دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا می دانید کفیر چیست و چه خواص تغذیه ای دارد .
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کفیر چیست-نوشيدني ترش و گازدار - تخمير شير-تهيه كفير-دانه‌هاي كفير-مخمرهاي خاصي- دانه‌هاي كفير

کفیر چیست

‌كفير يك نوشيدني ترش و گازدار و يك فرآورده حاصل از تخمير شير است. در حقيقت كفير يكي از قديمي‌ترين فرآورده‌هاي شير است كه سرمنشاء آن را به سرزمين قفقاز نسبت داده‌اند. مردمان قفقاز به داشتن عمري طولاني شهرت دارند كه يكي از علت‌هاي آن را مصرف محصولات لبني بويژه ماست و كفير مي‌دانند.

کفیر چیست

براي تهيه كفير، دانه‌هاي كفير را به شير تلقيح مي‌كنند. دانه‌هاي كفير شامل باكتري‌ها و مخمرهاي خاصي هستند كه در واقع مسوول ايجاد طعم ترش و گازدار كفير هستند. كفير در درمان بيماري‌هاي مختلف نقش موثري داشته و در مقايسه با ماست علاوه بر باكتري‌هاي زنده از ويژگي‌هاي تغذيه‌اي بيشتري برخوردار است.

براي تهيه كفير، شير را بعد از هموژنيزاسيون، پاستوريزه كرده سپس آن را خنك و دانه‌هاي كفير را به شير اضافه و جهت تخمير آن را به مدت 24‌ساعت در گرمخانه قرار داده تا تخمير شود. مرحله بعد سرد كردن و سپس صاف كردن به منظور جداسازي دانه‌هاي كفير و سپس بسته‌بندي قسمت مايع آن است.

ويژگي‌هاي تغذيه‌اي و درماني كفير
كفير منبع كامل پروتئين بوده و حاوي تعداد زيادي از اسيدهاي آمينه ضروري براي سلامت بدن است. از جمله اين اسيدهاي آمينه تريپتوفان بوده كه ماده مناسبي براي تمدد سيستم عصبي است. از آنجا كه اين محصول موجب جذب و ذخيره كلسيم و منيزيم مي‌شود، در نتيجه در تقويت سيستم عصبي موثر است و در افرادي كه از بي‌خوابي و استرس رنج مي‌برند مي‌تواند آرام‌بخش و كمك‌كننده باشد.

كفير محصول غني از آنزيم بوده و حاوي ميكروارگانيسم‌هاي مفيدي است كه به تعادل اكوسيستم داخلي بدن كمك كرده و به علت داشتن مخمرهاي مفيد باعث كنترل و از بين رفتن مخمرهاي پاتوژن در بدن مي‌شود.كفير به عنوان منبع غني از ويتامين K ، كلسيم و پتاسيم به شمار مي‌رود. لذا در متعادل كردن فشار خون تاثير بسزايي دارد.

اين محصول منبع بسيار مهمي از ويتامين‌هاي گروه Bخصوصا ويتامين 21 Bو 1 Bمي‌باشد. همچنين اين محصول به سيستم گوارشي كمك مي‌كند تا ساير ويتامين‌هاي اين گروه بيشتر جذب بدن شده و كمك شايان توجهي در شادابي پوست و بالا بردن طول عمر دارد.كفير از طريق بهبود هضم لاكتوز و بالا بردن مقاومت بدن نسبت به لاكتوز خصوصا در افرادي كه مبتلا به عدم تحمل لاكتوز هستند، مي‌تواند نقش مفيد و ارزنده‌اي داشته باشد.

باكتري‌ها و مخمرهاي فعال در كفير نسبت به ماست ارزش تغذيه‌اي بالاتري را فراهم مي‌كند كه به عنوان تغذيه تكميلي براي زنان باردار و شيرده توصيه مي‌شود. از آنجايي كه اندازه دلمه كفير از ماست كوچك‌تر بوده لذا هضم راحت‌تري دارد.اين محصول به بالا بردن سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند و قادر خواهد بود در جلوگيري و كمك به درمان بيماري‌هايي از قبيل سرماخوردگي، بيماري‌هاي عفوني، سرطان و... موثر باشد.

منبع : پزشک آنلاین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits