دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه آب دوغ خیار با دوغ نعنا و پونه
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آبدوغ خیار یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در فصل تابستان تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت دلگرم همراه باشید.

فواید آب دوغ خیار + طرز تهیه آن

آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبک است که براحتی هضم می‌شود و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌کاهد.به موجب آن که در تهیه این غذای حاضری مواد مغذی متعددی به کار رفته در وعده ناهار یا شام می‌تواند انرژی از دست رفته شما را تامین می‌کند.

این غذا از ترکیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و کشمش، انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه یخ و نان تهیه می‌شود. البته برخی خانواده‌ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌کنند.

این غذا به علت داشتن ماست، تامین‌کننده کلسیم و پروتئین بدن است و به دلیل دارا بودن منیزیم، مصرف آن در وعده شام می‌تواند به رفع بی‌خوابی‌های شبانه کمک کند. افراد با فشارخون بالا یا افرادی که طبع گرم و کبد تنبلی دارند بهتر است در این غذا از ماست یا دوغ ترش استفاده کنند. همچنین خیار این غذا، خنک‌کننده است و شدیدترین عطش‌ها را فرومی‌نشاند.کشمش و گردوی آن بهترین گزینه برای مزه‌دار کردن این غذاست و داروی رشد هوشی کودکان و نیرودهنده سالمندان است.

سبزی‌های به کار رفته در آن همچون نعنا بادشکن، تربچه ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش، ریحان آرامبخش و مسکن و ترخون اشتهاآور و مقوی اعصاب است و چون فیبر فراوانی دارد، ملین است و به رفع یبوست و التیام هموروئید (بواسیر) کمک می‌کند.بهتر است این غذا را در ظروف سفالی لعاب‌دار (سرامیکی) تهیه کرده و با نعنا و شوید و گلبرگ‌های خشک‌شده گل‌محمدی تزیین کنید.

separator line

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار (ماست و خیار)

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار (ماست و خیار)

شیر 1 پیمانه

خامه نصف پیمانه

تربچه خرد شده 4 الی 5 عدد

گردوی خرد شده نگینی 10 الی 12 عدد کامل

سیزی خشک معطر ( نعناع ، جعفری ،ترخون، مرزه ، ریحون) 2 الی 3 قاشق غذا خوری

خیار خرد شده نگینی 4 الی 5 عدد

پیازچه خرد شده نگینی 2 عدد

نمک و فلفل به میزان دلخواه

کشمش پلویی 1 پیمانه

ماست 4 پیمانه

سبزی تازه خرد شده شامل پونه , ریحون و نعناع تازه ویا هر سبزی معطر دیگری

دوغ ترش 1 لیتر

separator line

طرز تهیه آب دوغ خیار خوشمزه به روش سنتی

طرز تهیه آب دوغ خیار خوشمزه به روش سنتی

در ظرف مناسبی شروع به مخلوط کردن مواد می کنیم .ابتدا ماست را به همراه خیارخرد شده باهم مخلوط میکنیم و هم میزنیم و بعد به ترتیب بقیه مواد را با هم مخلوط میکنیم و به همراه ماست و خیار کاملا هم میزنیم. فقط بهتر است پیاز چه خرد شده را موقعه سرو غذا مخلوط کنید تا ممکن است آب بندازد و در بقیه مواد لیز شود و حالت خوش آینده در غذا پیدا نکند.

مخلوط آب دو خیار را به مدت 1 ساعت در بیرون یخچال نگه میداریم تا ترش تر و جا افتاده تر شود. اگر هنگام خوردن دوست داشتید خنک تر باشد میتوانید به مدت نیم ساعت در داخل یخچال گه دارید ولی برای خنکیش اصلا قالب یخ به اون اضافه نکنید چون ممکن است مزه آب پیدا کند .

حتما هم برای خوردن آب دو خیار از نان خشک استفاده کنید چون نان تازه داخل مواد خمیر میشود و طعم آن را خوشمزه نمیکند هنگام اضافه کردن نان خشک می توانید پیازچه های خرد شده را هم اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه نان خشک و پیاز چه در مواد بماند و بعد میل کنید .

separator line

نکات تکمیلی در مورد ماست و خیار

آب دوغ خیار جزو غذای محلی - سایر میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
آب دوغ خیار را می توانید در وعده نهار - میان وعده - سرو کنید .

همچنین بخوانید:

خواص خوردن آب دوغ خیار در روز های گرم تابستان

میدانید آب دوغ خیار چه فایده هایی دارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits