دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی مخصوص کوفته شامل چه سبزی هایی است ؟
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کوفته یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. طعم اصلی این غذا به سبزی های معطر آن بستگی دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با سبزی مخصوص کوفته تبریزی آشنا کنیم.

سبزی کوفته

سبزی کوفته شامل جعفری، تره، نعنا، ریحان، ترخون و پیازچه است. اگر ریحان نداشتید می توانید از گشنیز استفاده کنید. سبزی کوفته را باید دقیقا هنگام پخت از تره بار تهیه کنید تا عطر آن در کوفته بیشتر باشد.

سبزی کوفته

جعفری از سبزی های معطر کوفته

جعفری تازه، حاوی ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، منیزیم،فسفر و سدیم است.یک منبع بسیار خوب از ویتامین A،K و E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب 6، فولات، آهن و روی می باشد.

جعفری همچنین منبع خوبی از ترکیبات ناپایدار مانند:میریستیکین، لیمونن و آلفا توژن است. برگ های آن حاوی انرژی، کربوهیدرات ، چربی و پروتوئین هستند.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

تره سبزی مناسب برای کوفته

درمان تمامی عفونت ها،تره از جمله سبزی های معروف و خوردنی است که ساقه ندارد و برکهای آن دراز و تا خورده است و به نام«گندزدا» نیز خوانده می شود.

مصزف تازه رای رفع یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، رفع چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس مفید است.

۷ خاصیت تره | خوردن تره برای معالجه تمامی عفونت ها مفید است

نعنا از سبزی های کوفته

برگ های نعناع حاوی بالاترین مقدار آنتی اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود می باشند.

روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک, فیتوسترون, ساپونین ها, تریترپین ها, فلانوئیدها، کاروتنوئید, آنتوسیانین ها و غیره است. نعناع ویژگی های آرامش بخش دارد و برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است

خاصیت خوردن نعنا تازه

ریحان برای طبخ کوفته

ریحانهضم کننده است، رگ ها و مجاری را باز می کند، بازدم را خوشبو می سازد، بدن را بوی خوش می بخشد، اشتهاآور است، درد را از بدن بیرون می برد، از جذام در امان می دارد و چون وارد معده شود درد را به کلّی از بین می برد.

ترخون

برگ های ترخون حاوی آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکالهای آزاد در بدن کمک می کند. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از هرگونه بیماری محافظت می کنند.

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موجود در آن، برگهای ترخون توانایی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را دارند. این می تواند از طریق مکانیسم مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن اتفاق بیفتد.

فواید درمانی سبزی ترخون در طب سنتی

پیازچه

پیازچه ،باعث تولید پروتئینی به نام ردپسین می شود و همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین A است.ردوپسین، برای شبکیه چشم برای جذب نور بیشتر ضروری است و بنابراین مانع کوری شبانه چشم میشود و همچنین بینایی را تقویت میکند.

ویتامین A در پیازچه، همچنین از اختلالات چشم مانند آب مروارید و زخم های قرنیه محافظت می کند اگر شما پیازچه مصرف می کنید، نیاز روزانه ویتامین A به میزان 2،6 تا 3،4 درصد برآورده می شود، بستگی به جنسیت شما دارد.

طرز تهیه کوفته


دستور پخت کوفته

مواد مورد لازم جهت تهیه کوفته تبریزی

  1. گوشت چرخ کرده نیمه چرب 250 گرم
  2. لپه 1 پیمانه
  3. برنج 1/3 پیمانه
  4. تخم مرغ 1 عدد
  5. پیاز 2 عدد
  6. پیاز چه خرد شده و یا تره خردشده 1 پیمانه
  7. مرزه تازه خرد شده 1/3 پیمانه
  8. رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  9. زردچوبه 2 قاشق غذا خوری
  10. پودر جوز هندی 1/2 قاشق چایخوری
  11. پودر فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری
  12. نمک به میزان لازم

سبزی کوفته

طرز تهیه کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی اول باید لپه را جداگانه در آب بپزید تا کاملا پخته شود .سپس برنج را در ظرفی مناسب با نیم پیمانه آب و مقداری نمک و زرد چوبه روی حرارت بالا قرار میدهیم تا بجوشد و آب آن کاملا کشیده شود. پس از آنکه آب برنج کشیده شد آنرا کنار بگذارید تا سرد شود.

بعد از این مرحله لپه پخته شده را به همراه یک عدد پیاز و گوشت چرخ کرده داخل همزن بریزید تا کاملا باهم میکس شوند.

و بعد از میکس کامل مواد را داخل ظرف بزرگتری منتقل میکنیم و به آن پیازچه یا تره خرد شده به همراه مرزه خرد شده ، تخم مرغ ها ، برنج نیمه پز ، نمک - فلفل - زردچوبه و جوز هندی رنده شده اضافه میکنیم و با دست خوب ورز میدهیم .

مواد را آنقدر ورز دهید تا زمانی که حالت چسبندگی پیدا کند و به دست بچسبد.

پس از ورز دادن کامل مواد را کنار بگذارید .

جلوگیری از وا رفتن کوفته تبریزی

هنگام درست کردن کوفته ها ،مواد آن را یکبار دیگر ورز دهید و به اندازه یک پرتقال از مواد بردارید و به صورت یک گلوله بزرگ داخل سس ها بگذارید . باید دستتان را با آب تر کنید تا کوفته ها به دستتان نچسبد.

سپس درب ظرف را ببندید و حرارت را بالا ببرید تا کوفته ها در آب سس بجوشند.بعد از جوش آمدن کوفته ها شعله را کم کنید و اجازه دهید 40 دقیقه کوفته ها با حرارت کم بپزند.

به همین راحتی کوفته تبریزی های شما آماده شده . فقط دقت کنید بعد از پخت کوفته ها آنها را در آب سسش نگه ندارید چون ممکن است وا برود و خراب شود.

تهیه سس کوفته تبریزی

برای تهیه سس کوفته در یک قابلمه پیازها را با کمی روغن تفت دهید تا پیاز ها نیمه طلایی شود.در هنگام تفت پیاز به آن کمی زرد چوبه بزنید تا خوشرنگ تر و خوش طعم تر شود.

بعد از آن رب گوجه فرنگی را به پیازها اضافه کنید و کاملا تفت دهید بعد از آن یک پیمانه اب هم درداخل ظرف بریزید و در ظرف را بگذارید تا روی حرارت بالا به جوش بیاید.و بعد از به جوش آمدن حرارت زیر ظرف را کم کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits