دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مدت زمان پخت قورمه سبزی در قابلمه چقدر است؟
22
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر بخواهیم قورمه سبزی را درون قابلمه بپزیم باید زمانی بین 4 تا 5 ساعت حتما ان را روی گاز نگه داریم تا به خوبی جا بیفتد و لعاب دارد شود .

قورمه سبزی Ghormeh Sabzi - epersianfood غذایی است که به دلیل وجود موادی مانند گوشت ، لوبیا و سبزی در آن باید روی حرارت خیلی ملایم آن را پخت و اگر بخواهیم این غذا را درون قابلمه بپزیم باید زمانی بین 4 تا 5 ساعت حتما ان را روی گاز نگه داریم تا به خوبی جا بیفتد و لعاب دارد شود .

قورمه سبزی که تنها 2 ساعت روی گاز باشد اصلا خوشمزه نیست و به هیچ عنوان جا نمی افتد چه بسا که بسیار آبکی شود و مواد ان نپخته باشند . تنها در صورتی میتوان قورمه سبزی را به مدت کم روی شعله نگه داشت که تمامی مواد آن در زودپز پخته شده باشند .

نکاتی مهم درمورد سبزی های قورمه سبزی

اولین نکته در مورد قورمه سبزی این است که تا حدی که میتوانیم باید از سبزی های تازه و معطر استفاده کنیم . یعنی سبزی ها را خودمان تهیه کرده ، پاک کنیم و به خوبی بشوییم. زمان پاک کردن سبزی ها باید حواسمان باشد که ساقه های اضافی یا قسمت های زرد شده و گندیده سبزی را حتما جدا کنیم .

سبزی ها را باید ساطوری و ریز ریز کنیم. چون همانطور که میدانید سبزی قورمه سبزی هر چه ریز تر خرد شده باشد قورمه سبزی ظاهر بهتری پیدا میکند و جا افتاده تر میشود . کسانی که شاغل هستند یا وقت زیادی ندارند میتوانند از سبزی های خرد شده موجود در بازار استفاده کنند .

اگر یک قورمه سبزی تیره و دلپذیر میخواهید باید حتما سبزی ها را به مدت زیاد یعنی حداقل 1 ساعت در روغت تفت دهید اما حواستان باشد که سبزی ها نسوزند که در این صورت غذای شما حتما تلخ خواهد شد .

البته در این صورت باید قید یک غذای مغذی را بزنید . چون سبزی هایی که یک ساعت تمام در روغن چه مایع و چه جامد سرخ میشوند دیگر هیچ ارزش غذایی ندارند . و این کار تنها برای ظاهر بهتر خورشت انجام میگیرد.میتوان از سبزی خشک شده نیز در قورمه سبزی استفاده کرد . 50 گرم سبزی خشک شده معادل 1 کیلو گرم سبزی تازه میباشد . سبزی خشک ها را باید قبل از استفاده در آب گرم خیس کنید و به مدت چند دقیقه انها را در روغن تفت دهید .

مدت زمان تفت سبزی خشک شده بسیار کم است چون این سبزی ها دیگر تقریبا اماده استفاده در خورشت میباشند .

مدت زمان پخت قورمه سبزی در قابلمه چقدر است؟

لوبیاهای قورمه سبزی

نکته دوم در مورد لوبیاهای مورد استفاده در قورمه سبزی است . حتما لوبیا ها را ازچند ساعت قبل در اب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید . و حتما باید لوبیاها را قبل از استفاده در قورمه سبزی در آب بپزید . اگر میخواهید پخت لوبیا را در قابلمه انجام دهید زمانی حدود 60 تا 90 دقیقه نیاز دارید. اما در زودپز این زمان کمتر است .

به نظر من اصلی ترین لوبیای مورد استفاده در قورمه سبزی لوبیا قرمز است و بعد از آن لوبیا چیتی و بعد لوبیا چشم بلبلی . البته ممکن است در شهرهای مختلف سلیقه های متفاوت داشته باشند .

مثلا به خاطر نفخ کمتری که لوبیا چشم بلبلی دارد ترجیح دهند از این لوبیا استفاده کنند . در کل خیس کردن لوبیا نیز به منظور گرفتن نفخ ان انجام میشود .

گوشت مورد استفاده در قورمه سبزی

اغلب در قورمه سبزی از گوشت گوسفند و یا گوساله استفاده میکنند . البته گوشت گوسفند بیستر توصیه میشود زیرا گوشت گوسفند مقداری چربی هم به همراه دارد و باعث چرب شدن و لعاب دار شدن قورمه سبزی میشود و هم اینکه گوشت گوساله طبع سردی دارد و ممکن است به مزاج همه ی افراد سازگار نباشد . در برخی شهر ها از مرغ نیز در این خورشت استفاده میشود که به نوعی غذای لذیذی است . و مدت زمان پخت ان نسبت به قورمه سبزی با گوشت گوسفند بسیار کمتر است .

در اینجا دستور پخت قورمه سبزی با گوشت گوسفند در قابلمه و چاشنی های مورد استفاده در ان را توضیح میدهیم .

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی :

  • نیم کیلو گوشت گوسفند ( قسمت سردست زیرا هضم ان راحتتر است )
  • 2 عدد پیاز
  • 1 حبه سیر
  • 300 گرم لوبیا قرمز
  • 1 کیلو سبزی قورمه ( تره ، گشنیز ، جعفری ، اسفناج ، مقدار کمی شنبلیله )
  • 3 عدد لیمو عمانی
  • به مقدار لازم نمک ، فلفل ، زردچوبه
  • نصف استکان آبلیمو یا آبغوره یا آب نارنج

مدت زمان پخت قورمه سبزی در قابلمه چقدر است؟

دستور پخت قورمه سبزی

ابتدا سبزی های ریز ریز شده را درون یک ماهیتابه با کمی روغن به خوبی تفت دهید . در این فاصله که سبزی ها تفت داده میشوند پیاز و سیر را نگینی کرده و در یک قابلمه با کمی روغن سرخ کنید .

تکه های گوشت را هم درون قابلمه بریزید و خوب با پیاز و سیر تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود و بوی گوشت نیز گرفته شود . فلفل و زردچوبه را نیز همین موقع اضافه کنید.

لوبیا هایی که از قبل پخته اید را نیز به گوشت اضافه کنید و اگر سبزی ها آماده بود آنها را هم به مواد اضافه کرده و حدود 3 تا 4 لیوان آب جوش روی مواد بریزید و حرارت شعله را خیلی کم کنید .

بعد از تقریبا 3 ساعت لیمو عمانی ها را سوراخ کرده ، تلخی ان را بگیرید و به مواد اضافه کنید . و چاشنی مورد نظر خودتان را هم اضافه کنید . چاشنی های قورمه سبزی میتواند آبلیمو ، آبغوره یا آب نارنج باشد . این چاشنی ها طعم ترش فوق العاده ایی به قورمه سبزی میدهند .

10 دقیقه آخر نمک را نیز اضافه کرده و صبر کنید تا زمانی که خورشت کاملا جا بیفتد و سطحی از روغن روی آن را بپوشاند .

میتوانید برای این کار 2 قاشق روغن زیتون روی خورشت بریزید تا ظاهر بهتری پیدا کند . یا اگر روی سطح خورشت شما روغن نبود و به روغن زیتون نیز درسترسی نداشتید میتوانید زمانی که میخواهید خورشت را سرو کنید چند تکه یخ کوچک درون خورشت بریزید تا روغن های موجود در خورشت روی سطح قرار گیرند .

با مراجعه به سایت epersianfood میتوانید آموزش آشپزی غذاهای ایرانی مانند Zereshk Polow و سایر غذاها را یاد بگیرید.

منبع : www.epersianfood.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits