دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید باورنکردنی لوبیا لیما
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
لوبیای لیما (به انگلیسی : Lima Beans) که به نام لوبیا عروس هم شناخته می شود یکی از انواع حبوبات است که به دلیل عطر و طعم ملایم، بافت خامه ای و رنگ منحصر به فرد آن که از بژ تا سبز متغیر است، شناخته می شود.

خواص لوبیا لیما

لوبیا لیما سرشار از مواد مغذی است ، لوبیای عروس منبع بزرگی از بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک فنجان (170 گرم) لوبیا عروس پخته شده حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 209
  • پروتئین : 12 گرم
  • چربی : 0.5 گرم
  • کربوهیدرات : 40 گرم
  • فیبر : 9 گرم
  • منگنز : 92٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 58٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 30٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 23٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 21٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 20٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 19٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 19٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : 18٪ مقدار مورد نیاز روزانه

فواید لوبیا لیما

لوبیا عروس به ویژه منگنز زیادی دارد که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و نقشی اساسی در متابولیسم بدن دارد.آن ها همچنین مقدار مناسبی مس در هر وعده فراهم می کنند که از سلامت سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و عملکرد مغز را تقویت می کند.
بعلاوه لوبیا عروس سرشار از منیزیم است، ماده معدنی مورد نیاز بدن شما برای تولید انرژی و سنتز DNA.
لوبیا لیما نوعی گیاه کوهی با نام علمی Phaseolus lunatus است. این گیاه در طول سال ها رشد می کند و معمولا به عنوان محصولات سالیانه است. دو نوع متفاوت لوبیا لیما وجود دارد که دارای اندازه مختلفی هستند. از نظر نوع رشد، دو نوع متفاوت لوبیا لیما می توانند به عنوان گونه بوش یا نوع وین رشد کنند. لوبیا لیما دارای خواص و فوایدی برای بدن می باشد.

حتماً بخوانید:
دستور پخت سالاد لوبیا لیما ( لوبیای عروس )

دستور پخت سالاد لوبیا لیما ( لوبیای عروس )

لوبیای لیما یا لوبیای کریسمس یا لوبیای عروسیا یا لوبیا کوثر یا لوبیا نونه یا لوبیا خزامی جزو حبوبات است و عموماً به عنوان لوبیا رضایی شهرت دارد و…

نوع بوش به طور متوسط، دانه های کوچک را تولید می کنند و حدود سه سانتی متر رشد می کند و به عنوان لیما نوزاد هم خوانده می شوند. گاهی اوقات هم به عنوان لوبیای کره ای نامیده می شوند. نوع وین این گیاه دانه های بزرگ را تولید می کند که معمولا چهارسانتی متر ارتفاع دارد و به راحتی به عنوان لوبیا لیما طبقه بندی می شوند. اغلب دانه های لیما بزرگ به زمان بیشتری برای رشد و بالغ شدن نسبت به نوع کوچک نیاز دارند. هر دو نوع لوبیا لیما، حالتی چرب و کره ای دارند و با توجه به بافت کره ای خود، دانه های کره ای نامیده می شوند. لوبیا لیما دارای طعم خوشایند و شیرین می باشد.

دو روش برای استفاده از لوبیا وجود دارد که در روش اول، این لوبیا را زمانی که کال است می چینند و از آن استفاده میکنند و در روش دوم، آنها را رها می کنند تا خشک شوند. لوبیا لیما که در اصل از آمریکای مرکزی می آید به سه صورت مختلف یخ زده، کنسرو شده یا خشک شده در دسترس می باشد.

 لوبیا لیما چه خاصیتی دارد؟

خواص دارویی و درمانی لوبیا لیما

  1. لوبیا لیما حاوی فیبر است که به هضم کمک می کند. این لوبیا برای حفظ سطح قند خون و پایین آوردن کلسترول نیز مناسب است.
  2. لوبیا لیما دارای سطح بالای منیزیم است و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.
  3. لوبیا لیما منبع عالی مولیبدن است که یک ترکیب معدنی برای سوزاندن سولفیت ها است. بنابراین لوبیا لیما به از بین رفتن حساسیت سولفیت کمک می کند.
  4. لوبیا لیما منبع خوبی از انرژی است.
  5. لوبیا لیما محتوای آهن را اضافه می کند.
  6. لوبیا لیما بدون چربی است و کالری بسیار کمی دارد. بنابراین یک ماده غذایی مفید برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند.
  7. لوبیا لیما یک منبع ضروری از منگنز معدنی است. منگنز سبب افزایش تولید آنتی اکسیدانها در بدن می شود، تولید رادیکال های آزاد را که به صورتی دیگر به بدن آسیب می رساند تخریب می کند و منجر به تولید انرژی بیشتر در بدن می شود.
  8. لوبیا لیما منبع خوب پروتئین است.
  9. لوبیا لیما یک منبع خوب فولات است که برای سنتز سلول و تقسیم سلولی لازم است. همچنین مقدار کافی فولات در طول بارداری، زایمان و شیردهی سبب پیشگیری از از پیشرفت نقایص لوله عصبی کودک می شود.
  10. لوبیا لیما دارای مقادیر کمی، اما مفید از ایزوفلاون ها است که ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
  11. لوبیا لیما خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  12. لوبیا لیما حاوی مس است. مس به عنوان یک آنتی اکسیدان کار می کند و بدن را از انواع بیماری ها، آسیب سلولی و مجموعه ای از مسائل مربوط به سلامت دیگر محافظت می کند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits