دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع تخمه ژاپنی : تخمه ژاپنی سرد است یا گرم ؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اگر می خواهید اطلاعات دقیقی درمورد طبع تخمه ژاپنی و مصلحات آن بدست آورید، با ما همراه شوید.

طبع تخمه ژاپنی چیست ؟

تخمه‌ ژاپنی همان تخمه هندوانه است، نوعی هندوانه که قابل خوردن نیست و تخمه‌ های زیادی دارد و به «هندوانه آجیلی» مشهور است. این هندوانه به علت طعم و مزه اش قابل خوردن نیست و به دلیل دانه های قرمزش کشت می شود تا محصول آجیل از آن بدست آید.

یکی از نکات جالب در مورد این نوع تخمه، نام آن است که برخلاف تصور همه هیچ ربطی به کشور ژاپن ندارد. این محصول را در شهر ژابان (دماوند) (جابُن یا جابون) پرورش می‌دهند.

«جابانی» نام محلی است که در آنجا شاه اسماعیل با فرخ یسار جنگ کرده است، باید دانست که این نوع تخمه در یکی از روستاهای اطراف دماوند جابان (jâbân) که همسایه غربی سربندان بوده و ساکنان آن نیز از نژاد کرمانج هستند کشت می‌شود و در واقع نام اصلی آن تخمه جابانی است.

طبع تخمه ژاپنی

اشاره کردیم که تخمه ژاپنی همان تخمه هندوانه است که اب روناس، گلپر، آبلیمو و نمک طعم دار شده و آن را اصطلاحا بو داده اند. طبیعی است که چون تخمه ژاپنی همان تخمه هندوانه است، بنابراین خواص جدیدی برای تخمه ژاپنی نمی توان گفت.

در طب سنتی ایران طبع تخمه ژاپنی سرد و تر است. افرادی که دارای طبع مشابه هستند، باید در مصرف تخمه ژاپنی احتیاط کنند.

مصلح تخمه ژاپنی

عسل و گلنگبین مصلح تخمه ژاپنی هستند.

طبع تخمه ژاپنی

طبع تخم ژاپنی

خواص تخمه ژاپنی

خواص تخمه ژاپنی برای پوست

خوردن تخمه ژاپنی بو داده به عنوان میان وعده می‌تواند برای پوست شما بسیار مفید باشد. از شیوع آکنه جلوگیری می‌کند و پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد.

همچنین مانع پیری و تیرگی پوست شما می‌شود. مصرف منظم این دانه ها باعث حفظ خاصیت کشسانی (همان انعطاف پذیری) پوست می‌شود و این یکی از دلایل مفید بودن تخمه ژاپنی برای پوست است.

علاوه بر این روغن تخمه ژاپنی نیز خواص ضد آکنه دارد. اگر روغن این دانه‌ها را بر روی پوست خود بمالید باعث مسدود شدن منافذ پوست شما می‌شود و در نتیجه از شیوع آکنه جلوگیری می‌کند.

روغن تخمه ژاپنی به عنوان ماده اصلی تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. این دانه ها دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که در جلوگیری از پیری زودرس بسیار موثرند.

آن ها باعث درخشندگی پوست شما می شوند. برای داشتن پوستی صاف و درخشان مقداری از این تخمه را به رژیم روزانه‌ی خود بیافزایید. آن ها همچنین به دلیل وجود اسیدهای چرب از خشکی پوست جلوگیری کرده و آبرسانی به پوست آسیب دیده را فراهم می‌کنند.

خواص تخمه ژاپنی برای مو

پروتئین، آهن، منیزیم و مس از مهمترین مواد مغذی برای موهای شما هستند. استفاده از آن‌ها به طور مرتب می‌تواند فواید زیادی برای موهای شما داشته باشد بخصوص هنگامی که با کم پشتی و ریزش مو روبرو هستید.

در حالی که پروتئین رشد مو را افزایش می‌دهد، منیزیم از موخوره و شکستن موها جلوگیری می‌کند. مس نیز تولید ملانین را تقویت می‌کند که موهای شما را لطیف و زنده نگه می‌دارد.

خواص تخمه ژاپنی برای دیابت

تخمه ژاپنی با کنترل بهتر قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در بدن ارتباط مستقیم دارند. مصرف تخمه ژاپنی برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

نگرانی اصلی این بیماران کنترل سطح قند خون است که مصرف تخمه ژاپنی یک راه خوشمزه و بدون عوارض برای حل این مسئله می‌باشد.

جلوگیری از پوکی استخوان با تخمه ژاپنی

پوکی استخوان نوعی ضعف استخوان است که علت آن تراکم کم استخوان می‌باشد که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. خوردن مرتب تخمه ژاپنی می‌تواند از زوال زود هنگام استخوان‌ها جلوگیری کند. این دانه ها منبع فوق العاده منیزیم هستند.

در یک فنجان تخمه ژاپنی 140% نیاز روزانه یک فرد بالغ منیزیم وجود دارد. آن‌ها همچنین غنی از مس، منگنز و پتاسیم هستند. همه این مواد مغذی به سلامت استخوان کمک کرده و آن‌ها را تقویت می‌کنند. همچنین به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ها کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی و قلب با تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح سلامتی می‌گردد. به دلیل وجود منیزیم، این دانه ها می‌توانند فشار خون را که مستقیماً با سلامت قلب ارتباط دارد، تنظیم کنند.

تخمه ژاپنی از بسیاری جهات می تواند سلامت قلب شما را تقویت کند. آن ها منبع خوبی از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند. مطالعات نشان می دهد که این چربی برای محافظت در برابر حمله قلبی و سکته مغزی مفید هستند.

تخمه ژاپنی به عنوان یک ماده‌ی ضد التهاب، آنتی اکسیدان و گشاد کننده عروق (گشاد شدن رگ های خونی) عمل می‌کند که دلیل احتمالی مفید بودن آن برای سلامت قلب است.

آهن موجود در آن نیز برای انتقال اکسیژن توسط خون به سلول های بدن حیاتی است. تخمه ژاپنی همچنین سرشار از منیزیم و روی است که نقش اساسی در سلامت قلب دارد.

طبع تخمه ژاپنی

طبع تخمه ژاپنی در طب سنتی

خواص تخمه ژاپنی در بارداری

تخمه ژاپنی سرشار از ویتامین است به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک میان وعده در دوران بارداری استفاده شود تا به تامین ویتامین های بدن در این دوران کمک کند و سطح ایمنی بدن نوزاد و مادر را بالا ببرد.

این تخمه های خوشمزه حاوی مقادیر زیادی منگنز هستند که به تقویت دستگاه عصبی مادر در دوران بارداری کمک زیادی می‌کند.

خواص تخمه ژاپنی برای لاغری

تخمه ژاپنی به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد و با افزایش دادن متابولیسم بدن موجب لاغری می‌شود. تخمه ژاپنی مانند سایر تخمه ها سرشار از انرژی است.

آیا می دانید که منبع این انرژی چیست؟ بیشتر کالری حاصل از مصرف تخمه ژاپنی از اسیدهای چرب سالم مانند اسید اولئیک، اسید لینولئوم تامین می‌شود.

یک فنجان تخمه ژاپنی متابولیسم بدنتان را تقویت کرده و مواد مغذی ضروری برای بدن را تامین می‌کند. به هر حال، آنها کالری زیادی دارند و خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین مراقب میزان مصرف خود باشید.

همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که همه ی خواصی که در مورد تخمه ژاپنی مطرح کردیم، به عنوان یک مکمل غذایی بوده است و به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین داروهای شما شود، تنها می‌تواند تاثیر آن ها را بیشتر کرده و به سلامت شما کمک کند.

مضرات تخمه ژاپنی

میزان نمک و چربی در این دانه به شکل بو داده شدت دارد بنابراین مصرف زیاد آن به افرادی که دچار فشار خون و چربی خون هستند توصیه نمی‌شود.

بهترین شیوه مصرف تخمه ژاپنی به صورت خام است به همین دلیل بو دادن این تخمه می تواند باعث افزایش میزان چربی شود. بنابراین اگر دچار چربی خون هستید، در مصرف تخمه ژاپنی جانب احتیاط را رعایت را کنید.

شور بودن تخمه باعث آسیب رساندن به دندانها شده و سبب تحلیل و ازبین رفتن آنها می شود و همچنین زمینه ساز تغییر رنگ دندانها نیز می شود.

برای رنگ آمیزی کردن از این گیاه استفاده می کنند. رنگ این گیاه جزو رنگ های طبیعی خوراکی است اما گاهی از این گیاه بی ضرر برای رنگ آمیزی استفاده نمی شود و به جای آن از بعضی رنگ های نامناسب غیرخوراکی استفاده می کنند؛

بنابراین حواستان باشد تخمه ژاپنی را حتما از آجیل فروشی های مطمئن بخرید.

همچنین بخوانید:

طبع تخم هندوانه (خام / بو داده) : تخمه هندوانه گرم است یا سرد ؟

طبع تخمه آفتابگردان : تخمه گرم است یا سرد ؟

طبع تخم کدو : تخمه کردو گرم است یا سرد ؟

طبع تخم خربزه : تخمه خربزه سرد است یا گرم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits