دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع بادمجان (سرخ کرده / کبابی) : بادمجان سرد است یا گرم ؟
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
در این مطلب می خواهیم شما را با طبع بادمجان، مصلحات بادمجان و خواص و مضرات آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

طبع بادمجان چیست ؟

طبع بادمجان و مصلحات آن موضوع مورد بحث ماست. بادمجان گاهی به اشتباه جزء سبزیجات دسته بندی می شود، در صورتی که در دسته صیفی جات قرار می گیرد و می توان طی یکسال آن را تحت شرایط پایدار نگه داشت.

این گیاه به کیسه صفرا (بعد از ورود به بدن) آسیبی نمی رساند و می تواند برای بسیاری از بیماری ها و مشکلات مفید باشد.

امام رضا علیه السلام به یکی از پیشکاران خود می فرمایند: بادمجان زیاد تهیه کنید، چرا که در هنگام سرما، گرم و در هنگام گرما، سرد است، در همه اوقات، معتدل و در هر حال، خوب است.

امام صادق (ع) فرمود: بادمجان بخورید، زیرا این گیاه بدون اینکه به کیسه صفراء زیانی برساند زهره را مفید خواهد بود و برای سایر دردها درمان است بدون اینکه موجب دردی بشود.

پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله می فرماید:

«بادمجان بخورید. این درختی است که من در بهشت دیده ام و برای وحدانیت خداوند و پیامبری من ولایت حضرت امیر شهادت داده است. کسی که بادمجان بخورد و فکر کند که برایش ضرر دارد، ضرر خواهد داشت و کسی که فکر کند که این درمان است، برایش درمان خواهد بود».

طبع بادمجان

بادمجان طبع سرد دارد یا گرم ؟ این سوالی است که همواره قبل از ترکیب این ماده غذایی، با سایر خوراکی ها، یا میل کردن آن در کنار غذاهای دیگر برایمان پیش می آید. طبیعی است، دانستن طبع مواد غذایی کمک می کند به سردی یا گرمی بیش از حد دچار نشویم و شرایط بدن مان پایدار بماند.

دانستن طبع سرد و گرم غذاها به شما کمک می کند تا اگر هم آن را در کنار غذایی میل کردید که طبعی مشابه داشت، با یک مصلح شرایط بدن خود را تغییر دهید.

طبع بادمجان گرم و خشک است. اگر در مصرف آن زیاده روی کنید باعث بالا رفتن گرمی و سودا می شود و کسانی که مزاج سوداوی، دموی و صفراوی دارند می توانند تحت تاثیر مصرف زیاد آن قرار بگیرند.

طبع بادمجان سرخ کرده

عده ای افراد می خواهند بدانند که طبع بادمجان سرخ کرده چیست ؟ اما این دسته افراد لازم است بدانند که سرخ کردن بادمجان تاثیری در طبع آن نداشته و در صورتی که بادمجان را سرخ کنند باز هم طبع آن گرم و خشک است.

برای سرخ کردن بادمجان روغن زیادی لازم است و برای اینکه این مقدار روغن را کاهش دهید، بهتر است چند ساعت قبل از سرخ کردن بادمجان، آن را در آب قرار دهید و مقداری نمک به آن اضافه کنید تا هم زهر بادمجان از بین برود و هم روغن کمتری برای سرخ کردن لازم داشته باشد.

طبع بادمجان کبابی

لازم به ذکر است که به هیچ وجه نباید بادمجان را به صورت خام مصرف کنید و حتما باید آن را یا به صورت کبابی مصرف کنید یا به صورت سرخ شده و یا پخته شده استفاده کنید. طبع بادمجان کبابی نیز مانند سایر صورت های آن، گرم و خشک است و افرادی با طبع مشابه باید در مصرف آن احتیاط کنند.

مصرف بادمجان کبابی برای افرادی که نگران اضافه وزن خود هستند، مناسب است چون روغن زیادی که برای سرخ کرد بادمجان صرف می شود را ندارد و سالم تر است.

طبع بادمجان

طبع بادمجان در طب سنتی

مصلحات بادمجان

حال، با توجه به طبع این ماده غذایی و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بهتر است مصلح آن را در کنار بادمجان مصرف کنید که دچار مشکلات جسمی و تاثیر آن بر روحیه نشوید.

زیره، گلپر و سرکه مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج بادمجان هستند. به دلیل طبع بادمجان، مصرف زیاد این سبزی به تنهایی، امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت.

به همین علت پخت آن با مصلح‌هایی مانند گوشت بره، روغن گاوی تازه، سرکه، زیره، گلپر، دانه انار، کشک، آب انار ترش و شیرین و گاهی با سرکه توصیه می‌شود.

آیا بادمجان سودا در بدن تولید می کند ؟

لازم به ذکر است این ماده غذایی طبع گرم دارد ولی سودا تولید می کند (سردی). وقتی سودا در بدن زیاد شود باعث بروز لک، واریس، دمل، جوش و مواردی از این دست می شود.

به همین دلیل است که افرادی که بیشتر از حد معمول بادمجان می خورند با بیماری هایی مثل بواسیر دست و پنجه نرم می کنند؛ به خصوص اگر مزاج سوداوی داشته باشند.

چه کسانی با چه طبعی باید بادمجان بخورند ؟

کسانی که مزاج بلغمی دارند، می توانند بدون نگرانی در حد لزوم و کافی (نه بیشتر از حد) از مصرف بادمجان سود ببرند و مطمئن باشند که این ماده غذایی مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

در مقابل و همانطور که تا به اینجای مطلب اشاره شد کسانی که دموی، سوداوی، یا صفراوی هستند باید از خوردن بادمجان تا جای ممکن پرهیز کرده یا آن را با مصلح، مصرف کنند.

لازم است توجه داشته باشید که در صورتی که در محیط های گرم و خشک زندگی می کنید از خوردن زیاد این ماده غذایی پرهیز کنید، چون همانطور که به طبع بادمجان اشاره شد، در صورت مصرف آن در محیط های خشک و گرم، گرما بر شما غلبه کرده و باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

طبع بادمجان

بادمجان سرده یا گرم ؟

خواص بادمجان

خواص بادمجان برای خواب خوب

اگر از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف کنید و شما می توانید دوباره خوب بخوابید. همانطور که می دانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.

بادمجان یک خلط آور خوب است

افراد می توانند خلط اضافی را با مصرف بادمجان پخته همراه با نمک کم کنند. این موضوع اغلب توسط زنان پیر پیشنهاد می شود.

جلوگیری از لخته خون با خوردن بادمجان

بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می توانند به محدود کردن تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ ها کمک کند.

فواید بادمجان برای بدن سالم

بادمجان حاوی سطوح بالایی از کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است که برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند. این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی است، بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن همیشه سالم بماند.

خواص بادمجان برای هضم بهتر

فیبر محلول در بادمجان می تواند از سیستم گوارشی خیلی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شکم را سالم نگه دارد.

مزایای بادمجان برای مو و پوستی بهتر

بادمجان می تواند به افزایش رشد مو و افزایش سلامت کلی مو و همچنین به لطف محتوای آنزیمی که کیسه های ترشحی مو را افزایش می دهد، کمک کند. ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان که پوست شما را تغذیه می کنند، به تغذیه سالم کمک می کند.

بنابراین، بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید، تا همیشه در مورد پوست سر تان احساس امنیت بکنید.

خواص بادمجان برای کنترل قند خون

کسانی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند، باید بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می تواند جذب گلوکز را محدود کند.

انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که افراد باید بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند کنترل کامل سطح قند خون خود را با سهولت انجام دهند.

فواید بادمجان برای پیشگیری از سرطان

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی است – که می تواند به مقدار زیادی در خنثی سازی سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین، مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری کنند.

طبع بادمجان

طبع بادمجان و مصلح آن

بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی

بادمجان دارای آنتی اکسیدان های متمرکزی است که می تواند کمک بسیاری در کاهش آسیب رادیکال های آزاد داخل بدن کمک کرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتوناتریشن ها کمک کند.

بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می کند.

خواص برای بادمجان برای استخوان های محکم

سلامت استخوان انسان به مس و ویتامین K بستگی دارد. در عین حال، بادمجان منبع عالی از هر دو اینهاست. افراد اغلب پوکی استخوان را در مراحل بعدی زندگی به خاطر کمبود مس ایجاد می کنند.

خواص بادمجان برای ترک سیگار

این یکی از فواید بسیار عالی بادمجان است که هر کس باید از همین امروز امتحان کند. این یک واقعیت معروف است که سیگار کشیدن قاتل سلامت انسان است. بنابراین، اگر شما می خواهید سیگار را ترک کنید، پس باید به بادمجان معتاد شده باشید.

میزان نیکوتین در بادمجان باعث کاهش مصرف دخانیات می شود.

مزایای بادمجان برای مراقبت از پوست

ما می دانیم که آب برای سلامت انسان، به ویژه مو، پوست، و گوارش بسیار مهم است. مقدار آب بادمجان، به مقدار زیادی برای بهبود پوست و موی ما کمک می کند.

شما می توانید از بادمجان به طور روزانه برای درمان پوست چرب، زگیل و یا لک استفاده کنید. بنابراین، اگر می خواهید پوست خشک و بدتان را کاهش دهید، بادمجان را در وعده های غذایی روزانه خود به کار ببرید.

بادمجان برای کاهش وزن

اگر شما واقعاً می خواهید چربیتان را به طور طبیعی و به طور موثر از دست بدهید، بادمجان را باید به ناهار یا سر صبحانه اضافه کنید.

در واقع، سطح بالای فیبر موجود در این گیاه می تواند فضای بزرگی را در معده اشغال کند و در نتیجه مصرف مواد غذایی دیگر را محدود کرده و یا گرسنگی را تسکین دهد.

فیبر نیز می تواند افراد را مجبور کند که برای مدتی طولانی هضم کنند و افراد رژیمی قادر به احساس سیری بیشتری برای دوره زمانی طولانی تر هستند و غذایی را مصرف نمی کنند … تا مصرف کالری را بعد از وعده های غذایی کاهش دهند.

بادمجان یک نیروبخش مغزی

دومین عضو مهم بدن، مغز، می تواند به لطف ناسونین و فیتوناتریشن های موجود در بادمجان، حافظه را حفظ کرده و آن را احیا کند. آن ها وظایف حافظه را با حفظ غشا سلولی از هر نوع آسیبی، حفظ و تقویت می کنند.

در واقع، این یکی از بهترین و شگفت ترین فواید بادمجان است که ما می خواهیم شما و سایر خوانندگان یاد بگیرند و هر چه زودتر از آن استفاده کنند.

فواید بادمجان برای داشتن قلبی سالم

بسیاری از ما می دانیم که امروزه بیماری های قلبی خیلی زیاد است. افراد قطعاً می توانند با مصرف بادمجان به طور منظم قلب خود را سالم نگه دارند چون بتا-کاروتن، فیبر و سایر آنتی اکسیدان هایی که می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند

و سطوح فشار خون را تثبیت کنند و در نتیجه خطرات بیماری های قلبی را تسکین دهند در بادمجان وجود دارد. مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم، اسید فولیک، و به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می کنند.

خواص بادمجان برای افزایش ایمنی

بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد که می تواند به کل سیستم بدن در شکست دادن شرایط کمک کند و مقدار ویتامین C اش می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.

بادمجان منبع آهن

بادمجان دارای مقادیر آهنی بالایی است که بدن برای تولید خون و انتقال اکسیژن بسیار ضروری است، اما سطح بالای اهن در داخل بدن می تواند منجر به مواد سمی و مواد زائد شود.

بادمجان شامل نو سان است که می تواند در از بین بردن آهن بیش از حد از بدن ما کمک کند و سموم را از سیستم بدن دفع کند. این سموم می توانند منجر به بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی و سرطان شوند.

طبع بادمجان

مزاج بادمجان

مضرات بادمجان

بادمجان با همه خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آنها را تشدید می کند. اینگونه اشخاص اگر می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن را با گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند.

مصرف بادمجان ممکن است باعث بروز برخی اختلالات گوارشی شود. اسید اگزالیک بالای موجود در بادمجان خطر ابتلا به سنگ کلیه و آرتریت در برخی افراد را افزایش می دهد.

مصرف بادمجان ممکن است با واکنش های آلرژیک همراه باشد. در صورت مصرف داروهای ضد افسردگی از خوردن بادمجان اجتناب کنید.

همچنین به علت دارا بودن ماده ای سمی به نام سولانین برای افرادی که حساسیت دارند، مناسب نیست، این افراد به خصوص به نمونه های تخم دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده یا پوست بدن شان خارش پیدا می کند و در مواردی مبتلا به کهیر می شوند.

همچنین بخوانید:

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

بادمجان و تأثیر شگفت انگیز آن بر درمان دیابت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits