دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی مرحله به مرحله

۳ روش عالی جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و نکات مهم + عکس

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی مرحله به مرحله
11
زمان مطالعه: 10 دقیقه
طرز تهیه رب خانگی خوش طعم و خوش رنگ مطلبی است که ما امروز برای شما آماده کرده ایم. اگه یک دفعه طعم رب خونگی رو بچشید میبینید که مزه اش از زمین تا آسمون با رب های کارخونه ای فرق میکنه.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی سنتی خوشمزه و خوشرنگ در منزل

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی های پر مصرف و محبوب بین المللی است که در کشور عزیزمان ایران هم از پر استفاده ترین چاشنی های غذایی محسوب می شود.

این چاشنی به دلیل رنگ و طعم خوبش در اکثر غذاهای سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. با دلگرم همراه شوید.

آموزش طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

separator line

روش اول : طرز تهیه رب گوجه با روغن زیتون

مواد لازم :

  • به مقدار لازم :•: گوجه فرنگی
  • به مقدار لازم :•: نمک
  • به مقدار لازم :•: روغن زیتون یا ( پارافین )

طرز تهیه :

  1. برای تهیه رب گوجه فرنگی ابتدا گوجه فرنگی ها را بشویید و به کمک دستگاه غذا ساز یا چرخ گوشت گوجه ها را به صورت پوره در بیاورید.
  2. قابلمه ای لعابی یا مسی آماده کنید و گوجه فرنگی های له شده را درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا مایه رب غلیظ شود.
  3. اگر رب گوجه فرنگی زیاد غلیظ نمیخواهید. زمانی که غلظت رب به غلظت ماست رسید مقداری به آن نمک اضافه کنید و آن را از روی حرارت بردارید.
  4. اگر هم رب گوجه غلیظ میخواهید، پس از کمی غلیظ شدن مایه حرارت زیر آن را کمتر کنید و مرتب رب را هم بزنید تا آب آن تبخیر شود.
  5. در آخر پخت هم به اندازه لازم به رب گوجه نمک بزنید و بعد از چند بار جوش خورد و زمانی که رب بدون آب و سفت شد، آن را از روی حرارت بردارید.
  6. ظروفی که میخواهید رب را درون آن بریزید آماده کنید ،پس از خنک شدن رب گوجه آن را درون ظرف مورد نظر بریزید نیاز نیست که ظرف کاملا پر شود، به اندازه 3 انگشت باید خالی بماند.
  7. بعد روی رب مقداری روغن زیتون یا پارافین بریزید و درب ظرف را محکم ببندید و درجای خنک نگهداری کنید. یخچال جای مناسبی برای نگهداری رب گوجه فرنگی است.

۳ روش عالی جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و نکات مهم + عکس

separator line

نکاتی در مورد تهیه رب گوجه فرنگی

  • توجه داشته باشید که نمک را باید در اواخر پخت به رب گوجه فرنگی اضافه کنید.
  • بهتر است قابلمه ای که برای درست کردن رب گوجه فرنگی استفاده میکنید مسی باشد.
  • باید هنگام اضافه کردن نمک توجه داشته باشید که رب زیادی شور یا بی نمک نشود.
  • اضافه کردن روغن به خاطر این است که رب گوجه فرنگی خوشرنگ تر شود و در فریزر یخ نزند.
  • اضافه نمودن نمک به دلیل این است که رب گوجه فرنگی خراب نشود و کپک نزند.
  • امیدوار هستیم این پست آموزش آشپزی مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

separator line

روش دوم : طرز تهیه رب گوجه با روغن مایع

مواد لازم :

  • ۲ کیلو گوجه فرنگی
  • ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرخالی روغن مایع
  • نمک به مقدار لازم

این مقدار گوجه فرنگی به اندازه یک کاسه تقریبا کوچیک رب گوجه فرنگی میده، بسته به میزان نیازتون مواد رو افزایش بدین.

طرز تهیه :

  1. ابتدا گوجه فرنگی ها رو از وسط نصف میکینم و داخل قابلمه میریزیم و در حدی داخل قابلمه آب میریزیم که تا روی گوجه ها بیاد. شعله گاز رو روی درجه متوسط روشن کرده و در قابلمه رو میذاریم تا گوجه ها بپزن.
  2. در قابلمه رو کاملا نبندین تا گوجه ها سر نرن.
  3. به گوجه ها مهلت میدیم تا بپزن و کاملا نرم بشن و پوستوشن ازشون جدا بشه.
  4. حالا گوجه های پخته رو کم کم و مرحله به مرحله داخل یه صافی که حفره هاش کوچک تر از دانه های گوجه فرنگی باشه میریزیم.
  5. با استفاده از یه قاشق گوجه ها رو له میکینم تا گوشت گوجه ها کاملا از دونه ها و پوستش جدا بشه و از صافی رد بشه.
  6. برای اینکه گوشت گوجه ها داخل صافی نمونه و هدر نره گاهی از آب گوجه پخته داخل قابلمه روی مواد داخل صافی میریزیم و همشون میزنیم تا همه گوشت گوجه همراه آب از صافی رد بشه.
  7. در انتها پوره ای خیلی خیلی رقیق از گوجه ها داخل کاسه میریزه.
  8. بعد از اینکه مرحله به مرحله این کار رو تکرار کردیم همه پوره رقیق بدست اومده رو داخل قابلمه برمیگردونیم و زیر قابلمه رو با حرارت متوسط روشن میکنیم و در قابلمه هم باز میذاریم تا آب اضافی گوجه ها تبخیر بشه.
  9. وقتی آب اضافی تبخیر شد و مایعمون قوام اومد به مقدار لازم نمک اضافه میکنیم. از این به بعد گهگداری رب رو هم میزنیم تا ته نگیره.
  10. در نهایت قبل از اینکه رب به غلظت مورد نظرمون برسه در صورت تمایل روغن رو اضافه میکنیم و رب رو هم میزنیم روغن در خوش رنگ تر شدن رب تاثیر داره.
  11. همینطور گاهی رب رو هم میزنیم تا ته نگیره و وقتی غلظتش به حدی رسید که جای قاشق روش موند رب حاضره.
  12. حالا میتونیم از رب طبیعی و سالم و خوشمزه مون در انواع غذاها استفاده کنیم و در صورتی که بخواهیم مدت زیادی نگهش داریم میتونیم داخل فریزر بذاریمش تا کپک نزنه …

۳ روش عالی جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و نکات مهم + عکس

separator line

روش سوم : طرز تهیه رب گوجه فرنگی با استفاده از توری مخصوص

مواد لازم:

  • گوجه فرنگی 100 کیلوگرم
  • آب 12 کیلوگرم
  • روغن 1 کیلوگرم
  • نمک 1بسته 400 گرمی
  • توری سیمی با خانه های خیلی ریز

نکاتی در مورد جوشانیدن رب خانگی

نکته اول: دو نوع گوجه فرنگی محلی و گلخانه ای در بازار موجود است که از هر دو نوع گوجه فرنگی محلی و گلخانه ای می توانید استفاده کنید که هر یک مزایا و کاستی هایی دارد.

گوجه فرنگی محلی رب کمتری می دهد اما باعث می شود رب کپک نزند و دیرتر خراب شود.

گوجه فرنگی گلخانه ای گران تر است اما رب بیشتری از آن حاصل می شود. معمولا به ازای هر 100کیلوگرم گوجه فرنگی گوشتی و آبدار بین 10 تا 15 کیلوگرم رب بدست می آید.

separator line

نکته دوم: در موقع خرید یا چیدن از زمین کشاورزی، گوجه فرنگی را انتخاب کنید که بیضی شکل، دارای گوشت بیشتر و آب دار باشد. گوجه فرنگی بایستی کاملا قرمز و رسیده باشد و بخشهایی از گوجه زرد یا سبز یا سفید نباشد. از انتخاب گوجه های لهیده، خراب و کپک زده جدا خودداری کنید چرا که سالم نیست و طعم رب را تغییر می دهد.

separator line

نکته سوم: اضافه کردن نمک برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب است و افزودن روغن برای یخ نزدن در فریزر و خوش رنگ شدن رب است.

separator line

نکته چهارم: در بیشتر خانه های روستایی رب در فضای باز و بر روی آتش پخته می شود چون جوشانیدن رب زمان زیادی می برد و مصرف گاز خانگی بالا می رود.

separator line

نکته پنجم : توری های سیمی همان توری های خانه ریزی است که بر روی پنجره های منزل برای جلوگیری از ورود حشرات نصب می شود. البته در بازار توری های مخصوص جوشاندن رب نیز به فروش می رسد.

separator line

طرز تهیه:

  1. ابتدا گوجه فرنگی را بشویید. از وسط به 2 قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.
  2. گوجه ها را در حالی که قل قل می جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود.
  3. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می شود چون خانه های چلو صافی درشت است و دانه را رد می کند.
  4. در بازار دستگاه هایی موجود است که آب گوجه را می گیرند و تحویل مشتری می دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت تر می کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می شود.
  5. آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زود هنگام رب جلوگیری شود.
  6. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است.
  7. روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر در کف قابلمه خطی می کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می ماند و خیلی دیر پر می شود.
  8. رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.
  9. بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تفت بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است.
  10. رب را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.

separator line

روش نگهداری رب خانگی بدون کپک زدن

روش اول: بطری های پلاستیکی نو و آک بند که به مصرف آب و نوشابه می رسد را از بازار تهیه کنید. رب سرد شده را داخل آنها بریزید و فشرده کنید. رب را تا لبه پر کنید.

برای ماندگاری بیشتر روی رب را کمی روغن مایع بریزید. این کار باعث می شود تا از نفوذ هوا به داخل رب و فساد آن جلوگیری شود. درب آن را محکم ببندید. با این کار حتی چند سال این رب خراب نمی شود به خصوص اگر در یخچال نگهداری شود.

روش دوم: رب را به صورت لایه های نازکی در کیسه فریزر ریخته و صاف کنید با انگشت به میزان هر وعده غذایی که نیاز دارید به صورت چهارخانه رد بیندازید و در فریزر نگهداری کنید.

این کار باعث می شود که در هر وعده ای که رب نیاز دارید همان میزان را جدا کرده و از در آوردن کل پلاستیک از فریزر جلوگیری می شود.

روش سوم: بطری های شیشه ای تمیز و خشک را تهیه کنید. رب را داخل آن ریخته درب آن را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید. بعضی معتقدند فریزر مواد مغذی رب را از بین می برد و نگهداری در یخچال را ترجیح می دهند.

روش چهارم: بطری های شیشه ای که درب فلزی دارد را انتخاب کنید. رب را به صورت فشرده درون آنها قرار دهید. درب شیشه را نه سفت و نه شل ببندید.

شیشه های پر شده از رب را در ته قابلمه بچینید. به مقداری آب در قابلمه بریزید که آب به درب شیشه ها نرسد. سپس روی حرارت ملایم بگذارید تا آب بجوشد حدود 20 دقیقه زمان لازم است در حین جوشیدن درب شیشه ها را چپ و راست بچرخانید تا هوای داخل آنها خارج شود.

سپس درب شیشه ها را محکم ببندید. شیشه های رب را در کابینت یا انباری نگهداری کنید و پس از باز کردن هر یک از شیشه ها، آن را در یخچال نگهداری کنید.

تهیه رب در منزل جزء کارهای سالیانه بسیاری از خانواده های ایرانی در قدیم بوده است که معمولا در پایان فصل تابستان که گوجه فرنگی کاملا رسیده و ارزان قیمت تر می شود انجام می شد و گاهی چند خانواده با کمک یکدیگر به صورت شریکی این کار را در یک محل انجام می دادند. اما با ورود رب های کارخانه ای و سبک زندگی آپارتمان نشینی این مساله بسیار کمرنگ شده است.

رب خانگی سالم و مطمئن است در صورتی که بسیاری مراکز از مواد نگهدارنده ای مثل نیترات در رب استفاده می کنند تا از خرابی و کپک زدن آن جلوگیری کنند و متاسفانه این مواد برای سلامتی بسیار مضر است.

۳ روش عالی جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و نکات مهم + عکس

separator line

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه ی رب گوجه فرنگی با رنگ و طعم عالی

بهترین روش برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

طرز تهیه ی رب انار خانگی به دو روش



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits