دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و سالم با توضیحات کامل

۲۰ گام برای تهیه رب انار سالم و مقوی در منزل + عکس

طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و سالم با توضیحات کامل
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آموزش کامل طرز تهیه رب انار سنتی غلیظ و سیاه | انار یکی از پر خاصیت ترین میوه هاست و می تواند برای تنظیم فشار و تصفیه خون و… مفید باشد. همچنین مصرف رب انار برای پاکسازی کبد چرب نیز توصیه می شود.

تهیه رب انار خانگی به چند روش

رب انار نیز مانند خود انار ارزش غذایی بسیار دارد؛ البته اگر از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شده باشد. اگر میخواهید رب انار خانگی تهیه کنید در ادامه مطلب همراه دلگرم باشید.

separator line

طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و خوش رنگ

فرقی ندارد اناری که قرار است تبدیل به رب شود، ترش باشد یا شیرین یا ملس، طرز تهیه ی همه ی آن ها به یک شکل است.

۲۰ گام برای تهیه رب انار سالم و مقوی در منزل + عکس

1- ابتدا قسمت تاج و کاب انار را گرفته، سپس انارها را به دو قسمت تقسیم می کنیم.

2- به وسیله ی قاشق یا چوب هایی که به قطر 2 سانتی متر یا کمتر و بیشتر بسته به اندازه انارها باشد، در حالیکه انارها را روی کف دست قرار داده ایم با چوب به پشت انار می زنیم تا دانه ها داخل ظرف قرار بگیرند. سعی کنید دانه‌های خراب و چیزهای اضافی را از داخل ظرف بردارید.

3- وقتی همه ی انارها را دون کردید، آن وقت فقط یکبار و خوب آبکشی کنید، از آبکش کردن چند باره ی انار خودداری کنید چون از مواد مغذی آن می کاهد.

4- ظرف بزرگی(دیگ) را روی شعله ی گاز قرار دهید انارها را داخل آن بریزید و به اندازه ای آب بریزید که تنها یک بند انگشت از سطح انارِ داخل ظرف، بیشتر باشد.

5- وقتی آب جوشید و دانه های انار نیم پخت و به رنگ قهوه ای خیلی روشن درآمد، آنوقت دیگ را از روی اجاق بردارید.

6- دانه های پخته شده را به ندرت داخل آبکش ریخته (البته گذاشتن ظرف بزرگتری مثل دیگ، زیر آبکش را فراموش نکنید!) و با کفگیر یا هر چیزی شبیه آن طوری عمل کنید که بتوانید انارها را کاملاً له کرده و گوشت انار را از هسته ی آن جدا کنید.

مواظب باشید هسته ی انارها را له نکنید .مواد به تدریج از آبکش وارد ظرف اصلی می شوند، اگر دانه ها سرد شدند، می توانید این کار را با دستان تمیزتان انجام دهید، سعی کنید این کار را با دستکش انجام ندهید، مگر اینکه مواد کاملاً سرد باشند.

7- هسته های انار را هم در ظرف تمیزی بریزید و فقط یکبار هسته ها را به خوبی آبکشی کنید تا مواد قابل استفاده ی آن کاملاً گرفته شود.

8- دانه های باقی مانده یا تفاله ها و پوست انار را دور نریزید اگر زمین کشاورزی دارید این محصول را زیر خاک پنهان کنید تا قوت زمین باشد، البته پوست انار در رنگرزی هم کاربرد دارد که جای بحث دیگری می طلبد.

دانه‌های تفاله شده را نیز می‌توانید خشک و پودر کرده و در انواع غذاها از جمله سوپ، کتلت و انواع آش‌ها استفاده ببرید.

9- حالا وقت آن است که مواد حاصل از دانه های انار را روی اجاق بگذارید؛ هم موادی که از هسته های اولیه به دست آوردید و هم موادی که حاصل از آبکشی مجدد دانه های پخته شده ی انار است.

10- شعله ی اجاق را روی حرارت متوسط می گذاریم؛ نه کم نه زیاد؛ هر چند دقیقه، یکبار مواد را هم بزنید، وقتی مواد شروع به جوشیدن کرد، تازه آغاز راه است و باید از کمک چند نفر دیگر استفاده کنید.

separator line

۲۰ گام برای تهیه رب انار سالم و مقوی در منزل + عکس

11- از هَم‌ زدن مداوم مواد در این لحظات غافل نشوید چون ممکن است مواد شما به قول معروف « تَه » بگیرد. مخصوصا اگر انار شیرین باشد.

12- باید این مواد را ساعت ها، هَم بزنید، هر چه به زمان قوام آمدن رب انار نزدیک تر می شود امکان اینکه مواد قُل بزنند و به سمت شما پرتاب شوند بیشتر است، بنابراین لباس کار بپوشید! و مواظب دست و صورتتان هم باشید. سرتان را زیاد به سمت یا داخل دیگ نبرید، از هَمزنهای دسته‌ بلند استفاده کنید تا دستتان نسوزد.

13- اگر احیاناً متوجه شدید که مواد شما ته گرفته است، فوراً مواد را به داخل ظرف دیگری انتقال دهید و روی اجاق بگذارید.

14- هر چه به زمان پایان کار نزدیک می شوید، رنگ رب شما تیره تر می شود، اگر انار شما شیرین باشد گاهی به رنگ قهوه ای سوخته در می آید و گاهی هم سیاه، بسته به درصد شیرینی انار شما دارد .اگر انار شما ملس یا ترش باشد، رنگ آن تیره تر و سیاه تر است.

15- رب انار شما زمانی قوام می آید که وقتی مقداری از آن را برای تست کردن در داخل ظرفی ریختید و اندکی سرد شد؛ اگر ظرف را تکان دهید و کج کنید رب انار به سختی حرکت کند.

16- بسته به سلیقه ی خودتان، می توانید رب انار را با غلظت کمتر نیز استفاده کنید؛ اما رب اناری که غلظت خوبی داشته باشد، دیرتر خراب می شود.

17- در پایان کار، به اندازه ی یک قاشق چایخوری و به عنوان برکت، نمک طعام را به رب انار اضافه کنید. فرقی ندارد رب شما ترش باشد یا شیرین یا ملس، همین مقدار نمک کافی است.

18- از اضافه کردن شکر به رب انار شیرین خودداری کنید، چون باعث کپک زدن آن می شود، از آن گذشته، به‌طور طبیعی در هر 100 گرم انار، 5 گرم گلوکز و بیش از 5 گرم نیز فروکتوز و ساکارز به کار رفته است، و این میزان در انار شیرین بیشتر است!

19- تا زمانی که رب انار شما سرد نشد، آن را از ظرف اصلی به ظرف دیگری انتقال ندهید، فقط در این زمان می توانید آن مقدار از ربی که در اطراف داخلی ظرف مانده است را جدا کنید.

20- پس از سرد شدن، رب را در ظرف دلخواه بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۲۰ گام برای تهیه رب انار سالم و مقوی در منزل + عکس

separator line

بیشتر بخوانید :

خاصیت رب انار

طرز تهیه ی رب انار خانگی به دو روش

شگفت انگیزترین خواص انار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits