دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع پونه کوهی : پونه سرد است یا گرم ؟
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پونه یکی از گیاهان پرخاصیت است که به عنوان دارو برای درمان بسیاری از مشکلات بکار می رود. در این مطلب می خواهیم شما را با طبع پونه و مصلحات آن آشنا کنیم.

طبع پونه چیست ؟

پونه کوهی یکی از داروهای گیاهی و پرمصرف در طب سنتی است. اسانس این گیاه نیز در صنعت عطر‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین روش مصرف پونه کوهی تهیه دمنوش آن است. دانستن طبع پونه نیز همانند سایر مواد غذایی به شما کمک می کند تا دچار مشکل نشوید و با خیال راحت به مصرف آن بپردازید.

طبع پونه

طبع پونه کوهی گرم و خشک است. مرغوب‌ ترین نوع پونه، پونه کوهی است که غالبا در کنار نهرها، چشمه‌ها و اطراف محل ذوب شدن برف‌ها می‌روید.

خواص درمانی پونه کوهی بسیار گسترده است و گل، ساقه و برگ‌های آن جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها است.

مصلح پونه

بهترین مصلح پونه از نظر طب سنتی برای سبزی پونه، آرد بلوط، رب مورد و سرکه و برای ادویه پونه، کتیرا است. درمان سرماخوردگی، رفع نفخ شکم و دور کردن حشرات از مهمترین خواص درمانی پونه است.

طبع پونه

طبع پونه در طب سنتی

خواص پونه

خواص پونه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

پونه کوهی سرشار از موادی با خاصیت آنتی اکسیدان قوی است. علاوه بر انواع ویتامین‌های موجود در این گیاه، دو ماده رزمارینیک اسید و تیمول از مهمترین مواد با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند

که به شدت با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن ارتباط داشته و سلول‌های مختلف بدن را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و در نتیجه در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها و پیشگیری از سرطان موثرند.

همچنین ترکیبات موجود در پونه کوهی، یک عامل تحریک کننده است که می‌تواند تولید سلول‌های سفید خون را افزایش داده، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و بهبودی از بیماری را سرعت ببخشد.

سلامت دستگاه گوارش با پونه

پونه کوهی نیز همانند نعنا برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسهال، استفراغ، درمان نفخ و رفع ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.

فیبر موجود در پونه به درمان یبوست و سلامت روده‌ها کمک می‌کند و جذب عناصر غذایی از روده را بهبود می‌بخشد و از این رو گیاهی مفید برای رفع سوء تغذیه و بی‌ اشتهایی است.

تنظیم فشار خون با مصرف پونه

پونه کوهی دارای مقادیر بالایی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم نسبت به سدیم است و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. مصرف چای و دمنوش تهیه شده از این گیاه برای افراد دارای فشار خون بالا مفید خواهد بود و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

پونه برای پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از شگفت‌انگیزترین خواص پونه کوهی، تاثیر این سبزی در پیشگیری از پوکی استخوان است. ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی که با نام بتاکاریوفیلین در پونه کوهی شناسایی شده‌اند، فرد را در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت می‌کنند.

همچنین پونه کوهی منبع خوبی از ویتامین کا، ویتامین ای، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم و اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. ویتامین کا باعث ارتقای رشد استخوانی می‌شود و چگالی استخوان را حفظ می‌کند.

در طب سنتی برای درمان درد مفاصل، رفع کوفتگی و تقویت ماهیچه‌ها، مصرف پونه کوهی آب پز توصیه می‌شود.

خواص پونه برای درمان سرماخوردگی

بیشتر مادربزرگ‌ها می‌دانند که یکی از خواص پونه کوهی درمان سرماخوردگی است. دمنوش و چای تهیه شده از پونه کوهی، به بهبود سرماخوردگی، آنفولانزا و آسم کمک می‌کند

و به دلیل خاصیت ضدباکتریایی و ضد میکروب در رفع عفونت‌های دستگاه تنفسی و درمان برونشیت مفید است.

طبع پونه

طبع پونه و مصلحات آن

مضرات پونه کوهی

پونه علاوه بر خواصی که دارد، دارای مضراتی نیز می باشد. مضرات پونه عبارتند از:

  • مصرف پونه کوهی برای زنان باردار مضر است، زیرا باعث ایجاد انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف پونه کوهی باعث بروز سردرد، افزایش فشار خون و پمپاژ قلب می‌شود.
  • افراط در مصرف پونه کوهی باعث بروز مسمومیت و تشنج می‌شود.
  • توصیه می‌شود افرادی که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند، از پونه کوهی استفاده نکنند؛ زیرا باعث تشدید آلرژی‌شان می‌شود.

بهترین طریقه مصرف پونه

بهترین طریقه مصرف پونه برای درمان بیماری‌ها تهیه دمنوش پونه است. به این منظور به مقدار یک قاشق غذاخوری سرخالی از پونه تازه یا یک قاشق چایخوری پونه خشک شده را با یک لیوان آب جوش در قوری چینی و روی حرارت ملایم، به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید

و روزانه ۲ تا ۳ بار این دمنوش را میل کنید. همچنین می‌توانید برای رفع سردی ماست و دوغ، از پونه خشک یا تازه استفاده کنید.

هشدار:‌ به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد پونه، می‌تواند باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری برای افراد شود. سقط جنین، مسمومیت، مشکلات گوارشی، افزایش فشار خون و ضربان قلب از عوارض مصرف بیش از اندازه و خودسرانه این گیاه دارویی است.

همچنین بخوانید:

گشنیز گرم است یا سرد ؟

طبع اسفناج : اسفناج (پخته / خام) سرد است یا گرم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits