دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه ۵ غذای لذیذ و خوشمزه با گوشت چرخ کرده
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یکی از مواد غذایی که باید در رژیم غذایی مصرف شود، گوشت است ولی بسیاری از بچه ها گوشت را به صورت تکه ای دوست ندارند و از خوردن آن امتناع می ورزند، شاید بهترین جایگزین برای گوشت تکه ای، گوشت چرخ کرده باشد.

طرز تهیه انواع غذاها با گوشت چرخ کرده

1. انواع کتلت و کباب شامی با گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده سردست گوسفندی و قلوه گاه، ماده اصلی تهیه کتلت و کباب شامی است. به طور کلی کتلت ها از گوشت چرخ کرده، پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، و نمک و فلفل تهیه می شوند که بسته به ذائقه می توان به آن آرد نخودچی، فلفل دلمه ای، هویج، نخود فرنگی و سایر سبزیجات را اضافه کرد.

همه مواد میکس می شوند و ورز داده می شوند تا به صورت یکدست درآیند. سپس در روغن سرخ می شوند. کتلت را می توان با گوجه فرنگی، خیار شور، سس و نان میل کرد.

طرز تهیه کتلت و شامی

2. انواع رولت گوشت با گوشت چرخ کرده

یکی از انواع غذاهایی که با گوشت چرخ کرده می توان تهیه کرد، رولت گوشت است؛ این غذا بسیار خوش طعم است و از آن دسته غذاهایی است که هر کس می تواند مطابق سلیقه و ذائقه خود آن را تغییر دهد و بر اساس میل خود از مواد متنوعی برای داخل رولت استفاده کند.

رولت گوشت، غذایی بسیار مقوی و سرشار از انواع املاح، ویتامین و پروتئین است.

به طور کلی رولت گوشت از گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله، پیاز، زعفران آب کرده، فلفل سیاه، نمک، رب گوجه فرنگی تهیه می شود و برای داخل رولت می توان بسته به ذائقه از زرشک، گردوی خرد شده، تخم مرغ، و قارچ استفاده کرد.

برای تهیه رولت، گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، نمک و فلفل، و زعفران را مخلوط کرده و آن را داخل دستگاه غذاساز بریزید و اجازه دهید خوب مخلوط شوند و یک خمیر یک دست، درست شود. خمیر به دست آمده، در صورتی برای درست کردن رولت آماده است که به دست نچسبد.

اگر خمیر حاصل به دست می چسبد آنقدر آن را ورز دهید تا دیگر به دست نچسبد. یک پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در ماهی تابه تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. سپس نمک، فلفل، بقیه زعفران، و رب را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید تا رنگ رب باز شود و آب را به آن اضافه کنید.

حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا سس بجوشد. خمیر گوشت را در کف سینی به ارتفاع یک سانتی متر به شکل مستطیل پهن کنید و داخل آن را به صورت یکنواخت با مواد دلخواه بپوشانید. گوشت را رول کنید و لبه های گوشت را به هم بچسبانید.

آن را در ظرفی قرار داده و سس را روی آن بریزید، در ظرف را ببندید و روی شعله ملایم به مدت نیم ساعت قرار دهید تا بپزد. رولت گوشت را می توانید با سیب زمینی سرخ شده، هویج یا انواع سبزیجات مورد علاقه خود تزئین کنید و با نان میل کنید.

طرز تهیه رولت گوشت

3. همبرگر

برای تهیه همبرگر ابتدا در یک کاسه، گوشت گاو، تخم‌مرغ، پیاز رنده شده، مقداری خرده نان یا آرد سوخاری، سیر رنده شده، نمک و فلفل مخلوط کنید.

مواد را حسابی ورز داده و به اندازه یک پرتقال از آن جدا کرده و آن را پهن کنید. همبرگر را با دو روش گریل کردن یا سرخ کردن می‌توانید درست کنید. برای تهیه برگر گریل شده، گوشت را روی باربیکیو قرار داده و منتظر شوید بپزد و بعد آن را برگردانید.

اگر امکان گریل کردن برگر برای شما وجود ندارد می‌توانید آن را با تابه سرخ کنید. در صورتی که می‌خواهید برگر را سرخ کنید، تابه را فقط چرب کنید و روغن زیاد در تابه نریزید.

توجه داشته باشید که حرارت را خیلی زیاد نکنید، در این صورت دور همبرگر سوخته و وسط آن پخته نمی‌شود. از طرفی هم اگر حرارت را خیلی کم کنید برگر آب می‌اندازد. وقتی برگر آماده شد آن را داخل نان گذاشته و مخلفات را روی گوشت بگذارید.

طرز تهیه همبرگر

4. طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده

احتمالا اولین گزینه‌ای که برای درست کردن غذا با گوشت چرخ کرده به ذهنتان خطور می‌کند، ماکارونی است. برای تهیه ماکارونی اول پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید. بعد مقداری به آن زردچوبه بزنید. گوشت‌ چرخ کرده را به آن اضافه کرده و بعد از تفت دادن، نمک و فلفل هم بریزید.

در یک کاسه یا لیوان رب گوجه فرنگی را با آب مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید. قابلمه پر از آب را روی حرارت گاز قرار دهید و در آن نمک و روغن بریزید. بعد از اینکه آب جوش آمد ماکارونی‌ها را در آن بریزید تا بپزد.

از آنجایی که ماکارونی را بعد از آبکش کردن باید دم کنید، بهتر است نگذارید خیلی نرم شود. ماکارونی‌ها را آبکش کنید و کف همان قابلمه را چرب کنید. مقداری نان لواش یا تافتون را روی روغن گرم شده بگذارید و کمی شعله را زیاد کنید.

بعد از آنکه رنگ آن کمی عوض شد ماکارونی و مایه آن را به صورت لایه‌ای روی آن بریزید و در قابلمه را با دم‌ کنی بگذارید. اول بگذارید حرارت زیاد باشد تا بخار بیندازد بعد از دو دقیقه حرارت را ملایم کنید.

طرز تهیه ماکارونی

5. لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این غذا مثل ماکارونی اول مایه آن را درست کنید. لوبیای سبز را ریز ریز خرد کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید و به آن کمی زردچوبه بزنید. وقتی کمی طلایی شد، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و بگذارید تا بپزد و بعد از اینکه رنگ آن عوض شد، لوبیاها را هم به آن اضافه کنید.

کمی رب گوجه‌فرنگی را با آب رقیق کنید و به مایه اضافه کنید. در تابه را ببنید تا با حرارت ملایم لوبیا و گوشت پخته شود. یک قابلمه پر از آب روی شعله گاز قرار دهید و به آن نمک بزنید، وقتی که آب جوش آمد برنج‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید در آب جوش بریزید و بگذارید تا کمی نرم شود.

زمانی برنج را آبکش کنید که نه زنده و نه خیلی نرم باشد. بعد از آبکش کردن کف قابلمه را چرب کنید و نان یا سیب‌ زمینی بیندازید و شعله را زیاد کنید تا رنگ ته‌ دیگ کمی عوض شود. بعد به صورت لایه‌ای برنج و مایه لوبیا پلو را به آن اضافه کرده و در قابلمه را با دم‌کنی بگذارید و شعله را کم کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه قیمه ریزه با گوشت و آرد نخودچی

۲ روش سنتی برای پخت زیره پلو : زیره پلو با گوشت و ساده

پای گوشت چرخ کرده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits