دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع توت سفید (خشک / تازه) : توت سفید سرد است یا گرم ؟
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
توت سفید یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرخاصیت است. داشتن اطلاعاتی درمورد طبع توت سفید و مصلح آن خالی از لطف نیست. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طبع توت سفید چیست ؟

توت میوه بومی کشور چین است و از آنجا پخش شده است. توت طعم‌های مختلفی مانند ترش و شیرین دارد و همین طعم‌ها باعث شده است که این میوه را در دسر‎‌ها یا مواد خوراکی بیشتر استفاده کنیم.

توت جزوه میوه‌های درختی به شمار می‌آید، طول درخت آن حدودا ۲۰ متر و عرض آن یک متر. درخت توت نه تنها میوه خوشمزه‌ای می‌‍دهد بلکه برگ‌های آن نیز قابل استفاده است و منبع غذایی بسیار مناسبی برای کرم ابریشم است.

بهترین نوع توت، انواع شیرین و درشت آن است که از نظر خواص بسیار شبیه به انجیر بوده و به دلیل ملین بودن، مصرف آن بخصوص در فصل بهار که توصیه به لینت مزاج می شود، برای رفع سفتی و سختی مدفوع و همچنین درمان یبوست مناسب است.

توت قابلیت هضم بسیار خوبی دارد، به همین دلیل برای کودکان و افراد مسن یا افرادی مناسب است که حجم معده آنها کم است، اما خوردن آن برای کسانی که دچار اختلال در هضم هستند، نظیر افرادی که غذا در معده‌ آنها زیاد می‌ماند مناسب نیست.

طبع توت سفید تازه

طبع توت سفید گرم و‌ تر است. میوه توت سفید گرمی بخش جسم است و به بدن رطوبت می‌دهد. مصرف توت سفید گزینه‌ای مناسب برای افرادی با طبع سرد و خشک است و این افراد می‌توانند به راحتی توت سفید را مصرف کنند.

اما در صورتی که در مصرف توت سفید زیاده روی نکنند. زیرا افراط در مصرف هر ماده غذایی برای بدن مضر است.

طبع توت خشک

طبع توت خشک، گرم درجه دوم است و مصرف به‌اندازه و مستمر آن برای همه مزاج‌ها مفید است، اما بهتر است مادران باردار و افراد با مزاج خیلی گرم، مقدار کمی مصرف کنند. خوردن توت را معمولاً صبح ناشتا یا عصر بین ناهار و شام و در زمان خالی بودن شکم توصیه می‌کنند.

طبع توت سفید

توت سفید سرده یا گرم ؟

آیا افراد با طبع گرم می‌توانند توت سفید بخورند ؟

زیاده روی در مصرف توت سفید در افرادی که طبع گرم و تری دارند،‌ مشکل‌ساز خواهد شد. این افراد باید توت سفید را با مواد غذایی دیگر همراه سازند که بتوانند در طبع آن تغییر ایجاد کرده و طبع توت سفید را متعادل کنند. به این مواد مصلح می‌گویند.

مصلح توت سفید

در صورت ایجاد نفخ مختصر در اثر خوردن‌ توت، از مصلح توت سفید یعنی سکنجبین یا زیره استفاده شود که البته باید بعد از خوردن توت میل شود.

اگر در معده خلطی وجود داشته باشد و معده را ضعیف کند، در این صورت مصلح توت سکنجبین است.

خواص توت سفید برای بدن

خواص توت سفید برای دیابت و قند خون

مطالعات نشان داده که توت سفید و چای تهیه شده از برگ درخت توت سفید می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

میوه توت سفید حاوی مقادیر بالایی فیبر است که به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک می کند. چای برگ درخت توت سفید با افزایش تولید پروتئین GLUT4 باعث کاهش میزان گلوکز در خون می شود.

پودر برگ توت سفید با کاهش تولید PDK4 حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد.

خواص توت سفید برای کودکان

توت سفید حاوی مقادیر بالایی آهن است که به درمان کم خونی در کودکان کمک می کند. مقادیر بالای فیبر موجود در توت سفید برای بهبود حرکات روده و درمان یبوست در کودکان مفید می باشد.

خواص توت سفید برای معده و دستگاه گوارش

توت سفید حاوی مقادیر بالایی فیبر می باشد که به بهبود هضم غذا کمک می کند، نفخ معده را کاهش می دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

لاغری و کاهش وزن با توت سفید

توت سفید حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

چای برگ درخت توت با بهبود متابولیسم چربی از چاقی جلوگیری می کند. متخصصان توصیه می کنند که قبل از هر وعده ی غذایی یک فنجان چای برگ درخت توت بنوشید تا اشتهای شما کاهش پیدا کند و از جذب چربی جلوگیری کنید.

طبع توت سفید

طبع توت سفید در طب سنتی

خواص توت سفید برای فشار خون

پتاسیم و منیزیم موجود در توت سفید باعث کاهش فشار خون بالا می شود، همچنین آنتی اکسیدان رزوراترول موجود در توت سفید به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و با کاهش تولید اکسید نیتریک رگ های خونی را شل کرده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

خواص توت سفید برای سرماخوردگی

ویتامین C موجود در توت سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه مفید می باشد.

همچنین آلکالوئید های موجود در توت سفید ماکروفاژ ها را فعال می کند، ماکروفاژ ها گونه ای از گلبول های سفید هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

توت سفید برای استرس، اضطراب و افسردگی

توت سفید باعث کاهش تولید دوپامین می شود و به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

خواص توت سفید خشک

توت سفید را در آفتاب خشک می کنند تا توت خشک به دست آید، توت خشک بسیار شیرین بوده و به عنوان یک میان وعده ی مغذی استفاده می شود.

توت سفید غنی از کلسیم، آنتوسیانین، فلاونوئید ها، لوتئین، زاکسانتین، آلفا کاروتن و بتا کاروتن می باشد. فیبر موجود در توت خشک به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در توت خشک با افزایش میزان مدفوع و بهبود حرکت روده ها برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

آنتوسیانین موجود در توت سفید خشک برای پاک سازی کبد و درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب و هپاتیت مزمن مفید می باشد.

توت خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می باشد که با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و تب کمک می کند.

مقادیر بالای آهن موجود در توت سفید خشک باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و باعث درمان کم خونی و آنمی می شود.

طبع توت سفید

طبع توت سفید و مصلح آن

عوارض و مضرات توت سفید

در مورد استفاده از توت سفید تازه در دوران بارداری و شیردهی برای زنان باردار و شیرده اطلاعاتی در دسترس نیست، پس بهتر است از مصرف توت سفید خودداری کنید.

برخی متخصصان می گویند که توت خشک برای زنان باردار و شیرده مفید است و باعث افزایش انرژی در دوران بارداری و افزایش شیر مادر می شود.

توت سفید ممکن است سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را به شدت کاهش دهد. اگر دچار دیابت هستید و از دارو های کاهش قند خون استفاده می کنید، قند خون خود را دقیق کنترل کنید چون ممکن است دچار هیپوگلیسمی شوید.

همچنین بخوانید:

طبع توت فرنگی : میوه توت فرنگی سرد است یا گرم ؟

طبع انجیر : میوه انجیر (خشک و تازه) گرم است یا سرد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits