و فقط ذغال‌ها قرمز و گداخته باشند. فاصله سیخ کباب از ذغال‌ها باید به اندازه باشد. اگر فاصله کم باشد کباب می‌سوزد و اگر زیاد باشد کباب کوبیده خام می‌ماند.

نکات کلیدی جهت تهیه کباب کوبیده + ادویه مخصوص کباب کوبیده

separator line

ترکیب دقیق گوشت یک کباب کوبیده خانگی

به مایه کباب کوبیده جوش شیرین اضافه نکنید. اگر تمام دستورات بالا را رعایت کنید کباب کوبیده از روی سیخ وا نمی‌رود و نمی‌ریزد. جوش‌شیرین طعم تلخی به کباب می‌دهد.

به مایه کباب کوبیده زردچوبه اضافه نکنید. نمک و فلفل سیاه کفایت می‌کند و در صورت دلخواه می‌توانید کمی زعفران آب شده هم موقع ورز دادن گوشت اضافه کنید. اضافه کردن آرد یا آرد سوخاری یا حتی نان خشک ریز شده طعم لذیذ و حالت نرم و آبدار کباب را از بین می‌برد.


نکات کباب کوبیده پرطرفدار ایرانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits