دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه انواع غذاهای نذری ماه محرم
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های زیبا و پسندیده ایرانی ها است. از جمله مشهورترین انواع غذای نذری یا غذای محرم می‌توان به خورشت قورمه سبزی نذری، پخت انواع حلیم، آش شله قلمکار و ... اشاره نمود.

نکات مهم برای پخت غذاهای نذری در ماه محرم و ماه رمضان

پختن غذاهای نذری ماه محرم سنتی است که با عزاداریهای این ایام عجین شده . قورمه سبزی گرچه قورمه سبزی به اندازه خورش قیمه در میان غذاهای نذری فراوانی ندارد اما به هر حال شاید بتوان آن را جزو سه غذای معمول نذری روزهای محرم به شمار آورد. با دلگرم همراه شوید.

آشنایی با مدل غذای نذری و نحوه پخت آن

1 - خورش قورمه سبزی

مواد لازم برای ۱۰۰ نفر:

  • گوشت گوسفندی ۸ کیلو گرم
  • لوبیا قرمز ۲ کیلو گرم
  • پیاز ۱۰ کیلو گرم
  • لیمو عمانی ۱ کیلو گرم
  • سبزی قورمه۱۰ کیلو گرم
  • برنج ۱۵ کیلو گرم

طرز تهیه :

  1. لوبیاها را بشویید و بگذارید بپزد .گوشت گوسفندی را هم پاک کنید و به اندازه خورشی خرد کنید. پیازها را خرد کنید و کناری بگذارید. سبزی قورمه را هم پاک کنید و بعد از شستن خرد کنید و در روغن سرخ کنید.
  2. دیگی آماده کنید و گوشت را همراه با مقداری روغن در آن بریزید و تفت دهید.به گوشت در حال سرخ شدن پیاز هم اضافه کنید.
  3. ریختن زردچوبه هم فراموش نکنید..سپس سبزی سرخ شده و لوبیای پخته را هم بیفزایید. حالا مقداری آب بریزید و در دیگ را بگذارید و صبر کنید تا گوشت بپزد و خورش جا بیفتد نیم ساعت قبل از پایان پخت ،بعد از اینکه از پختن گوشت مطمئن شدید ،نمک همراه با لیمو عمانی اضافه کنید.
  4. برای اینکه خورش خوشمزه تر شود لوبیاها را به جای پختن بعد از شستن و خشک کردن ،۵ تا ۶ دقیقه در تابه ای بدون روغن که از قبل گرم کرده اید تفت دهید.البته لوبیاها را باید مرتب هم بزنید تا نسوزد. مراقب باشید مقدار شنبلیله سبزی زیاد نباشد زیرا خورش تلخ می شود
  5. اگر گشنیز سبزی قورمه را زیاد بریزید خورش کمی شیرینتر میشود . بعضی ها اصولاً آن را حذف می کنند.
  6. در مخلوط سبزی قورمه، با توجه به فصل،اسفناج یا برگ چغندر می ریزند. حالا که فصل زمستان است از اسفناج استفاده نمایید اسفناج به خورش لعاب می دهد.
  7. به هر کیلو گرم سبزی ۵ تا ۶ شاخه پیازچه هم بیفزایید . پیازچه طعم خورش را خوشمزه می کند. سبزی خورش قورمه را خیلی سرخ نکنید زیرا تلخ می شود.
  8. برای پخت قورمه سبزی در حجم زیاد معمولاً لوبیا را از قبل نمی پزند آن را از شب قبل خیس کرده و همزمان با سبزی به گوشت اضافه می کنند ولی در این صورت دیگر نمی شود لوبیا را تفت داد.
  9. اگر علاوه بر لیمو عمانی درسته از پودر لیمو عمانی هم اضافه کنید خورش خوش طعم تر می شود. بعضی ها علاوه بر لیمو عمانی آبلیمو ترش یا آبغوره هم می ریزند.

ارزش غذایی قورمه سبزی

سبزی قورمه، شنبلیله و تره و جعفری است. این سبزی ها هم خورش را خوشمزه می کند، هم خواص زیادی دارند؛ تره قورمه سبزی، برای عفونت های بدن خوب است، مخصوصا در ماه محرم که چند سالی است با فصل زمستان مقارن شده و خیلی از مردم سرما خورده هستند.

وجود شنبلیله هم این خورشت را برای افراد دیابتی مناسب می کند. این سبزی در گذشته، داروی مرض قند بوده است. لوبیایی که در خورشت قورمه سبزی می ریزند، پروتئین و فیبر دارد و این غذا را برای ایام عزاداری که انرژی و توان زیادی نیاز است، مناسب کرده.

غذا نذری

separator line

2 - حلیم گندم

حلیم یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به مدل ها و سلیقه های مختلفی برای نذری درست میشود. فیبر موجود در گندم سبوس دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری های قلبی می شود.

مواد لازم:

  • گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله ۲۵۰ گرم
  • بلغور گندم نیم کیلو
  • نمک به مقدار لازم
  • دارچین به مقدار لازم
  • شکر به مقدار لازم
  • روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

طرز تهیه :

  1. در ابتدا گوشت را با کمی نمک بگذارید تا کاملا پخته شود. در بین پخت گوشت کف گوشت را مرتب بگیرید. در یک قابلمه جدا گانه بلغور گندم را که پاک کرده و شسته اید را بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۲ پیمانه آب روی آن بریزید و بگذارید تا بلغور کاملا پخته شود.
  2. بلغور در حال جوش سنگین است و مدام ته نشین می شود به همین خاطر بهتر است چند دقیقه یکبار بهم بزنید که به ته قابلمه نچسبد. بعد از اینکه کاملا از پخت بلغور مطمئن شدید و نرم شده بود در یک سبد بزرگ که دندانه های آن زیاد هم ریز نباشد.
  3. بلغور را صاف کنید و با پشت کفگیر و کمی آبجوش کمک کنید تا بلغورها کاملا صاف شده و کمی دانه بلغور باقی بماند مجددا کمی دیگر آبجوش روی بلغور بریزید که دیگر لعابی در آن باقی نماند البته آبجوش را خیلی کم استفاده کنید.
  4. بعد قابلمه را مجددا روی شعله گذاشته و گوشت را که از پختنش مطمئن شده ایم بیرون آورده و کاملا با دو عدد چنگال ریش ریش کرده و داخل بلغور صاف شده می ریزیم. زیرا شعله را متوسط کرده و نمک حلیم را بدان اضافه کرده و مدام تا جا افتادن حلیم با قاشق چوبی به هم می زنیم.
  5. بعد از آماده شدن سریع داخل ظرف های مورد نظر کشیده با روغن محلی و شکر و دارچین تزیین می نمائیم.

ارزش غذایی حلیم گندم

1 . گندم از گروه غلات است. غلات به ویژه غلات سبوس دار دارای خواص زیادی هستند.

2 . فیبر موجود در غلات سبوس دار باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری های قلبی می شود که به دلایل زیر است:

  • کاهش کلسترول خون
  • کاهش فشار خون
  • کنترل قند خون و کاهش احتمال لخته شدن خون

همچنین فیبر موجود در سبوس غلات برای پیشگیری از یبوست، سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفید است.

غلات سبوس دار درای خاصیت ضد انگلی هستند و نیز از بروز حساسیت ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک پذیر، التهاب مفاصل و بیماری های عصبی جلوگیری می کنند.

حلیم نذری

بیشتر بخوانید :

توصیه بهداشتی برای تهیه غذای نذری

چند نوع غذای نذری ویژه ماه محرم

قدمت قیمه نذری چه قدر است؟ همراه با طرز تهیه قیمه

separator line

3 - آش شله قلمکار

آش شلمه قلم کار نسبت به بقیه آش ها سخت تر و غلظت آن شبیه به حلیم است. این آش بیشتر برای مراسم نذری و مناسبت های مذهبی استفاده میشود و یکی از آش های ایرانی است که برای نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد.

این آش هر ساله و به خصوص در یکی از روزهای فصل بهار به دستور وی همراه با آداب و تشریفات ویژه ای پخته و میان مردم و درباریان پخش می شد.

مواد لازم :

  • نخود : یک لیوان
  • لوبیا چیتی : یک لیوان
  • لوبیا قرمز : یک لیوان
  • لوبیا چشم بلبلی : نصف لیوان
  • ماش : نصف لیوان
  • برنج : ۵ لیوان
  • گوشت گوسفند : (ترجیحا ران بهتر است) ۲ کیلو
  • نعنا : نیم کلیو
  • جعفری : یک کیلو و نیم
  • ترخون خشک : نصف یک دوم لیوان
  • مرزه : یک چهارم لیوان
  • قلم گوساله : ۲ عدد
  • فلفل سیاه ، نمک ، زردچوبه : به میزان لازم
  • روغن : یک چهارم پیمانه
  • پیاز : ۴ عدد

طرز تهیه :

  1. لوبیا قرمز، نخود و لوبیا چیتی را با هم خیس میکنید بعد از ۲۴ ساعت میگذارید تا بپزد. ماش را جدا خیس کرده و میگذارید تا بپزد. پس از آنکه پوست هایش جدا شده پوستش را دور بریزید.
  2. لوبیا چشم بلبلی را نیز بپزید. آب آن را دور بریزید چون آش را سیاه میکند. برنج که از قبل خیس شده است و کمی نمک زده اید را با حبوبات روی حرارت درون قابلمه ریخته ، آب آن در حدی باشد که روی حبوبات را بگیرد.
  3. وقتی که برنج از هم باز شد. نعنا، جعفری خرد شده، زردچوبه، روغن، نمک و فلفل را ریخته ، چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید. گوشت را با ۲ عدد پیاز درسته بگذارید تا بپزد.
  4. قلم ها را نیز همراه با کمی نمک و سه عدد پیاز کاملا بپزید. گوشت را که کاملا پخته شده از استخوان، پوست و چربی جدا کرده، با گوشت کوب بکوبید. آب باقیمانده را در آش بریزید و گوشت ها را به ۴ یا ۵ قسمت جدا تقسیم کرده و جدا بگذارید. قلم را از آب در آورده، آب آن را صاف کنید و مرحله مرحله به آش اضافه کنید.
  5. ترخون و مرزه خشک را نیز اضافه کنید. گوشت ها را نیز مرحله به مرحله به آش اضافه کرده، آش را مدام هم بزنید . نمک و فلفل آش را اندازه کنید.
  6. مابقی گوشت و آب قلم و بقیه روغن را اضافه کرده، هم بزنید تا آش کاملا جا بیفتد. در آخر میتوانید آن را با نعنا داغ تزئین کنید.
نکته : پیازی را که با آن گوشت را پختید میتوانید کاملا له کرده و داخل آش بریزید.
برنج آش شله قلم کار را سعی کنید از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید و آن را تا حدی بشوئید که آب آن زلال شود.
درصورت تمایل برای مزه دار کردن آش میتوانید از آب لیمو یا آب غوره استفاده کنید.
معمولا فلفل این آش بیشتر از آش های دیگر میباشد و تند است.

ارزش غذایی آش شله قلمکار

این آش ترکیبی است از انواع حبوبات، سبزیجات، پیاز، زردچوبه، روغن و گوشت سر دست بی استخوان.

مهم ترین مشخصه این آش این است که علاوه بر داشتن حبوبات، حاوی گوشت می باشد و همین باعث شده آش شله قلمکار از لحاظ پروتیینی غذای مناسبی برای کودکان در حال رشد و افراد کم خون تبدیل شود.

آش شله قلمکار نذری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits