دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چندی از خواص موز عزیز و لذیذ
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چندی از خواص موز عزیز و لذیذ-فواید موز-خاصیت موز-ارزش غذایی موز-خاصیت موز چیست؟-می دانید موز چه خاصیتی دارد؟-آشنایی با خواص موز- چاق شدن

چندی از خواص موز عزیز و لذیذ

چندی از خواص موز عزیز و لذیذ

موز در صورت رسیده بودن عطری مطبوع دارد - خوش طعم و شیرین است و دارای ویتامین آ، ب و ث و هشتاد درصد قند می‌باشد و نیز دارای آهن و فسفر و پتاس و سدیم می‌باشد

ولی قند آن خوب نیست و مبتلایان به یبوست نیز نباید آن را مصرف كنند- موز یك میوه خون ساز است برای چاق شدن می‌توانید از موز استفاده كنید و اگر مبتلا به شوره‌ی سر هستید می‌توانید موز را انتخاب كنید. در پوست آن خواص بسیاری نهفته است.

چندی از خواص موز عزیز و لذیذ

خاكستر آن برای بند آوردن خونریزی مفید است. میوه آن نرم و بسیار مغزی است و قدرت غذای آن از غذای سیب زمینی بیشتر است.

موزدارای فلزاتی مانند آهن، فسفر، منیزی، پتاسیم، سدیم و روی است ولی از نطر چربی چون كلسیم، سلولز و. . . فقیر است.


کاهش افسردگی با خوردن موز

میلیون‏ها نفر در سراسر دنیا مبتلا به افسردگی هستند و ثابت شده است که بعضی درمان‏های خانگی می‏توانند علائم افسردگی را برطرف کنند.

موز دارای ویتامین‏ها و املاح شگفت انگیزی است که از نظر علمی معلوم شده است می‏تواند افسردگی، بیماری‏های قلبی، دردهای قاعدگی، گرفتگی عضلات پا و دریافت انرژی را بهبود بخشد.

موز یکی از منابع غنی تریپتوفان ( یک نوع اسیدآمینه و پیش ساز پروتئین) است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد آرامش می شود. سایر غذاهای غنی از تریپتوفان شامل شیر، عسل، گوشت بوقلمون، سفیده تخم مرغ و ماهی تن است.

بر اساس تحقیقات مشخص شده است که کمبود سروتونین در بدن باعث افسردگی می شود.

چندی از خواص موز عزیز و لذیذ

چندی از ویژگی های موز :

پتاسيم


موز منبع غني پتاسيم است.

پتاسيم يكي از مواد معدني ضروري براي بدن است كه در تنظيم ضربان قلب، رشد نرمال، عضله‌سازي و تعادل مايعات در بدن تاثيري مهم دارد.

اين ماده در انتقال پيام‌هاي عصبي و انقباض و انبساط ماهيچه‌ها دخيل است و از گرفتگي عضلات جلوگيري مي‌كند. پتاسيم براي استحكام استخوان‌ها نيز مفيد است و ريسك ابتلا به سنگ‌هاي كليوي را كاهش مي‌دهد.


جدا از اين كه موز منبع غني پتاسيم است، نمك چنداني ندارد. به همين علت براي پيشگيري از پرفشاري خون و تصلب شرايين عالي است. پژوهشگران دريافته‌اند كه مصرف منظم موز مي‌تواند ريسك ابتلا به سكته‌ها را تا 40 درصد كاهش دهد.


ويتامين b6


موز حاوي مقادير فراواني ويتامين‌هاي گروه b است كه به آرامش اعصاب كمك مي‌كند. به ويژه از نظر ويتامين b6 غني است كه براي رشد طبيعي و عملكرد درست مغز لازم است، به بدن كمك مي‌كند تا سموم را دفع كرده و با بيماري‌ها مبارزه كند

ويتامين b6 سطح قندخون را تنظيم و خلق را با نشاط مي‌كند، در پيشگيري از سرطان، درمان آلرژي و تسكين علائم سندرم پيش از قاعدگي (pms) موثر است.

چندی از خواص موز عزیز و لذیذ


آهن


موز حاوي مقادير فراواني آهن است كه در توليد هموگلوبين و گلبول‌هاي قرمز خون موثر است. آهن براي تقويت دستگاه ايمني و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها بسيار مفيد است.


استرس


افرادي كه از افسردگي رنج مي‌برند، مي‌توانند از موز بهره گيرند. موز حاوي تريپتوفان است كه بدن آن را به سروتونين تبديل مي‌كند. سروتونين يك نوع ماده انتقال دهنده پيام‌هاي عصبي است كه براي تنظيم خلق و كاهش استرس در بدن به كار مي‌رود.


ترك نيكوتين


مصرف موز براي افرادي كه مي‌كوشند تا سيگار را ترك كنند بسيار كمك‌كننده است. ويتامين‌هاي b6، b12، پتاسيم، منيزيم و ديگر مواد معدني و ويتامين‌هاي موجود در موز به بدن كمك مي‌كند كه هم از لحاظ فيزيكي و هم از لحاظ رواني زودتر دشواري‌هاي مرحله ترك سيگار و نيكوتين را پشت سر بگذارد.

چندی از خواص موز عزیز و لذیذ

روش های مصرف موز:

ما به شما می‏گوییم که چگونه با خوردن موز از افسردگی رها شوید:

1- پوست موز را جدا کنید. سپس این پوست را به تکه‏ های خیلی کوچکی خرد کنید. آن را با آب میوه ، شیر یا سایر میوه‏ ها مخلوط کنید تا بتوانید بخورید. همچنین می‏توانید آن را همراه با یخ خرد شده در مخلوط کن بریزید تا نرم‏تر شود. پوست موز، علائم افسردگی را کاهش می‏دهد.

2- صبح که از خواب بلند شدید، یک موز از یخچال بردارید و پوست آن را جدا کنید. موز را با چاقو چند قسمت کنید و در بشقاب قرار دهید. اگر دوست داشتید می‏توانید کمی عسل هم روی آن بریزید. سپس به آرامی آنها را بخورید تا از طعمشان لذت ببرید.

3- هر روز یک عدد موز کامل بخورید. حداقل به مدت یک ماه این کار را انجام دهید تا اثراتش را در کاهش هر نوع درد و ناراحتی ناشی از افسردگی مشاهده کنید.

4- اگر شاغل هستید، هر روز یک عدد موز با خودتان سر کار ببرید. هر موقع استرس داشتید یا هر نوع فکر یا موضوع ناراحت کننده‏ای سراغتان آمد، برای مدت 5 دقیقه استراحت کنید و یک عدد موز بخورید.

خواهید دید که استراحت و تغذیه، افسردگی شما را کم می‏کند.

5- از پزشک معالج خود درباره فواید موز سئوال کنید. او به شما می‏تواند بگوید که چگونه این میوه را در برنامه غذایی روزانه خود مصرف کنید. همچنین تحت نظر پزشک می‏توانید مکمل‏هایی را از داروخانه بخرید و روزانه در کنار غذاها مصرف کنید.


گردآوري توسط : مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits