دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع بادام درختی : بادام (تلخ / شیرین) گرم است یا سرد ؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بادام درختی دارای انواع مختلفی است که هر کدام طبع خاصی دارد. در این مطلب میخواهیم شما را با طبع انواع بادام درختی، مصلحات بادام و خواص و مضرات آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

طبع بادام چیست ؟

بادام یکی از دانه های پرفایده ای است که مصرف آن بسیار توصیه می شود. ریشه درخت بادام بسیار قوی است. این درخت می تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند. برگ های آن بیضی، باریک، نوک تیز و برنگ سبز می باشد. گلهای آن بسیار زیبا و برنگ صورتی است. در اوائل بهار شکوفه های بادام ظاهر می شود.

بطور کلی دو نوع بادام وجود دارد:

  1. بادام شیرین Sweet Almond
  2. بادام تلخ Bitter Almond

میوه درخت بادام بصورت سفت می باشد که قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک است که در داخل آن بادام با پوست سخت وجود دارد.

در ابتدای تشکیل میوه پوشش خارجی سبز رنگ و گوشت دار است که پوشیده از کرک است و هنوز بدرستی رشد نکرده که آنرا چغاله بادام Amandon می نامند که دارای خواص مخصوص می باشد.

پس از رسیدن بادام، بتدریج پوشش خارجی سبز رنگ خشک شده و پوست آن نیز سفت و سخت می شود و مغز بادام در داخل آن رشد کرده و آماده استفاده می شود.

طبع بادام شیرین

طبع بادام شیرین گرم و‌ تر است. بادام پاک‌ کننده، زداینده، باز کننده، ملین، افزایش‌ دهنده اسپرم و نیروی جنسی در مردان و کاهنده نیروی جنسی در زنان و تقویت‌ کننده لثه و دندان است.

طبع بادام

طبع بادام

طبع بادام تلخ

طبع بادام تلخ گرم و خشک است و اخلاط غلیظ را پاک می‌ کند؛ پس برای افرادی که سودای غلیظ در اندام‌ شان غلبه کرده چهارده شب از روغن بادام تلخ، شبی نیم قاشق سفارش می‌کنند و البته تاکید موکد می‌کنند که از این میزان بیشتر مصرف نشود.

طبع چغاله بادام

چغاله بادام طبع سردی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن موجب سردرد، دل پیچه، تهوع، اسهال، ترشح بیش از حد بزاق و رخوت می‌شود.

مصلحات بادام درختی

به دلیل ناسازگاری هایی که در طبع بادام وجود دارد، بهتر است که از مصلح های آن که مانند عسل، مصطکی و رب های ترش مزه، مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج بادام شیرین است.

طبع بادام

طبع بادام درختی چیست ؟

خواص بادام

1. بادام برای مقابله با میگرن

شما می توانید با مصرف منظم یک مشت بادام با میگرن مقابله کنید. بادام سرشار از تریپتوفان است و این اسیدآمینه برای سنتز سروتونین یا همان هورمون لذت و خوش خلقی لازم و ضروری است.

علاوه بر بادام، بوقلمون نیز یکی دیگر از منابع سرشار از سروتونین است. بادام همچنین سرشار از منیزیم هست که باعث تسکین عضلات و نرمی رگ های خونی می شود.

فراموش نکنید که دردهای فیزیکی و استرس های روحی می توانند باعث سردرد شوند در نتیجه جذب منیزیم بیشتر و یا مصرف مکمل آن می تواند کمک کننده باشد.

2. پیشگیری از سرطان کبد با بادام درختی

ویتامین E، خطر ابتلا به بیماری سرطان کبد را در بین افراد ۵۰ سال وبیشتر کاهش می‌ دهد. جذب بیشتر ویتامین E از طریق مصرف مواد غذاییِ حاوی آن و یا از طریق مکمل‌های غذایی، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

برای همین محققان توصیه می‌کنند که افراد بادام، بادام زمینی و زردآلوی خشک بیشتری مصرف کنند، این مواد غذایی سرشار از ویتامین E هستند.

3. بادام برای بهبود بیماری های قلبی

بادام دارای مقدار زیادی چربی است، اما از نوع غیر اشباع! این چربی خطر بیماری های قلبی را کم می کند. تحقیقات نشان داده است که تمامی مغزهای خوراکی، بیماری های قلبی و کلسترول بد را دور می کنند.

مطالعه ای نشان داده است، افرادی که ۵ بار در هفته آجیل می خورند،۵۰ درصد احتمال خطر برای بیماری های قلبی را از خود دور می کنند.

4. بادام درختی منبع کلسیم

بادام سرشار از کلسیم بوده و برای استحکام استخوان‌ها مفید است. کلسیم در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش موثری دارد. برای این که دندان‌ها و استخوان‌ها در سلامت بمانند به کلسیم کافی نیاز دارند.

این ماده معدنی برای عضلات نیز مفید بوده و باعث انعقاد خون می‌شود. برای افرادی که محصولات لبنی نمی‌خورند و دچار کمبود کلسیم هستند بادام یک جایگزین مناسب محسوب می‌شود.

برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و بهبود آن حتماً بادام میل کنید.

5. بادام برای مقابله با گرفتگی عضلات

بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد، در خون جریان می یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع تر حمل می کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می گیرد.

بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، منیزیم دارد. پتاسیم در انقباض عضلات، به جریان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد. یک چهارم فنجان بادام دارای ۹۹ میلی گرم منیزیم و ۲۵۷ میلی گرم پتاسیم می باشد.

طبع بادام

بادام گرمه یا سرد ؟

6. پیشگیری از سرطان دهانه رحم با بادام

بادام دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین می باشد. ۱۰۰ گرم بادام تازه در حدود ۲۰ گرم پروتین و ۲۴۰ میلی گرم کلسیم دارد. کلسیم و فیبر موجود در بادام، کاهش دهنده سرطان روده بزرگ می باشد.

اسید فولیک در بادام، باعث کاهش سرطان دهانه رحم می گردد.

7. مقابله با فشار خون بالا با خوردن بادام

مصرف روزانه‌ ی بادام فشار خون بالا را تنظیم می‌کند. می‌ پرسید چرا؟ به خاطر این که بادام سرشار از پتاسیم است که نمک بیش از حد خون را از بین می‌برد. البته برای این کار باید دور بادام‌های شور را خط بکشید.

در غیر این صورت و با مصرف بادام شور نتیجه‌ی عکسی عایدتان خواهد شد. توصیه می‌کنیم روزانه ۱ مشت بادام تازه یا خشک مصرف کنید.

8. رفع یبوست با بادام

بادام یبوست را از بین می‌ برد زیرا حاوی میزان زیادی فیبر است. بادام حاوی دو نوع فیبر است.برای مقابله با یبوست روزانه ۱۰ عدد بادام میل کنید. توجه داشته باشید فیبرهای موجود در بادام نه تنها یبوست را از بین می‌برند بلکه باعث ایجاد احساس سیری نیز می‌شوند.

برای همین یک مشت بادام یک میان وعده‌ی مناسب نیز محسوب می‌شود.

9. تقویت سیستم ایمنی با بادام درختی

کلسیم و پتاسیم تنها مواد مغذی موجود در بادام نیست. این ماده‌ی غذایی خوشمزه همچنین سرشار از منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، گوگرد، روی، مس و ویتامین‌های B، A و E می‌باشد.

این مواد مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تعادل سیستم عصبی را بالا می‌برند. اگر دچار خستگی روحی یا جسمی شده‌اید به بادام اعتماد کنید.

10. بادام برای دوران شیردهی و بارداری

مصرف بادام برای مادران باردار و شیرده بیشتر از بقیه افراد توصیه میشود.بادام منبع اسید فولیک است. همان طور که می دانید، این ویتامین عمل ساخت و نگه داری سلول ها را برعهده دارد.

این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است ، پس برای زنان باردار و نوزادان بسیار مهم است. اسید فولیک در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت می باشد. رشد طناب نخاعی و مغز جنین در گرو وجود اسید فولیک می باشد.

اغلب زنانی که می خواهند باردار شوند و زنان باردار باید مکمل اسید فولیک مصرف کنند. پس بادام، یادتان نرود.

طبع بادام

طبع بادام پوست کاغذی

مضرات بادام

بادام علاوه بر خواص که دارد، دارای مضراتی نیز می باشد. در ادامه شما را با مضرات بادام آشنا خواهیم کرد.

  • بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدار آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد.
  • بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست واشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورند.
  • بهتر است کودکان زیر یک سال و افرادی که آلرژی دارند، با احتیاط مصرف کنند زیرا مصرف این مغزها احتمال آلرژی را در این افراد افزایش می‌دهد

همچنین بخوانید:

طبع بادام زمینی : بادام زمینی گرم است یا سرد ؟

طبع بادام هندی : بادام هندی سرد است یا گرم ؟

طبع پسته : پسته (خام / بو داده) سرد است یا گرم ؟

طبع گردو : گردو (خشک / تازه) سرد است یا گرم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits