دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ خاصیت شگفت انگیز تخمه آفتاب گردان
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواص تخمه آفتاب گردان ، 11 خاصیت تخمه آفتابگردان ، تخمه افتاب گردان برای بدن مفید است و کمک در درمان برخی بیماری ها و انرژی بخشی به بدن

دانه آفتابگردان :بیش از 50 گونه از آفتابگردان وجود دارد که اکثر آنها بومی شمال امریکا هستند، به جز حدود 3 گونه خاص که بومی آمریکای جنوبی هستند و در واقع بذر آن جز 10 منبع غذایی جهان به شمار می رود.

جدول تغذیه (در هر 100 گرم تخمه آفتاب گردان)

خصوصیتمیزان ارزش غذایی
کالری584
کل کربوهیدرات20g 7٪ RDI
فیبر رژیمی8.6g 34٪ RDI
شکر2.6 گرم
کل چربی51.5g 79٪ RDI
امگا -374mg
پروتئین21g 42٪ RDI
ویتامین E33mg 166٪ RDI
تیامین1.5mg 99٪ RDI
ریبوفلاوین0.4mg 21٪ RDI
نیاسین 8.3 میلی گرم 42٪ RDI
ویتامین B61.3mg 67٪ RDI
فولاد227 میکروگرم 57٪ RDI
Pantothenic Acid1.1mg 11٪ RDI
کلسیم78mg 8٪ RDI
آهن5.2mg 29٪ RDI
منیزیم 325 میلی گرم 81٪ RDI
فسفر660 میلی گرم 66٪ RDI
پتاسیم645 میلی گرم 18٪ RDI
روی 5mg 33٪ RDI
مس1.8mg 90٪ RDI
منگنز1.9 میلی گرم 97٪ RDI
سلنیوم 53 میکروگرم 76٪ RDI

خواص تخمه آفتابگردان

خواص شگفت انگیز تخمه آفتاب گردان


1. کمک به بهبود سطح کلسترول :

دانه های آفتابگردان، مانند بسیاری از آجیل ها و دانه های مفید، یک منبع غنی از چربی های اشباع نشده هستند.

دانه های آفتابگردان نیز غنی از فیبر هستند که سموم صفرا را در مدفوع افزایش دهند، زیرا برای سنتز اسید های صفراوی جدید کلسترول خوب لازم است.

2. کمک به سلامت استخوان:

استخوان، بافت زنده ای است که مانند دیگر ارگان های بدن و حفظ و عملکرد عالی خود نیاز به تغذیه عالی دارد. گرچه اکثر افراد کلسیم را با سلامت استخوان مربوط می کنند این تنها یک گروه از مواد مغذی است که برای سلامت استخوان لازم است، به طور خاص، منیزیم، فسفر و مس منگنز باعث ایجاد مواد معدنی مناسب استخوان می شود.آفتاب گردان یکی از بهترین دانه های مغزی حاوی مواد معدنی است که با استخوان رابطه مستقیم دارد.

3.کنترل قند خون :

دانه های آفتابگردان با فیبر عالی خود باعث کم شدن جذب قند خون می شود، در حالی که منیزیم به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. این ترکیب باعث بهبود کنترل قند خون برای افراد مختلف می شود.

4.بهبود سم زدایی بدن :

سلنیوم برای بدن بسیار مهم است زیرا به حذف مواد زائد بدن کمک می کند و نقش بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی ایفا می کند. این موضوع باعث می شود کبد از مواد سمی محافظت شود. سلنیوم نیز به تحریک و تعمیر سلول های آسیب دیده کمک می کند

5.برای سلامت پوست مفید است :

دانه های آفتابگردان یک منبع عالی از ویتامین E هستند که نقش محوری در سلامت و نگهداری پوست دارد. ویتامین E سبب کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول های پوستی توسط اشعه های UV می شود و به تعدیل برخی از آنها کمک می کند و باعث می شود پوست شما جوان به نظر برسد. ویتامین E به طور گسترده ای در صنعت لوازم آرایشی به کار می رود، که البته مصرف خوراکی بهترین راه برای دریافت آن است.

خواص تخمه آفتابگردان

6.باعث خواب آرام و آرامش می شود :

منیزیم موجود در دانه آفتابگردان به بهبود سطح سروتین مغز کمک می کند دانه آفتابگردان انتقال دهنده قوی عصبی است. همچنین به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می کند و باعث می شود راحت تر بخوابید.

7.دانه های آفتابگردان منبع غنی از پروتئین هستند :

دانه های آفتابگردان یک افزودنی عالی برای شما هستند، پروتئین هم برای سلامتی بدن ضروری است زیرا باعث بازسازی سلول ها و تولید آنزیم های متعدد در بدن خواهد شد و در انتها سیستم ایمنی را تقویت می کند.

8.به کاهش وزن کمک می کند :

فیبر و ویتامین های گروه B موجود در دانه های آفتابگردان باعث کاهش وزن می شوند.فیبر باعث کاهش جذب گلوکز و حفظ آن برای مدت طولانی می شود، در حالی که ویتامین های B کمک می کنند تا مواد مغذی به شکل موثر تر تجزیه شوند. هر دوی این ها در فرآیند کاهش وزن موثر هستند و می تواند به حفظ سطح انرژی کمک کند.

9.به پیشگیری از سرطان کمک می کند :

دانه های آفتابگردان حاوی بسیاری از مواد معدنی ناشناخته مانند سلنیوم است که عامل بسیاری از واکنش های آنزیمی بوده و به سم زدایی بدن کمک می کند. این موضوع باعث بهبود استرس اکسیداتیو می شود.فیبر همچنین حذف مواد زائد در روده بزرگ را سرعت می بخشد.

10.باعث کاهش فشار خون می شود :

دانه های آفتابگردان حاوی "تثلیث مقدس" هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند این مواد کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند که هر کدام نقش مهمی در حفظ فشار خون ایفا می کنند. پتاسیم سدیم را متعادل می کند و به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند. منیزیم می تواند به تنظیم کانال های کلسیم کمک کند، در حالی که کلسیم برای کنترل کانال ها ضروری است و لازم است آنها را باز و بسته شوند.

11.به رشد مو کمک می کند :

ویتامین E موجود در دانه های آفتابگردان فقط برای حفظ سلامت پوست نیست بلکه برای موها و ناخن ها نیز مفید است. ویتامین E باعث می شود مو شاداب و باطراوت باشد.دانه های آفتابگردان نیز موجب افزایش جریان خون به پوست سر می شوند تا رشد موهای جدید را تحریک کنند.

خواص تخمه آفتابگردان

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی





این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits