دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای پذیرایی از مهمانان عید نوروز چی بپزم ؟
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بسیاری از خانم ها همیشه به این فکر هستند که در مهمانی ها مخصوصا مهمانی های عید نوروز چه غذایی درست کنند. با ما همراه باشید تا بهترین غذاها برای پذیرایی از مهمانان عید را معرفی کنیم.

معرفی بهترین غذاهای شب عید

از گذشته‌ ها معمولا در شب عید نوروز غذاهای مخصوصی طبخ می‌ شده و به همین بهانه خانواده‌ های ایرانی دور هم جمع می‌ شدند و از این غذاهای خوشمزه میل می‌ کردند.

البته با تغییرات در سبک زندگی فعلی و مشکلات اقتصادی کمتر خانواده‌ ای برای خوردن غذای شب عید دور هم جمع می‌ شود. اما آشنایی با غذاهای مخصوص شب عید لطف خودش را دارد.

انواع غذاهای مناسب برای عید نوروز

1. سبزی پلو با ماهی معروف‌ ترین غذای شب عید

یکی از شناخته‌ شده‌ ترین غذاهای عید سبزی پلو با ماهی است. دلیل انتخاب این غذا به خاطر فسفر ماهی بوده و باعث می‌ شود که فرد در سال جدید تصمیم‌ های بهتری بگیرد و فعال‌ تر شود.

سبزی پلو هم به دلیل استفاده از سبزی‌ های بهار انتخاب شده. ایرانی‌ ها عقیده داشتند که سبزی‌ های اولین ماه از فصل بهار خاصیت زیادی دارند. معمولا در شمال و جنوب ایران سبزی پلو را با ماهی شکم پر تدارک می‌ بینند و در بعضی مناطق کشور هم این غذا را با گوشت تهیه می‌ کنند.

سبزیِ سبزی پلو : طرز تهیه سبزی پلو با مرغ، ماهی سوخاری و میگو

غذاهای شب عید/غذاهای مناسب برای شام مهمانی

2. رشته پلو غذایی محبوب بعضی شهرهای ایران

در برخی شهرهای ایران مثل کرمانشاه، اراک، تهران و آذربایجان این غذا را شب عید درست می‌ کردند. دو عقیده درباره این غذا وجود داشت؛ یکی در دست داشتن سررشته کارها در سال جدید و دیگری طولانی شدن عمر مانند رشته‌ این غذای لذیذ.

رشته پلو یک غذای مجلسی محسوب می‌ شود که با ترکیب رشته، برنج، کشمش، گوشت و خرما تهیه می‌ شود. البته می‌ توان این غذا را بدون گوشت هم تهیه کرد. در این صورت باید آن را با پیاز داغ و ادویه طعم دار کرد.

۲ روش جهت تهیه رشته پلو + روش درست کردن رشته ی پلو

غذای نوروزی/غذای شب عید نوروز

3. دلمه برگ مو غذایی مناسب برای عید نوروز

اما غیر از این غذاهای مرسوم، هر شهر غذاهای مرسوم مخصوص به خودش را برای شب عید دارد. مثلا در آذربایجان دلمه در انواع مختلف پخته می‌ شود.

البته پخت دلمه برگ مو بیشتر متداول است. بعضی مردم معتقد بودند که با خوردن این غذاها می‌توان به تمام آرزوها در سال جدید رسید. این غذا با برنج، پیاز، لپه، سرکه، سبزی دلمه، گوشت چرخ کرده و ادویه‌ های مختلف درست می‌شود و در آخر در برگ دلمه پیچیده می‌ شود.

سبزی دلمه برگ مو چیست و چه خواصی دارد

لیست غذا برای عید نوروز

4. قورمه سبزی غذای همیشه محبوب برای ایام عید

یکی از غذاهای همیشه محبوب ایرانی‌ ها که اتفاقا در شب عید نوروز هم طبخ می‌ شود؛ قورمه سبزی است. البته این غذا را بیشتر در نقاط کوهستانی ایران تهیه می‌ کنند.

لازم به گفتن نیست که این غذای خوشمزه با سبزی‌ قورمه، لیمو عمانی، گوشت و لوبیا قرمز تهیه می‌ شود. البته به خودتان سخت نگیرید، در حال حاضر و با گرانی گوشت می‌توانید از مرغ هم استفاده کنید.

بسیاری از مردم در گذشته معتقد بودند که با خوردن قورمه سبزی در شب عید نوروز سال سبز و پربرکتی خواهند داشت.

کالری قورمه سبزی : طرز تهیه قورمه سبزی

غذاهای شب عید نوروز/غذاهای مخصوص شب عید نوروز

5. کوفته غذای محلی عید نوروز

همدانی‌ ها برای شب عید کوفته درست می‌ کردند. این کوفته با گوشت گوسفند، نخود، لپه، تخم‌ مرغ، انواع ادویه، آرد نخودچی و پیاز تهیه می‌شود و داخلش را پر از آلو، گردو، تخم مرغ آب پز و پیاز سرخ شده می‌ کردند.

ترفند مهم برای تهیه کوفته همدانی ورز دادن زیاد است. نکته‌ ای که اگر یادتان برود، کوفته‌ هایتان وا می‌ رود. روی این غذا هم آبگوشت می‌ ریختند و با ترشی آن را میل می‌ کردند.

غذاهای مخصوص عید/غذاهای سنتی شب عید

6. ترش تره غذای مخصوص گیلانی‌ ها برای شب عید

یکی از غذاهای مخصوص شب عید که در گیلان بسیار طبخ می شود ترش تره است. این غذا شباهت بسیار زیادی به آش دارد با این تفاوت که در آخر کار به آن تخم مرغ هم اضافه می‌ کنند.

برای تهیه این غذا نیاز به سیر، سبزی‌ های سنتی گیلان (خالواش)، سبزی ترکیبی از اسفناج، گیشنیز، برگ چغندر، تره، جعفری، شوید، نعنا، برنج و آب نارنج دارید. البته در فصل آلوچه در این غذا از آلوچه‌ های ترش جنگلی استفاده می‌شود. از محسنات این غذا گیاهی بودن آن است که برای گیاهخواران یک غذای کامل محسوب می‌شود.

غذاهای محلی عید نوروز/غذاهای ویژه عید نوروز

7. قیمه نثار قزوینی غذای مناسب عید نوروز

این غذا که در قزوین بسیار محبوب است، معمولا در شب عید یا برای پذیرایی از مهمانان تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا همان طور که از اسم آن پیداست به گوشت گوساله قیمه شده، زرشک، خلال بادام، برنج، زعفران، خلال پسته، رب گوجه، پیاز، گلاب یا هل و عرق دارچین نیاز دارید.

معمولا این خورشت قیمه را در لابه لای برنج می‌ریزند و روی آن را با خلال پسته و بادام تزئین می‌کنند.

غذاهای سنتی عید نوروز

8. خورش خلال کرمانشاه غذای مناسب عید نوروز

خورشت خلال همان طور که از اسم آن پیداست با خلال بادام تهیه می‌ شود. تهیه این غذا بسیار راحت است به خصوص برای کسانی که در پخت قیمه استاد هستند. چون خورشت خلال درست مثل قیمه آماده می‌ شود با این تفاوت که به جای سیب زمینی باید به آن خلال بادام اضافه کنید و نباید خیلی آبدارش کنید.

در این خورشت داشتن لعاب حرف اول را می‌زند. برای تهیه این خورشت خوشمزه کرمانشاهی به گوشت گوساله، زرشک سیاه، لیمو عمانی، پیاز، ادویه، زعفران و خلال بادام احتیاج دارید.

غذا برای مهمانی عید نوروز

9. کلم پلو شیرازی غذای ویژه عید نوروز

کلم پلو و دم پختک غذاهای ویژه شیرازی‌ ها برای شب عید است. غذایی که نه تنها در شیراز که در کل ایران محبوبیت زیادی دارد. برای تهیه این غذا از برنج، گوشت چرخ کرده، کلم، سبزی‌ های معطر، پیاز داغ، آرد نخودچی، پودر لیمو عمانی و ادویه استفاده می‌ شود.

البته طرز تهیه کلم پلو در نقاط مختلف ایران متفاوت است؛ مثلا در نقاط مختلف ایران کلم پلو را با کلم پیچ یا کلم برگ تهیه می‌کنند اما در شیراز این غذا را با کلم قمری درست می‌ کنند. برای تهیه دم پختک شیرازی هم به برنج، گوشت گوسفند یا گوساله، پیاز، کلم برگ، هویج، عدس، سبزی‌ های معطر و لوبیای چشم بلبلی نیاز دارید.

سبزی کلم پلو شیرازی چیست

غذا برای شب عید/فهرست غذا برای مهمانی های عید

10. پلوی هفت رنگ غذای قدیمی برای عید و چهارشنبه سوری

در چهارشنبه سوری‌ های خیلی قدیم معمولا خانواده‌ ها پلوی هفت رنگ تهیه می‌ کردند. پلوهایی که با خرما، کشمش، زیره، شوید، عدس و لوبیا تهیه می‌ شد و رنگ‌ های مختلفی داشت.

البته با وضعیت فعلی درست کردن چنین غذایی خرج زیادی بر می‌ دارد که شما می‌ توانید آن را با استفاده از رنگ‌ های خوراکی تزئین کنید و با هویج، کشمش، خلال پرتقال یا خلال پسته و بادام تزئین کنید.

غذاهای شب عید

هدف از تهیه این غذاها دور هم جمع شدن خانواده و سپری کردن اوقات خوش در واپسین روزها و لحظات آخر سال است. پس برای تهیه غذای شب عید به خودتان سخت نگیرید و تا جایی که می‌ توانید به دنبال جایگزین‌ های ساده برای موادی که خریدشان خیلی گران تمام می‌ شود، باشید.

طرز تهیه خجور شیرینی شب عید به زبان فارسی دری

چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (5 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits