دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه کته با آموزش آسان برای مبتدی ها

دستور پخت برنج کته با روشی آسان و جالب

طرز تهیه کته با آموزش آسان برای مبتدی ها
32
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روش و نکات مهم پخت برنج بصورت کته _ برنج خوراک اصلی آسیایی هاست. برنج به دو روش برنج کته و برنج آبکشی تهیه می‌ شود. برای تهیه برنج کته با ما همراه شوید.

طرز تهیه کته _ طرز پخت کته

روش آبکشی به خاطر این که برنج بیشتر قد می‌کشد و دانه‌های آن به هم نمی‌چسبند، از روش کته مجلسی‌تر است. اما در این روش به خاطر دور ریختن آب برنج، تمام مواد مغذی و مفید برنج هنگام آبکشی از بین می‌رود. بنابراین سعی کنید برنج را بیشتر به صورت کته درست کنید تا از خواص آن بی‌بهره نمانید. با دلگرم همراه شوید.

دستور پخت برنج کته با روشی آسان و جالب

طرز تهیه برنج سریع (کته) بسیار خوشمزه

مواد لازم برای تهیه کته ساده

  • ۲ پیمانه برنج خام
  • ۲۰ گرم کره
  • نمک به مقدار لازم

مراحل تهیه کته ساده

  1. برای تهیه کته ابتدا باید برنج رو بشوریم تا آبش شفاف بشه، پس حدود ۴ الی ۵ بار برنج رو با آب سرد میشوریم و آبش رو عوض میکنیم تا آبش شفاف بشه.
  2. وقتی آب برنج شفاف شد قابلمه رو در حدی از آب پرمیکنیم که به اندازه یک بند انگشت آب روی برنج بایسته.
  3. دقت کنین که سایز قابلمه رو متناسب با مقدار برنج انتخاب کنین چون در صورتی که زیادی بزرگ باشه این حجم آب هم برای کته شدن برنج زیاد میشه و برنجتون وا میره و شفته میشه برای مثال من برای پخت دو پیمانه برنج از یک قابلمه کوچک (دونفره) استفاده کردم.
  4. حالا به مقدار کافی به برنجتون نمک بزنین دقت کنین تا مقدار نمک رو زیاد نریزین چون قرار نیست تا برنج رو آبکش کنین تا نمک اضافیش بره. بعد بذارین تا برنج بمونه و خیس بخوره حدود ۱ الی ۲ ساعت کافیه.
  5. حالا شعله گاز رو روشن کنین و بذارین تا برنج با حرارت زیاد بجوشه. در قابلمه باید باز باشه.
  6. برنجتون انقدر باید بجوشه که آبش رو بکشه البته نه بقدری که خشک بشه باید طوری باشه که وقتی با قاشق برنج رو کنار میزنین فقط کمی ته قابلمه آب باشه خیلی خیلی کم. در کل این مدت باید حواستون به برنج باشه چون معمولا برنج بین ۱۰ دقیقه تا یک ربع به این شکل میرسه.
  7. حالا کره ای رو که داریم رو تکه تکه میکنیم و روی برنج میذاریم.
  8. بعد روی قابلمه دم کنی میذاریم و در قابلمه رو هم میبندیم و برای نیم ساعت الی سه ربع اجازه میدیم تا برنج دم بکشه.
  9. حالا کته لذیذ ما آماده است

نکات مهم پخت برنج آبکش

  1. قبل از پخت برای اینکه برنج شما کمتر به جوشاندن نیاز داشته باشد و همچنین برنج، بیشتر قد بکشد.
  2. حداقل نیم ساعت برنج را بخیسانید.
  3. زمان خیساندن برنج بستگی به تازه بودن یا نبودن برنج دارد.
  4. برنج هر چه کهنه‌تر باشد، باید زمان بیشتری آن را بخیسانیم.

زمان خیساندن برنج

۲- هنگامی که می‌خواهید برنج را بخیسانید، از نمک استفاده کنید که برنجتان وا نرود و له نشود.

۳- اگر قصد دارید برنج آبکش سفید درست کنید، بهتر است؛ داخل آب در حال جوشِ برنجتان چند عدد دانه هل یا یک چوب دارچین بیندازید. اینطوری هم برنجتان خوش طعم می‌شود و هم رنگ نمی‌گیرد.

۴- برای سفید شدن برنج می‌توانید نصف استکان کوچک سرکه داخل آب در حال جوشیدن برنج بریزید.

۵-ظرفی که برنج داخل آن می‌جوشد و دم می‌کنید باید دو سوم آن خالی باشد تا برنج شما جا برای باز شدن داشته باشد و خراب نشود.
۶-برای قد کشیدن برنج پنج دقیقه قبل از آبکش کردن برنجتان یک تیکه یخ، داخل آب برنج که در حال جوشیدن است؛ بیندازید یا یک لیوان آب خیلی سرد، داخل برنج بریزید. با این روش به دانه‌های برنج شوک وارد می‌شود و باعث قد کشیدن برنج می‌شود.

۷- یکی از نکات مهم پخت برنج آبکش این است که: داخل آبی که برنج دارد می‌جوشد کمی روغن حدود یک قاشق غذاخوری برای چهار نفر و کمی آبلمیو بریزید، تا برنج شما بهم نچسبد و وا نرود.

۸- برنج را که آبکش کردید؛ بچشید اگر شور نبود نیاز نیست روی آن آب بریزید.

۹- برای دم کش کردن برنج، یک جا همه‌ی برنج‌ها را در قابلمه نریزید. با کفگیر در حالی که دست شما از قابلمه فاصله دارد؛ برنج را داخل قابلمه بریزید. تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند، دانه‌ها بهم دیگر نچسبند و در موقع دم کشیدن هم خوب دم بکشند.

۱۰- موقع دم گذاشتن برنج حدود یک سوم لیوان آب ترجیحاً آب گرم داخل قابلمه بریزید، تا خوب برنج دم بکشد.

۱۱- برنج خود را در وسط قابلمه حالت کوه جمع کنید، تا خیلی ته دیگ نشود و با ته کفگیر سوراخ‌هایی در وسط برنج ایجاد کنید. بعد روغن به مقدار مورد نیاز به برنج اضافه کنید. با این روش روغن به همه‌ی قسمت‌های برنج می‌رسد.

۱۲-معمولا بعد از بیست دقیقه برنج دم می‌کشد. می‌توانید برنج خود را با هل، زیره یا زعفران تزیین کنید.

نکات مهم پخت برنج کته

  • پختن برنج بصورت کته باعث می‌شود که خواص و ویتامین‌های برنج از دست نرود و همچنین عطر و طعم برنج بیشتر حفظ شود. مخصوصا برای پخت برنج ایرانی؛
  • کته کردن برنج یعنی: بدون اینکه برنج را آبکش کنیم، برنج را بپزیم. بنابراین باید مقدار کمتری آب نسبت به پختن برنج آبکش، به آن اضافه کنیم.
  • یکی از نکات مهم پخت برنج کته میزان آب آن است. برای کته کردن برنج به خصوص برنج ایرانی به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب داخل قابلمه بریزید. و در آخر یک پیمانه اضافه بر تعداد پیمانه‌ها آب بریزید.
  • به برنج نمک و روغن به میزان لازم اضافه کنید تا جوش بیاید وقتی جوش آمد درب قابلمه را ببندید و شعله گاز را کم کنید تا بجوشد. وقتی آب آن تمام شد. دمی را روی درب قرار دهید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دم بکشد.
  • وقتی دمی را روی برنج قرار می‌دهید. برای اینکه برنج خوب دم بکشد، برنج شما باید کمی آب داشته باشد. اگر آب برنج خیلی کم بود یا آب نداشت. حدود نصف استکان آب به برنج خود اضافه کنید. و بعد آن را دم بگذارید.
  • طرز پخت برنج کته هم مانند طرز پخت برنج آبکش است. باید قابلمه حدود سه برابر میزان برنج شما باشد. سعی کنید نیم ساعت قبل از پخت برنج، آن را بخیسانید. البته در خیساندن برنج همیشه نمک به برنج خود اضافه کنید تا برنج شما وا نرود. اما برای پخت برنج کته میزان نمک باید کم تر باشد تا میزان نمک برنج زیاد نشود.

طرز پخت برنج کته و طرز پخت برنج آبکش

برای پختن برنج ایرانی باید بیشتر دقت کنید. برنج ایرانی مخصوصاً اگر تازه باشد. نباید آن را زیاد بخیسانید یا اینکه زیاد بجوشانید چراکه برنج شما چفته و خراب می‌شود.

برنج کته یا حتی برنج آبکش را خیلی بهم نزنید، تا دانه‌های برنج خرد و شکسته نشوند.

لذت آشپزی با دلگرم :

طرز تهیه کته با آب مرغ مناسب کودکان

طرز تهیه ی گوجه پلو به شیوه ی دم کردن

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (32 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits