دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۷ خاصیت دارویی و درمانی سیب که نمیدانستید
18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خواص سیب بر کسی پوشیده نیست. فواید سیب بیشمار است. خواص دارویی و درمانی سیب میتواند برای درمان بسیاری از بیماری ها بکار برده شود. در ادامه 37 تا از فایده های سیب را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | سیب فواید بیشماری دارد. هرچه درباره سیب بگوییم کم است. برخی از خواص سیب عبارتند از: بهبود سلامت دهان و دندان، حفظ سلامت قلب و عروق، میوه ای مناسب افراد دیابتی، بهبود سلامت سیستم تنفسی، مبارزه با سلول های سرطانی، پیشگیری از آرتروز، بهبود سیستم گوارش، بهبود سیستم عصبی، افزایش سطح انرژی بدن، کمک به سلامت پوست، جلوگیری از پیری زودرس، کمک به کاهش وزن، پیشگیری از هموروئید، سم زدایی بدن و جلوگیری از آب مروارید تنها تعدادی از فواید بی نظیر سیب است.

1. کاهش وزن

سیب بدلیل فیبر غذایی و آبی که دارد میتواند باعث شود که کمتر احساس گرسنگی کرده و متابولیسم را نیز بهبود میدهد و به همین میتواند در کاهش وزن موثر باشد.

2. تقویت قلب و عروق

سیب بدلیل داشتن فیبر غذایی محلول میتواند کلسترول را کاهش دهد. همچنین بدلیل دارا بودن موادی به نام پلی فنول ها باعث کاهش فشار خون نیز میشود. هر دو عامل ذکر شده نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری های قلبی و عروقی ایفا میکند.

3. کاهش خطر ابتلا به دیابت

سیب میتواند ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد چراکه آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام پلی فنول دارد.

4. تقویت باکتری های مفید روده

فیبر غذایی بسیار زیاد موجود در سیب میتواند باکتری های خوب روده را تغذیه کرده و همچنین از بیماری هایی همچون چاقی، دیابت و مشکلات قلبی پیشگیری کند.

5. پیشگیری از سرطان

محققان میگویند میوه سیب بدلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد میتواند با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و باعث پیشگیری از سرطان بشود.

6. مبارزه با بیماری آسم

مواد ضد التهاب موجود در سیب و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری هایی همچون آسم میگردد.

7. تقویت استخوان ها

این ویژگی سیب هم به لطف داشتن مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدان های فراوان میباشد.

8. کاهش عوارض دارو های مسکن

مصرف دارو های مسکن باعث نازک شدن بافت معده میشود. سیب محتوی موادی است که از این امر جلوگیری کرده و میتواند حافظ سلامت معده شما باشد.

9. سرشار از آنتی اکسیدان

تا کنون قطعا میدانید که سیب میزان زیادی آنتی اکسیدان داشته و این آنتی اکسیدان ها دلیل اصلی خواص سیب میباشند. بطور کلی مصرف آنتی اکسیدان های برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

10. حفظ سلامت مغز

در برخی تحقیقات علمی مشخص شده است که مصرف سیب میتواند مانع از بین رفتن انتقال دهنده های عصبی که در حفظ قدرت حافظه لازم هستند بشود.

11. سفید کننده دندان ها

سیب نمیتواند جایگزین مسواک بشود اما گاز زدن آن میتواند تولید بزاق دهان را افزایش داده و همین امر موجب کاهش جرم دهان و کشته شدن باکتری های میشود.

12. پیشگیری از آلزایمر

مطالعات علمی نشان داده است که مصرف سیب میتواند به سلامت انتقال دهنده های عصبی و پیشگیری از بیماری هایی همچون آلزایمر جلوگیری کند.

13. پیشگیری از بیماری پارکینسون

پارکینسون بیماری است که در اثر از بین رفتن سلول های مغزی که وظیفه تولید دوپامین را بر عهده دارند بوجود میاید. مواد غذایی و میوه هایی که فیبر زیادی دارند در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر هستند.

14. کاهش کلسترول خون

فیبر های محلول موجود در سیب، در روده با چربی ها ترکیب شده و آن ها را از بدن خارج میکنند که همین امر موجب کاهش کلسترول خون میشود.

15. جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا

سنگ صفرا زمانی تشکیل میگردد که میزان کلسترول موجود در کیسه صفرا بیش از حد میشود. پزشکان برای درمان سنگ کیسه صفرا توصیه میکنند که یک رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید تا علاوه بر جلوگیری از این مشکل، کلسترول خون پایین آمده و به کاهش وزن کمک بشود. همانطور که اشاره کردیم، سیب سرشار از فیبر غذایی میباشد.

16. درمان یبوست و اسهال

منشا بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش کمبود فیبر غذایی است. یبوست و اسهال نیز بدلیل کمبود فیبر بوجود میایند. بنابراین اگر میخواهید دچار بیماری های گوارشی نشوید میوه های پر فیبر و بخصوص سیب را در برنامه غذایی خود جای دهید.

17. درمان سندرم روده تحریک پذیر

علائم سندرم روده تحریک پذیر بیماری هایی همچون اسهال، یبوست، دل درد و نفخ است. جهت پیشگیری از این مشکلات، پزشکان توصیه میکنند از لبنیات و اسید های چرب بپرهیزید اما راهکار اصلی درمان اینگونه مشکلات، افزایش فیبر در رژیم غذایی تان است.

18. پاکسازی کبد از سموم و آلودگی ها

کبد مهم ترین عضو تسویه کننده سموم در بدن است. انواعی از رژیم های غذایی وجود دارند که به رژیم های سم زدایی معروف هستند. پزشکان میگویند این رژیم ها بجای آنکه به سلامت بیشتر شما کمک کنند، باعث آسیب رسانی بیشتر به بدن میشوند. بهترین راه سم زدایی بدن مصرف میوه است و سیب نیز در میان میوه ها یکی از بهترین عملکرد ها را در پاکسازی سموم از بدن دارد.

19. کاهش خطر سکته مغزی

محققان ثابت کرده اند که مصرف روزانه یک عدد سیب میتواند به میزان قابل توجهی خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

20. درمان کم خونی

سیب سرشار از آهن است و به همین دلیل میتواند از کم خونی و سایر بیماری هایی که به دلیل کمبود آهن در بدن بوجود میاید جلوگیری کند.

21. تقویت قدرت بینایی

مصرف سیب میتواند از بیماری های چشم همچون دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و کوری تدریجی جلوگیری کند. سیب همچنین میتواند قدرت بینایی را افزایش داده و از سلامت چشمان محافظت کند.

22. سرشار از ویتامین سی

یک عدد سیب بزرگ تقریبا میتواند 13 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین کند. ویتامین سی در تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت پوست نقش بسیار مهمی دارد.

23. تقویت و مراقب از مو ها

ماساژ دادن پوست سر با آب سیب میتواند شوره سر را از بین ببرد. آب سیب به درخشندگی و مرطوب سازی مو ها نیز کمک میکند.

24. دارای ویتامین آ

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، سیب دارای ویتامین های بسیاری از جمله ویتامین آ میباشد.

25. دارای منیزیم

سیب مواد معدنی زیادی دارد. یکی از مهم ترین مواد معدنی موجود در آن منیزیم میباشد که در کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق بسیار موثر است.

26. کاهش خستگی

معمولا به بیمارانی که دوره نقاهت را میگذرانند توصیه میشود که سیب مصرف کنند چراکه این میوه میتواند انرژی بدن را افزایش داده و با خستگی مقابله کند.

27. پیشگیری و درمان روماتیسم

روماتیسم بیماری است که بر روی مفاصل و ماهیچه های بدن تاثیر میگذارد. سیب دارای مقدار بسیار زیادی فلاونوئید میباشد. این مواد در درمان روماتیسم فوق العاده موثر بوده و میتواند از شما در برابر بیماری هایی همچون آرتروز و نقرس نیز محافظت کند.

28. افزایش استقامت فیزیکی

در سیب آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین وجود دارد که باعث میشود اکسیژن راحت تر به ریه ها برسد و همین مسئله باعث میشود خستگی کاهش پیدا کرده و بتوانید به مدت بیشتری به انجام حرکات ورزشی بپردازید.

29. بهبود جریان خون

همانطور که در موارد قبلی اشاره کردیم، سیب دارای آهن زیادی است. این منابع غنی آهن موجود در سیب به تنظیم سطح هموگلوبین خون پرداخته و باعث بهبود جریان خون میشود.

30. ضد درد و دارای خواص تسکین دهنده

برگ سیب دارای خواص ضد دردی میباشد که میتواند درد استخوان و ماهیچه ها را درمان کند. میتوانید چای برگ سیب نوشیده و یا آن را بصورت موضعی بر روی قسمتی که درد دارد قرار دهید.

31. روشن کردن پوست

سیب بدلیل کلاژن زیادی که دارد میتواند از بسیاری از مشکلات پوستی همچون لکه های سیاه پیشگیری کند.

32. مرطوب سازی پوست

اگر میخواهید پوستی شاداب و مرطوب داشته باشید، چند تکه سیب را برداشته و بر روی پوست خود قرار دهید. تکه های سیب باید تا زمانی که خشک بشوند بر روی پوست باقی بمانند.

33. محافظت از پوست در برابر اشعه های نور خورشید

سیب دارای موادی است که میتواند از پوست شما در برابر اشعه های مضر نور آفتاب محافظت کند. این میوه شگفت انگیز میتواند از آفتاب سوختگی پیشگیری کرده و به لایه برداری پوست کمک کند. 1 قاشق گلیسیرین را با یک عدد سیب رنده شده ترکیب کنید. مخلوط بدست آمده را به مدت 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار داده، سپس با آب سرد بشویید.

34. درمان آکنه، جوش های سر سیاه و سایر مشکلات پوستی

برای خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه و مشکلات پوستی، یک چهارم سیب را با مقداری خامه مخلوط کرده و بر روی صورت خود قرار دهید. اگر میخواهید از سیب برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید، چند تکه سیب را به مدت یکساعت در فریزر قرار داده و سپس آن را بر روی قسمت های آفتاب سوخته بگذارید.

35. درمان چشمان باد کرده

قرار دادن تکه سیب بر روی پوست زیر چشم میتواند باد چشم ها را کمتر کرده و همچنین سیاهی زیر چشم ها را نیز برطرف کند. میتوانید 2 قاشق غذاخوری آب سیب را با یک عدد سیب زمینی کوچک رنده شده مخلوط کرده و برای درمان چشمان باد کرده آن را روی پوست زیر چشم ها قرار دهید. پس از اینکه مخلوط را بر صورت خود گذاشتید، روی آن را با یک پارچه گرم بپوشانید. پس از 10 تا 20 دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.

36. پیشگیری از سرطان پوست

سیب دارای ویتامین آ بسیاری است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در رشد بافت های پوستی دارد و همچنین میتواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

37. افزایش رشد مو ها

سیب جزو میوه هایی است که میتواند بخوبی رشد مو ها را تقویت کند چراکه دارای ماده ای به نام بیوتین میباشد. بیوتین یکی از مواد اساسی تشکیل دهنده و محرک رشد مو ها است. افرادی که دچار ریزش مو هستند باید رژیم غذایی داشته باشند که حاوی بیوتین فراوانی باشد. مطالعات علمی نشان داده است که بیوتین علاوه بر تحریک رشد مو ها، باعث استحکام بیشتر آن ها و همچنین پر پشت شدن مو ها میشود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits