دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی مخصوص بادمجان شکم پر چیست ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بادمجان شکم پر یکی از غذاهای خوش طعم شمالی است که با سبزی مخصوصی تهیه می شود. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را در پخت این غذای خوشمزه یاری نماییم.

سبزی مخصوص بادمجان شکم پر

بادمجان شکم پر یک غذای اصیل گیلانی است که امروزه به شیوه های مختلفی طبخ می شود. مواد اصلی این غذا بادمجان، رب انار و گردو است که در کمترین زمان می توان طبخ کرد.

طرز تهیه بادمجان شکم پر/سبزی بادمجان شکم پر

سبزی بادمجان شکم پر چیست ؟

سبزی مخصوص بادمجان شکم پر چوچاق و اناریجه است. این سبزی ها محلی هستند. در صورت در دسترس نداشتن سبزی محلی گیلان از جعفری، گشنیز و نعناع و سبزی های معطر استفاده کنید.

1. سبزی بادمجان شکم پر: چوچاق

از خواص گیاه چوچاق غافل نشوید، زیرا خاصیت بسیاری در ریشه آن نهفته است. ریشه گیاه چوچاق حاوی قند و ساکارز است. برای بیشتر بهره بردن از خاصیت آن، باید از ریشه اصلی این گیاه که از بقیه ریشه‌ ها بزرگ‌ تر است و اصطلاحا به آن بیخ می‌گویند، استفاده کرد. لازم به ذکر است که زمان برداشت ریشه گیاه چوچاق فصل پاییز است.

از جمله خواص چوچاق می‌ توان اشاره کرد به: درمان سیاه سرفه، خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی، درمان عفونت ادراری، درمان عفونت و درد دندان، ضد اسپاسم، درمان، بیماری‌ های مرتبط با کبد، درمان عقب افتادگی پریود، رفع سنگ کلیه و مثانه

2. سبزی بادمجان شکم پر: اناریجه

اناریجه گیاه محلی پرخاصیت و ضد سرطان است که فصل بهار در مراتع استان گلستان می روید و به واسطه داشتن رایحه خوش، طرفداران بسیاری دارد. به گفته کارشناسان طبق تحقیقات صورت گرفته ۳۹ گونه اسانس گیاه مذکور شناسایی‌ شده است که حتی بعضی از ترکیبات آن، ضد سرطانی هستند.

اناریجه سبزی است که در اواخر فصل اسفند و اوایل فصل بهار می‌روید و تا اواخر اردیبهشت ‌ماه می‌ توان از آن استفاده کرد. فصل گل‌دهی و میوه دهی اناریجه نیز اواخر تابستان است. اوایل بهار بهترین زمان برای برداشت جوانه ی تازه ی اناریجه است.

آشنایی با گیاه اناریجه و خواص آن

3. سبزی بادمجان شکم پر: جعفری

جعفری در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ادراری و حتی دیابت و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید بی‌نظیر این سبزی به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فلائونیدی، روغن‌های ضروری مثل میریستیسین و آپیول و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین‌های C ،A ،k است.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

4. سبزی بادمجان شکم پر: گشنیز

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.

گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ ها می‌شوند.

سطح بالای LDL در خون می‌ تواند منجر به مسائل جدی قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌ تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجود آمدن برخی شرایط خطرناک برای انسان جلوگیری می‌کند.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

5. سبزی بادمجان شکم پر: نعناع

نعنا دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55 درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود، مقدار منتول آن تا حدود 30 درصد پایین می آید.

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و ... محسوب می شود. سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. ▪ روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد. ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است.

خاصیت خوردن نعنا تازه

طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی/طرز پخت بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر

مواد لازم جهت تهیه بادمجان شکم پر شمالی:

  • بادمجان گوشتی بی دانه: ۵ عدد
  • مغز گردو سابیده شده: ۱/۵ پیمانه
  • سبزی معطر شمال (چوچاق و اناریجه): ۲ قاشق غذاخوری
  • رب انار: ۲ قاشق چای خوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: برای سرخ کردن

دستور پخت بادمجان شکم پر شمالی:

جهت تهیه بادمجان شکم پر گیلانی ابتدا بادمجان ها را بشویید. در صورت تمایل می توانید پوست بادمجان ها را با کمک پوست کن بکنید.

به صورت عمودی برشی از ابتدا تا انتها (تا حدی که مواد بیرون نریزد) بزنید.

بادمجان ها را درون آب قرار داده و مقداری نمک روی آن ها بپاشید تا تلخی آن ها گرفته شود.

پیاز را رنده ریز کرده و با مغز گردو آسیاب شده و سبزی معطر به خوبی مخلوط کنید.

سپس رب انار و فلفل و زردچوبه را به همراه مقداری نمک به مخلوط اضافه نمایید.

بادمجان ها را آبکش کرده تا آب حاصل از آن به خوبی گرفته شود.

مواد را به اندازه دلخواه داخل شکم بادمجان ها بریزید.

ماهیتابه را روی حرارت قرار داده و بادمجان های شکم پر را به آرامی سرخ کنید.

با استفاده از مقداری آب و رب انار و گردوی ساییده شده می توانید مایع رقیقی درست کنید و درون ماهیتابه بریزید تا زمانی که بادمجان ها در حال سرخ شدن هستند به خوبی بپزند. خاطرتان باشد درب ماهیتابه را حتما به مدت ۱ ربع جفت کنید و سپس بردارید تا غذا جا بیوفتد.

در صورت تمایل این غذای دل انگیز را در کنار ماست بورانی و ترشی نازخاتون به همراه برنج کته میل کنید.

سبزی مخصوص آش میوه اردبیلی

سبزیِ سبزی پلو : طرز تهیه سبزی پلو با مرغ، ماهی سوخاری و میگو

سبزی مخصوص اشکنه : دستور پخت اشکنه خوزستانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits