دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه خشک کردن و تهیه پودر تخم مرغ

پودر تخم مرغ | طرز تهیه و نحوه مصرف پودر تخم مرغ

نحوه خشک کردن و تهیه پودر تخم مرغ
21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اگر یک تخم مرغ خور حرفه ای هستید احتمالا می دانید که در فصول گرم و سرد سال قیمت تخم مرغ نیز متفاوت است. تقاضا در تابستان ها کمتر بوده و به علت عرضه زیاد و فسادپذیری قیمت کاهش می یابد. تخم مرغ را پودر کنید تا دیگر نگران کاهش و افزایش قیمت ها نباشید.

پودر تخم مرغ | طرز تهیه پودر تخم مرغ

پودر تخم مرغ بهترین خوراک برای مسافرت های اردویی و صحرایی خارج از شهر است. چرا که منبع عالی پروتئین بوده و به راحتی، با حمل آسان و البته با ماندگاری بالا.

حتی در گردش های سخت مثل کوهنوردی نیز به کار می آید. البته این منبع پروتئین را به عنوان غذایی اورژانسی در خانه هم می توان نگهداری کرد.

به جای پرداخت هزینه ای بالا برای تهیه ی پودر تخم مرغ که به صورت تجاری فروخته می شود، می توانید خودتان آن را در خانه تهیه کنید. انجام این کار بسیار آسان است. با دلگرم همراه باشید تا آن را فرا گیرید.

پودر سفیده تخم مرغ

پودر سفیده تخم مرغ به چه دردی می خورد؟ + طرز تهیه

مواد لازم جهت تهیه پودر تخم مرغ خانگی

  • برای تهیه ی پودر به اندازه ی 12 نفر:
  • 12 تخم مرغ بزرگ
  • 6 تا 12 قاشق غذاخوری آب (90 تا 180 میلی لیتر آب) آماده کنید.

طرز تهیه پودر تخم مرغ مرحله به مرحله

تخم مرغ ها را آماده کنید. بسته به اینکه می خواهید تمام تخم مرغ را به پودر تبدیل کنید یا فقط سفیده یا زرده آن را (به صورت جداگانه)، نحوه ی آماده کردن تخم مرغ متفاوت است.

در صورتی که می خواهید سفیده و زرده را جداگانه خشک کنید، آن ها را از هم جدا کنید. اما اگر می خواهید سفیده و زرده را با هم خشک کنید، آن را در ظرفی، شکسته و خوب هم بزنید؛ تا در هم مخلوط شده و بافت سفتی به دست آید.

زرده و سفیده را به صورت جداگانه هم بزنید. سفیده را آنقدر با هم زن، هم زده تا بافتی فومی پیدا کند، زرده نیز آنقدری باید هم بخورد که کاملاً غلیظ شود.

پودر تخم مرغ

نحوه خشک کردن تخم مرغ ها

  1. ابتدا فر را روی کم ترین درجه حرارت تنظیم کنید. دمای ایده آل برای خشک کردن و تهیه پودر تخم مرغ در فر، 115 درجه فارنهایت (46 درجه سانتی گراد) است. اما کمترین درجه برخی از فر ها، 170 فارنهایت یا 77 سانتی گراد بوده که در این صورت نمی توان از این متد برای خشک کردن تخم مرغ استفاده کرد. بنابر این باید از دستگاه خشک کن استفاده کرد.
  2. تخم مرغ های آماده را به صورت نازک روی سینی فر بریزید. هر بار می توانید 6 تا 12 تخم مرغ را روی سینی فر بریزید. توجه داشته باشید که از هیچ گونه چربی یا روغنی استفاده نکنید.
  3. سینی را داخل فر گرم شده گذاشته و اجازه دهید تا بافت آن ترد و شکننده شود. بسته به درجه حرارت فر این فرآید 6 تا 12 ساعت طول می کشد.
  4. هر دو ساعت یکبار تخم مرغ ها را هم بزنید.
  5. اگر قسمتی از تخم مرغ زودتر خشک و شکننده شد، برای جلوگیری از سوختن، می توانید آن را جدا کرده و از فر درآورید.
  6. سپس اجازه دهید بقیه ی تخم مرغ ها نیز خشک شوند.

اصول نگهداری پودر تخم مرغ

بعد از خشک شدن کامل تخم مرغ ها، باید آن را به پودر تبدیل کرده و به شکل صحیحی نگهداری کنید.
تخم مرغ های خشک شده را در غذاساز یا مخلوط کن ریخته و با سرعت بالا و به مدت 1 تا 2 دقیقه آن ها را مخلوط کرده تا پودر یک دستی حاصل شود.

پودر را داخل ظرف شیشه ای درب داری بریزید. در صورت امکان آن را تا آخر پر کرده و فضای خالی در آن باقی نگذارید.
پودر تخم مرغ را در مکانی سرد و تاریک یا در یخچال نگهداری کنید.

اگر تخم مرغ ها کاملاً خشک شده اند، مواد دیگری مثل روغن را به آن ها اضافه نکنید. تخم مرغ ها را به صورت یک دست پودر کرده و در ظرفی کاملاً کیپ و محکم بریزید. معمولاً چند ماه تا دو سال می توان از آن ها نگهداری کرد.
برای ذخیره سازی طولانی تر، پودر را فریز کنید. پودر فریز شده را تا 5 سال هم می توان نگه داری کرد.
برای استفاده از پودر، 1 تا 2 قاشق غذاخوری آب گرم را با 2 قاشق غذاخوری پودر تخم مرغ مخلوط کنید. سپس به مدت 5 دقیقه به مخلوط اجازه دهید تا غلیظ شود
اکنون می توانید مثل تخم مرغ معمولی از آن استفاده کنید. یعنی آن را در تابه سرخ کرده و نوش جان کنید.

خواص پودر سفیده تخم مرغ

خواص پودر سفیده تخم مرغ

جالب است که پودر سفیده تخم مرغ نیز می‌تواند خواص فراوانی برای سلامتی را داشته باشد. به طور خلاصه فواید این پودر عبارت است از:

  1. پودر سفید تخم مرغ به طور طبیعی فاقد کربوهیدرات و چربی است
  2. این ماده غذایی یک انتخاب عالی برای کسانی است که رژیم غذایی دارند
  3. توانایی بدن را برای رشد و تقویت عضلات افزایش می‌دهد
  4. منبع کامل پروتئین است که با سرعت و میزان متعادلی هضم می‌شود
  5. حاوی آمینو اسید‌ها است
  6. در مقایسه با سایر منابع غذایی مقدار لوسین بیشتری دارد

بنابراین تمام افرادی که سفیده تخم مرغ را دوست ندارند، با استفاده از پودر سفیده تخم مرغ می‌تواند از خواص فراوان آن بهره‌مند شوند. البته حذف تخم مرغ از رژیم غذایی توصیه نمی‌شود، اما اگر شما تمایلی به خوردن تخم مرغ ندارید، پودر سفیده تخم مرغ می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مضرات پودر سفیده تخم مرغ به عنوان مکمل

پروتئین پودر سفیده تخم مرغ معمولا از طریق خشک کردن با اسپری و از تخم مرغ خام تولید می‌شود.

این مکمل پاستوریزه شده است، بنابراین سالمونا موجود در آن از بین می‌رود، اما هیچ اطمینانی در رابطه با از بین رفتن آویدین وجود ندارد. احتمال واکنش آویدین در بدن با بیوتین وجود دارد، در نتیجه این واکنش بدن دچار کمبود بیوتین خواهد شد.

نوشیدن پودر سفیده تخم مرغ همراه با آب، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند. این پودر به خوبی در آب حل نمی‌شود و ممکن است فومی چسبنده را تولید کند.

در نتیجه تشکیل این فوم فرد ممکن است دچار نفخ شدید شود. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص پودر سفیده تخم مرغ ، آن را با شیر مخلوط کنید.

نحوه مصرف پودر سفیده تخم مرغ

پودر سفیده تخم مرغ به صورت مکمل باید به همراه شیر یا آب پنیر نوشیده شود. به باور متخصصان برای دریافت نتایج مطلوب از خواص این ماده غذایی بهتر است آن را صبح‌ها و بلافاصله بعد از بیدار شدن یا همراه با وعده غذایی یا میان وعده غذایی مصرف کنید.

همچنین به ورزشکاران توصیه می‌شود که این مکمل را قبل از تمرینات بنوشند تا اسید‌ آمینه ضروری برای عملکرد عضلات آن‌ها فراهم شود.
جف آندرسون نویسنده کتاب «آنابولیک‌های بهینه» می‌گوید بهترین زمان برای نوشیدن پروتئین سفیده تخم مرغ، بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی است تا مواد مغذی درون ماهیچه‌ها بازیابی شوند.

نکات آخر در مورد پودر سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین‌ و آمینو اسید‌ است، این مواد مغذی به رشد ماهیچه‌ها کمک فراوانی می‌کنند. از این رو بسیاری به ویژه ورزشکاران از پودر سفید تخم مرغ که خواص مشابهی دارد، به عنوان مکمل استفاده می‌کنند.

هرگز جایگزین کردن سفیده تخم مرغ با پودر آن توصیه نمی‌شود. بلکه اگر می‌خواهد حداکثر بهره را از خواص پودر سفیده تخم مرغ ببرید بهتر است آن را همراه با تخم مرغ مصرف کنید.

بیشتر بخوانید :

خواص حیرت انگیز پودر سفیده تخم مرغ را میدانید ؟

خواص جالب پوست تخم مرغ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (21 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits