دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شوید و خاصیت های شوید
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص شوید و خاصیت های شوید-خواص مواد و خواص مواد غذایی و خواص خوراکی ها و فواید شوید و خواص شوید و خاصیت شوید و خواص سبزی ها و خواص انواع سبزی و انواع سبزی و سبزی و خاصیت انواع سبزی و خواص تخم شوید و خواص روغن شوید و خواص دانه شوید و شوید

خواص شوید و خاصیت های شوید

خواص شوید و خاصیت های شوید

شوید(Dill) گیاهی است یک ساله به ارتفاع 30 سانتی متر تا یک متر(گاهی بیشتر) و دارای ریشه راست، مخروطی شکل و به رنگ سفید است. طول ریشه متغیر و بین 10 تا 30 سانتی متر می باشد. ساقه آن منشعب استوانه ای بی کُرک، دارای خطوط طولی و در محل گره ها کمی فرو رفته است.

برگ های تازه و خشک شده این گیاه مانند زیره سیاه ، معطر می باشند و برای طعم دهی در خیلی از غذاها به کار برده می شوند.

خواص شوید و خاصیت های شوید

زمان و نحوه کاشت شوید به چگونگی استفاده از اجزای گیاه(بذر یا پیکر رویشی) بستگی دارد.

اگر هدف از کاشت، تهیه بذر و استخراج اسانس از پیکر رویشی گیاه باشد، زمان مناسب برای کاشت شوید اوایل بهار(اواخر اسفند) می باشد. ولی اگر هدف از کاشت شوید، استفاده به عنوان ادویه و سبزی باشد، از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت زمان مناسب کاشت گیاه می باشد. کاشت این گیاه بسیار راحت می باشد، به همین دلیل این گیاه برای کسانی که برای اولین بار می خواهند گیاهی را بکارند، بسیار مناسب است.

خواص شوید و خاصیت های شوید

مصرف زیاد شوید

زیاده روی در خوردن شوید، نیروی جنسی را ضعیف و اسپرم را خشک و بینایی چشم را کم می‌ کند. گزارش شده که مصرف زیاد برگ های شوید، باعث بروز لکه‌های سیاه بر روی پوست می ‌شود که به علت ترکیبات فورانوکومارینی پیچیده آن است.
تخم شوید

تخم شوید به طور سنتی برای تسکین و آرام بخشی معده بعد از وعده های غذایی استفاده می شد.

جانشین برگ شوید، تخم شوید و روغن شوید است. برای این كار عصاره برگ تازه شوید را با روغن زیتون به نسبت مساوی مخلوط كرده و با شعله ملایم می‌‌ جوشانند تا آب آن تمام شود، ولی باید مراقب بود تا نسوزد؛ یا برگ تازه آن را در روغن زیتون ، پرورده نمایند و مكرر تجدید كنند كه خوب پرورده شود. این روغن برای درد مفاصل و اعصاب و نرم كردن سفتی‌ها بسیار موثر است.‌

خواص شوید و خاصیت های شوید

شوید گیاهی خواب آور است .

منبع عالی کلسیم است .

ناخن را برای تقویت در دانه های آسیاب شده شوید که با کمی آب مخلوط شده است، قرار دهید.

جویدن دانه شوید، بوی بد دهان را برطرف می کند.

مصرف ماست با مقداری شوید ناراحتی گوارشی را برطرف می کند.

روغن شوید، گرفتگی عضلانی و روده را درمان می کند.

دم کرده آن آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سرفه های مزمن را معالجه می کند. غنی از آنتی اکسیدان و فیبر است و میزان کلسترول خون را کنترل می کند.

گردآوري توسط : مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits